Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf brood bakken moeilijk ?


Ludo

Aanbevolen berichten

Gist zit er al genoeg in toch?

Zonder suiker gaat ook, maar als je haast/ honger hebt even een schepje suiker/honing er doorheen kneden en nogmaals laten rijzen?  Zo heb ik wel eens mislukt deeg opnieuw leven in geblazen.

 

Anders kom je hier maar een broodje halen, heb er net weer eentje klaar.

Gelijk even kijken hoe het werkt met de foto's nu

20200227_194652.jpg

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je niet alsnog suiker of misschien honing toevoegen? En dan de hele nacht in de koelkast misschien? Ik maak regelmatig een bepaald deeg-recept en dat rijst in de koelkast. 

Hoeft er bij verse gist geen suiker bij? Waarom niet?

 

Edit: oh, zie nu pas het bericht van Patrijs, nu lijkt het net alsof ik dat herhaal :crazy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel beiden. Ondertussen heb ik het deeg in 8 stukken gehakt, uitgerold en in de koekenpan gebakken als pan brood.  Ik moet nog andere dingen in de oven vanavond en heb morgenochtend brood nodig. Maar de volgende keer probeer ik een of beide tips..als het nog nodig is. Ik had twee uur gewacht na het opnieuw doorkneden maar geen suiker toegevoegd en het brood hat een onrijsbare uitstraling😩

Jorieke ik weet niet waarom het met verse gist zonder suiker gaat maar daar heb ik nooit problemen mee, rijst over het algemeen de pan uit.image.jpg.0bcc7d2fe8ca80c3c08ed160884ab284.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt ook brood gebakken, met broodmachine als het snel moet maar ook met mixer en hand kneden en dan in oven of houtkachel bakken. De tijd van rusten en weer kneden en vormen voor het bakken, is afhankelijk van deeg, brood en tijd.

Maar een pizzadeeg recept naar zin, hebben we nog niet gevonden graag jullie recepten en tips!

Een deegstarter naar onze smaak hebben we nu eindelijk, kost 7 dagen maar dan is het een neutrale zoetige deeg. En niet zo een dominante zuurachtig deeg. En het dagelijks uitnemen en voor bakken gebruiken, weer voeren voor de volgende ronde werkt fijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Wij (ik..) werden de afgelopen jaren wat lui, en bakten bijna geen brood meer. Ja... wat leuke zoete broodjes of gevulde broodroldingen. Maar geen 'echte' broden.

We konden goed brood krijgen in de buurt, van lokaal geteelde granen. Of aten brood wat eigenlijk voor onze varkens was bedoeld ;) 

 

Maar nu is het wel weer even handig om het op te pakken, en weer wat zelf te bakken. Varkensbrood konden we niet halen afgelopen weekend; de bakker verkocht alles uit en er bleef niets voor ons over. En ik vrees dat dat komend weekend ook weer het geval is. Voor de varkens hebben we een voorraadje gedroogd brood, maar dat gaan we zelf niet eten :D 

 

Ik had nog een zak spelt-broodbakmix staan, van de molen. Al even over de datum :oops: maar er zat geen gist in en ik had hem goed bewaard dus dan kijk ik daar niet echt naar. En het werd een heel goed broodje hoor :) 

 

IMG_0422.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi broodje. Tarwe bloem?

ik heb weer verse gist ( ik wist niet dat je het in kon vriezen) en kan weer even bakken. Vrienden hebben gezorgd voor meel want wij zitten even nog in zelfisolatie. Graag zou ik mijn speltbrood wat minder drogig hebben. Ik bak het nu in de broodbakmachine op een programma van 3.25 uur. Met toevoeging van een flinke scheut olie en meestal ook 100 gram zaden in verschillende mixen op een brood van 1250 gram. Het brood is goed gaar maar kruimelt gemakkelijk en is dus wat droog.

Tips welkom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit brood was lekker sappig ik denk omdat het in een pan gebakken wordt en ook het deeg wat vochtiger is.

Het is gemaakt van deegstarter, spelt en bloem van de molen hier die nu helaas gesloten is.

