Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Soms een dag of wat in een theedoek, soms in een gerecyclede plastic brood zak. Afhankelijk van de snelheid waarmee we het opeten en de grote van het brood. Theedoek heeft mijn voorkeur, plastic is de voorkeur van Lie.

2 uren geleden, Dahli zei:

afkomstig van Franse boeren

Ja dat weet ik. Maar niet van mijn Franse boer. Een hele aardige bioboer uit een buurdorp die het vers voor me door de molen gooide. Dus kwaliteit en ook nostalgie.
Maar behalve prima Duits Tzoveel Speltbloem die ik ooit bij de Zuidmolen kocht heb ik die kwaliteit nog niet terug gehad.  En vaak ook geen T110.

Voor volkoren spelt en waarschijnlijk ook voor T65 kan ik wel terecht bij Slaege Dat is hier wel in de buurt ze verkopen in de korenmolen De Vier Winden. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
3 hours ago, Dahli said:

Dat is een leuke site, dank voor het delen, Dahli. Ik ben in de verleiding om dat bio proefpakket te bestellen. Maar laat ik eerst wat meer ervaring opdoen met het bakken met zuurdesem. 

De recepten op die site zijn ook interessant trouwens. 

Geplaatst:

Geen geweldige foto... maar de reuzeltortilla's van gisteren waren heerlijk :)  Ik had aardig wat deeg gemaakt, met het idee dat er dan wat over zouden blijven en de volgende dag nog lekker zouden zijn. Maar alles ging schoon op. 

IMG_6563.jpg

Geplaatst:

Een enkele keer gaat het weleens fout. Ik dacht: ik ga een bietenbrood bakken met dit slechte weer. Ik wou vanavond eigenlijk iets bijzonders gaan maken met courgette en zoete aardappel (maar dat hebben jullie nog te goed).

Ik het recept eenvoudiger gemaakt, want vlg het recept: dan dit roeren, dan dat roeren. Ik dus in mijn broodmachine gedaan en alles roeren. Was wel erg nat, ik nog wat bloem erbij. Alleen de feta er niet door, dat heb ik later in mijn deeg gedrukt, mag niet zakken naar beneden.

Een uur in de oven met bakpoeder. Resultaat: aan de buitenkant prima! Binnen toch wat nat.

Wij houden er niet van. Met lange tanden gegeten. Ergens smaakt het wel (kaas natuurlijk), maar ook weer niet. De helft weggegooid.
Best veel tijd gekost en stroom. 
Ik ga nog een paar leuke dingen maken, maar voorlopig even "keep it simple" and in the meantime "do something else".

20241028_155448.jpg

Collage.jpg

Geplaatst:

Jammer! Had je de plakken niet lekker krokant kunnen opbakken in wat olijfolie?

Geplaatst:
21 uren geleden, appelvrouw zei:

opbakken in wat olijfolie?

Ja daar heb ik ook aan gedacht, leuk dat je het noemt. Maar ik had er geen zin meer in. Ik denk dat er te veel biet in zat. Heel vaak bij recepten staat er geen hoeveelheid genoemd en die moet ik dan zelf aanpassen. Zoals vanavond ook (maar zo lekker gegeten vanavond!), dat wilde ik eigenlijk gisteren maken, maar na het vele werk van het brood heb ik daarvan afgezien. Nu stond ik ook weer bijna 3 uur in de keuken.

Geplaatst:

Gisteren weer een lekker desembrood gebakken. 

IMG_0154.jpeg

Geplaatst:

Dat ziet er smakelijk uit. Tarwe? Gebruik je ook rijstemeel of rijstestrooisel? De supermarkten hebben dat niet. 
ik vind het leuk om volledige recepten te lezen daar steek ik vaak wat van op dus als je tijd hebt?🙏🏼

Geplaatst:

@appelvrouw rijstmeel kun je meestal bij wat grotere toko’s goed krijgen. Is vaak verpakt in wat kleinere zakjes van 400 gram. Amazing Oriental heeft het ook. Dat is sowieso een feest om daar eens heen te gaan 😉.

Geplaatst:

@appelvrouw rijstmeel koop je in Nederland bij Ekoplaza, Odin of een andere biologische super. 