 

https://www.foodiesmagazine.nl/inspiratie/foodnotes/zuurdesembrood/?fbclid=IwAR2ReQIAzrmc75TUtQIXb1qKcEi1ZblSoSJejE5DvUayInulVlp5A5nhkWY

 

Ik heb nog net een een snee geproefd van het brood van gisteren, en het droogt inderdaad veel minder uit als het normale brood wat ik bak, vaak ook met deels speltmeel

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

#appelvrouw

 

Ik heb een tijd de speltbroodmix van molen de hoop in oud-zevenaar gebruikt

Een heerlijk brood en zeker niet droog

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-3-2020 om 23:12, appelvrouw zei:

Het brood is goed gaar maar kruimelt gemakkelijk en is dus wat droog.

Tips welkom.

Meer water in je brood zien te krijgen, dat kan met een autolyse (meel en water alvast kort mengen en 20-45min afgedekt laten staan, daarna andere ingrediënten erbij doen en kneden) of zoals vaak bij spelt met een kookstuk: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2017/02/speltbrood-met-kookstuk.html 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Anna3 zei:

Meer water in je brood zien te krijgen, dat kan met een autolyse

Dank Anna Ben ik nu aan t proberen. Het brood zit in de oven. Ik had er wel een voordeeg bij, dat samen met het meel laten autolysen, ik weet niet of dat de bedoeling is. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 2x een 'soda bread' gebakken, Jamie Oliver postte een filmpje en Charly stuurde dat filmpje door en had er zelf ook al 1 gebakken. Toevallig had ik een tijdje terug ook al eens weer wat oude afleveringen van River Cottage gekeken en daar kwam ook al zo'n brood voorbij. 

Nu meteen maar geprobeerd en het werd best een heel aardig brood. In het filmpje van Jamie heeft hij het over 20 minuten in de oven, wat natuurlijk wel heel kort is. Hij maakt later in het filmpje ook wat kleine broodjes van hetzelfde deeg, dus DIE moeten vast 20 minuten en 1 groot brood moet wat langer. Want mijn brood was nog klef aan de onderkant dus die heb ik nog weer terug gestopt in de oven. 

 

IMG_0503.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat daar dan soda in? Mijn broodje met de autolyse had nog wat bewerkingen nodig. Ik had 200 gram voordeeg 100% dat deed ik met 180 gram Rogge en 260 gram spelt en 250 ml water in een kom en liet een half uur staan. Toen nog 7 gram droge gist, een tl honing, en twee eetlepels olijfolie. Alles in de broodbakmachine op het langste programma..3.25 uur. Tijdens het kneden vond ik het nog wat droog dus heb ik nog een half kopje water erbij gedaan.
40 minuten voor het bakken gekeken rijs bijna nul😩

het deeg uit de bak gehaald, was wel te vochtig...omgewerkt met een handje spelt bloem en in een vorm bij de kachel laten rijzen, nog zo’n 2,5 uur. Toen zag het er goed uit. 15 minuten op 250 graden, nog 20 minuten op 220 en 5 op 180.

prima broodje maar wel gedoe. Wat deed ik fout/ kan beter? Het brood is niet droog trouwens dat is al mooi.

Het voor-zuurdesem was 6 uur oud.

ACAD3224-2129-4FE9-806F-2429B7327104.jpeg.e4be8556b47210faac84d664bcf5adb6.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook wel eens sodabrood gebakken, snel klaar maar wel met een typische smaak waar je van moet houden.

Wij hadden het bij een Irish stew, en daar paste het wel bij.

Het volgende zuurdesembrood van deegstarter komt er ook weer aan. De deegstarter  was klaar en in de koelkast geparkeerd omdat ik gisterenmiddag al een flink brood klaar had:

 

 

20200403_112147.jpg.7100b42f9941b60744867f2978ffd1be.jpg

 

20200403_112345.jpg.06e135d5efb2cb08beee618ce5ccdeb3.jpg

 

 

Maar het gist werkt nu blijkbaar beter dan bij de eerdere broden want het rijst flink door en moet nu wel gebruikt worden.

Vanavond eten we pizza en kan daarvoor  gelijk het brood gebakken worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Er gaat baking soda (zuiveringszout) in. 

Aha dat had Jetje ook wel zelf kunnen bedenken.
Is het veel moeite voor iedereen om recepten op te schrijven hier ipv linken te geven? Iedereen doet toch vaak wat aanpassingen of Wel of niet in oven, broodbakmachine olie ipv boter of visa versa..etc. Dat plaatsen van je eigen recept zou behulpzaam kunnen zijn, ook hoe je je desem onderhoud etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tadaaaa!!!
b2a54d0ebbf4af9e23c3c8b81ea1ff35.jpg

20 min met deksel en vervolgens kwartier zónder. Perfect gelukt! Was heerlijk. Zo blij mee, want het voorwerk begon gisteren met al die toeren en rijsbeurten. Volgende x gebruik ik wel een ander recept heb ik me voorgenomen. Iets minder vaak rijzen.

Ik heb me overigens exact aan het recept gehouden, dus de link zou afdoende moeten zijn. Met zo weinig broodervaring ben ik nog niet aan experimenteren toe. https://www.foodiesmagazine.nl/inspiratie/foodnotes/maak-je-eigen-zuurdesembrood/

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er mooi uit, Mellie!

1 uur geleden, appelvrouw zei:

 Dat plaatsen van je eigen recept zou behulpzaam kunnen zijn, ook hoe je je desem onderhoud etc.

Toch wel lastig denk ik er zijn veel variabelen, zeker bij het recept dat Mellie en ik gebruikt hebben.

Temperatuur is van grote invloed voor onderhoud van de deegstarter en natuurlijk welke gisten je zelf uit de lucht vangt.

Ook het gebruikte meel is misschien belangrijk, wij hadden een mix van roggemeel (van de molen) en extra fijne bloem (fluïde, uit Frankrijk) om mee te beginnen.

Daarna speltmeel gebruikt uit de winkel en bloem van de molen. Die bloem is nu helaas op en de molen is gesloten.

We konden gelukkig nog wat bio-bloem in de natuurvoedingswinkel kopen. 

Ook het bakken hebben wij iets anders gedaan 20 min met deksel en 20 zonder op een iets lagere temperatuur als aangegeven. (heteluchtoven)

Het is voor ons nog even roeien met de riemen die we hebben. 

Achteraf gezien was et toch handiger geweest om flink wat meel te hamsteren. Het gaat heel hard er door hier en voor mij is het zelf bakken van zoutarm brood belangrijk ivm de gezondheid.

Dan kan ik het zout weer met andere voedingsmiddelen binnen krijgen.🤫

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

aea51974f0755e548cf9c8aa38b30d7e.jpg
7d00703afd7a33667632225119d16095.jpg


Grappig, zelfde bloem, totaal andere smaak. Dit smaakt zurig, zoals zuurdesembrood hoort. Dat was die ander ook wel, maar toch anders. Ik heb nu dit recept gevolgd.


https://www.google.nl/amp/s/www.elleeten.nl/eten-drinken/menu/amp25001479/zuurdesembrood-bakken-stappen/

Dit is een iets minder bewerkelijk recept, maar heb wel elk uur (4 x) het deeg uitgetrokken en laten rijzen. Niet de hele nacht in de koelkast gehad maar een paar uurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Iemand nog een suggestie,
@Patrijs wellicht met al haar broodkennis, hoe ik mijn zuurdesembrood iets luchtiger kan krijgen? Had er nu een gemaakt van volkoren bloem en dat was vers heerlijk, maar koud net een baksteen... moest je opwarmen om het te kunnen eten. Toch zonde. Dus volgende x lijkt me half bloem en half volkoren bloem om het luchtiger te krijgen. Maar een brood van gewoon bloem wat luchtiger krijgen lijkt me ook wel een mooie uitdaging. Mijn voordeeg is gemaakt. Morgen weer aan het kneden! Zou fijn zijn voor die tijd wat te lezen en anders met het volgende brood. Denk dat ik donderdag weer een voordeeg maak voor een brood op zaterdag. Vind het heel leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...