Ik gebruikte ook altijd de biobloem van De Nieuwe Band, maar ineens lukte het minder goed en bleek het eiwit% daarvan lager te zijn geworden.

Deze met biotarwebloem van molen De Zandhaas. 

• begin van de avond fluks deeg mengen met
    • 50 gram starter zo uit de koelkast
    • 375 gram water
    • 500 gram bloem
    • 11 gram fijn zeezout
  • uurtje afgedekt laten staan op de keukentafel
  • dan 2x 4 stretch and folds, als dat je wat zegt. En weer een half uurtje afgedekt laten staan
  • nog een x 4 stretch en fold en half uurtje afgedekt laten staan
  • 1x ‘coilfold’: deeg rondom losmaken, in het midden optillen, dubbelvouwen. Anders even op youtube opzoeken.
  • Dan hele nacht afgedekt laten staan.
  • volgende ochtend oven op de heetste stand voorverwarmen
  • deeg op een houten of stenen werkblad helemaal plat maken en als een envelop weer in 3en vouwen. 10 minuten laten liggen
  • dan weer plat maken en opbollen en wachten tot oven op te,p is
  • evt bestuiven met rijstmeel. Insnijden
  • op bakpapier in emaillen pan met deksel 20 minuten in de oven
  • dan deksel eraf , temp naar 220 graden en nog 30 minuten zonder deksel.

en dan heb je als het goed is een lekker brood :)

aangepast door mdubbelm

Geplaatst:
1 uur terug, mdubbelm zei:

1x ‘coilfold’: deeg rondom losmaken, in het midden optillen, dubbelvouwen. Anders even op youtube opzoeken.

Zo, dat is een goede tip! Nooit van gehoord, handig om de boel op spanning te krijgen zeg. Dank je @mdubbelm!

Geplaatst:

En zo was ik afgelopen week bij de Ikea en die heeft toch echt wel enige  pannen die geschikt zijn als Dutch oven in de Vardagen selectie. Dikke gietijzeren pannen, geëmailleerd, ook inductie. Valt vast een brood in te bakken.

Geplaatst:

Dank voor de tip! Ik kom er niet gauw want ik ben allergisch voor dat soort winkels, maar soms..kom je er bijna niet onderuit. 

Geplaatst:

@appelvrouw @woldistel ik bak in een ovalen braadslee, ooit bij de Emmaeus ergens in Frankrijk gekocht voor 3,50, Troyes geloof ik. Makkelijker dan die zware gietijzeren pannen. Een vriendin kocht er van de week 1 in een kringloop in de regio Den Haag voor 2 euro. Bij mij passen er 2 naast elkaar in een oven van 60cm breed (gewoon standaard)

Zoiets als deze:

Judge Ovenware Enamel Oval Roaster 5.2L : Amazon.co.uk: Home & Kitchen

Geplaatst:
20 minuten geleden, appelvrouw zei:

want ik ben allergisch voor dat soort winkels,

Ik wil juist wel eens, maar wederhelft dan weer niet 😄 Ikea vind ik leuk, eens per jaar.

Geplaatst:
3 uren geleden, woldistel zei:

En zo was ik afgelopen week bij de Ikea en die heeft toch echt wel enige  pannen die geschikt zijn als Dutch oven in de Vardagen selectie. Dikke gietijzeren pannen, geëmailleerd, ook inductie. Valt vast een brood in te bakken.

Ik heb denk ik de voorganger daarvan, de senior.

Ikea SENIOR - Braadpan met deksel, wit - 5 l : Amazon.nl: Wonen & keuken

Gebruik ik niet meer om te stoven sinds ik een elektrische crockpot heb maar bewaard om ooit weer eens brood in te bakken. Daar komt het niet van met kleine kinderen in huis maar kleine kinderen worden groot en die pan is wel zo zwaar die loopt niet zomaar weg. 

Geplaatst:

Dat is wel een beauty!

Geplaatst:

@loes ja zo een, maar dan zwart. Ook nog in een ronde variant. Voelden heel degelijk aan.

Geplaatst:
Op 2-11-2024 om 21:35, mdubbelm zei:

11 gram fijn zeezout

Ik bak met minder zout, bv 5 gram op 500 gram meel. Is 11 gram niet wat veel? Ik denk dat 8 gram een beetje de normale hoeveelheid is?
Je zegt het desem zo uit de koelkast, hoelang daarvoor heb je het ververst en wat is het gewicht van jouw starter in je koelkast? Je ziet ik wil alles weten🧐😉

Geplaatst:

@appelvrouw ik vind het met 11 gram prima, ik zie ook wel eens 9 of 13 gram.. doe wat je lekker vindt.

het gewicht van de starter in mijn koelkast? Uhhh geen idee. 400 gram? Soms maar 100 ofzo.

het verversen wisselt. Ik bak om de 2 a 3 dagen maar als het een weekje niet is ververst, dan doet ie het ook nog wel. 
als ik echt grote gaten in mijn brood wil, dan voed ik haar ‘s morgens en laat ik het gevoedde deel op het aanrecht tot ‘s avonds. Maar meestal ben ik lui, en iets dichter brood is wel zo handig voor de hollandsche boterham.

Geplaatst:

Ja je hebt gelijk natuurlijk wat het zout betreft en het heeft verder geen invloed op het bakproces. 

Geplaatst:

Lekker bezig met een spelt broodje..dat hoop ik want ik heb de handelingen van koelkast en vouwen zo’n beetje in omgekeerde volgorde gedaan. Ik had de desem gisteren begin van de avond aangemaakt zeg maar en ging toen voor een uurtje weg. Dat duurde langer, en om 11 ben ik het met het water en meel, half bloem, gaan mengen. Meteen de koelkast in. Vanmorgen vond ik dus een natte koude klodder slap deeg in de koeling. Tja wat te doen. Beetje gist erbij gedaan een gram of zo. Nog eens goed door gekneed. Strekken en vouwen en wachten en strekken en vouwen en wachten. De coilfold vouw van dubbelmm erachteraan, opbollen, wachten en na een half uurtje hup in het rijsmandje. 2,5 uur. Dan bakken op 225 30 minuten met en twintig minuten zonder deksel. Twee ijsklontjes op het draai plateau.

Dit is het nog hete resultaat. Het ruikt zuur als in zuurdesem! Foto van een sneetje volgt.

BAB78307-07EB-4E56-A2D3-B1185061BD64.thumb.jpeg.d7e70cc62fbcbf72561e06a087123a51.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:
Op 5-11-2024 om 10:28, appelvrouw zei:

Ja je hebt gelijk natuurlijk wat het zout betreft en het heeft verder geen invloed op het bakproces. 

Gemiddeld bevat een brood 1,5 tot ongeveer2% zout. Als je lager gaat in het zoutpercentage dan heeft dit invloed op de deegontwikkeling (glutennetwerk), de elasticiteit, uitdroging en korstkleur.

.

Geplaatst:

Daar zit ik meestal wel onder maar ik merk weinig verschil gelukkig maar dan.

Het broodje is toch best ok. Een echte zuurdesem met een redelijk mooie korst en een smeuïge elastische binnenkant met gaten.

Als je fouten maakt met bv teveel water of met verkeerde rijstijden helpt het best als je in ieder geval weet hoe je brood terug op spanning te brengen of je deeg naar een beter vochtgehalte. Dat is ervaring, daar kon ik vandaag mooi gebruik van maken. Vaak bakken!

Edit: als toevoeging, dit is natuurlijk een hybride broodje. Alhoewel ik me afvraag hoe dat zit met de gist en zijn werking na een rijstijd van 6 uur in totaal. Nog zoveel te leren!

AA9274E7-79C9-4C92-B481-392C60CFF8A1.thumb.jpeg.73e1a0df3dc7414211245c89f36878fd.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Wettelijk gezien mag er in brood dat je dagelijks eet 1,8% zout op droge stof zitten, dat komt overeen met 1,5% zout op basis van het meelgewicht. Het zoutpercentage wordt langzaam afgebouwd aangezien mensen veel meer zout binnen krijgen dan goed is. Brood van de bakker bevat dus maximaal 15g zout per 1000g meel (uitgezonderd niet-dagelijks brood dat zoute toevoegingen bevat zoals kaasuienbrood e.d.)

aangepast door Anna3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic