Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf brood bakken moeilijk ?


Ludo

Aanbevolen berichten

Bij mij ligt het bakken op dit helemaal stil. Sinds die hete week, heb ik last van iets wat lijkt op "touwbederf", en ondanks schoonmaak pogingen nog niet gelukt om tegen te gaan.

 

Daarom wou ik van de week weer eens beginnen aan zuurdesem (dat houd de bacteriën die touwbederf veroorzaken tegen). Mijn vorige starter had ik verwaarloosd, dus die had ik al weggegooid. Wel had ik nog gedroogde van de starter ervoor. Binnen 2 dagen was het vol actief, maar rook wel wat apart, en een dag later stond er vol de schimmel op.

 

Heeft iemand tips hoe ik 1 of beide problemen kan fixen?  Ik ga dit weekend de keuken eens goed schoonmaken in de hoop dat dat helpt, maar deze houd ik eigenlijk goed bij.

 

aangepast door Paultjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn starter moeilijk doet, geef ik hem roggemeel ipv tarwebloem. Dat is zoeter en dan lukt het wel. Overscheppen in een schone pot?
Van touwbederf heb ik nooit gehoord... google levert maar 2 resultaten. Handig hoor. http://www.thefreshloaf.com/node/8539/rope-thankful-small-kitchen

Goh, nog nooit van gehoord en als je het hebt, moet je alles goed schoonmaken met azijn... incl je oven?! Jeetje man, wat een werk! Veel succes Paultjuh!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad maar een paar Nederlandse hits in de vorm van een vraag en antwoord.

Nog een duidelijke uitleg https://bakerpedia.com/processes/rope-spoilage/

Het lijkt me heel vreemd! En strontvervelend als je dat in de keuken hebt. Een kwestie van pech. Succes..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, ik ga dit weekend aan de slag.

 

De ene links is wat duidelijker over schoonmaken en ik ben denk ik niet grondig genoeg geweest. Wel vraag ik mij af waar het vandaan komt, maar dat is lastig te bepalen gok ik.

 

Ik denk dat de starter achteraf wat dom was. De pot was "in principe" schoon, maar stond wel al een tijdje met een losse deksel in hetzelfde kastje waar ik mijn brood bewaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe na het voeden van mijn desem trouwens altijd 250gr per soort in een schone pot.

Het restje dat overblijft gebruik Ik om mee te bakken, zoals gisteren, broodslakken. 
FC179FBF-294F-43A4-B482-A40B2857600A.thumb.jpeg.e38ee04f7764ea3abc224573e0bc4535.jpeg

 

Dat is Warm gerezen deeg Met verse tijm plus rozemarijn uitgerold met  daar Bovenop een mengsel,  In dit geval, spinazie, pepers, gehakt ui en knoflook. Oprollen, in plakken snijden en afbakken.

 

vaak maak ik er ook pizza’s van maar dan met een koude 36/48 uurs rijs. Maakt een wereld van verschil in smaak en textuur in de pizza oven. Foccacia’s met de restjes

  • Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pot uitgewassen, en nog een keer nagespoeld met wat azijn. Ik heb toen weer gedroogde starter, water en meel (ik gebruik altijd rogge voor de starter), en ruikt nu 24 uur later zoals een starter hoort te ruiken. Dus deze keer lukt het waarschijnlijk wel zonder schimmel. De keuken schoonmaken met azijn ben ik nog niet aan te gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Op 4-9-2020 om 19:13, Paultjuh zei:

Bij mij ligt het bakken op dit helemaal stil. Sinds die hete week, heb ik last van iets wat lijkt op "touwbederf", en ondanks schoonmaak pogingen nog niet gelukt om tegen te gaan.

 

Daarom wou ik van de week weer eens beginnen aan zuurdesem (dat houd de bacteriën die touwbederf veroorzaken tegen). Mijn vorige starter had ik verwaarloosd, dus die had ik al weggegooid. Wel had ik nog gedroogde van de starter ervoor. Binnen 2 dagen was het vol actief, maar rook wel wat apart, en een dag later stond er vol de schimmel op.

 

Heeft iemand tips hoe ik 1 of beide problemen kan fixen?  Ik ga dit weekend de keuken eens goed schoonmaken in de hoop dat dat helpt, maar deze houd ik eigenlijk goed bij.

 

wij doen roggemeel uet met een rodekool blad, op het blad zitten de goede melkzuurbacterien naar men zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2e poging om weer een starter te hebben is gelukt. En tot nu toe een paar broden gemaakt. Het is wel wat lastiger in te plannen, dus het komt niet altijd uit. En ben dus ook soms weer aangewezen op supermarkt brood. 

 

Ik had laatst wel weer een stokbrood gemaakt met gist, maar dat was te snel op om te weten of ik ban het touwbederf af heb. Ik ga het binnenkort weer eens proberen of ik er vanaf ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/22/2020 at 5:23 PM, Mellie said:

cfc3ece6701635be87013e6ed8c78c09.jpg

 

Brood gebakken en allerlei restjes opgemaakt. Ben benieuwd naar de smaak, maar ik vind hem in elk geval erg mooi eruit zien. Normaal knip ik hem in met een schaar. Nu met een nieuw stanleymes en dat was beduidend onhandiger. Volgende x weer met een schaar.

Ik gebruik zelf ouderwetse scheermesjes die je gewoon zo af en toe vervangt. Daar heb je gewoon houders voor, speciaal om brood in te snijden. Ik vind het fijn werken. Ik gebruik de "Mure et Peyrot - bordelaise" https://www.mure-peyrot.com/produit/bordelaise/ Hij is in Nederland wel wat aan de prijzige kant lijkt het op (gekocht toen ik in de UK woonde), maar er zijn dacht ik wel alternatieven te krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik ben best lekker bezig met bood bakken probeer het om de dag te doen. Veel brood met walnoten en sesamzaadjes, soms gist, soms zuurdesem. Gelukkig lukken de snelle gistbroden tegenwoordig wel, @Jorieke123 dank voor het sturen van de instantgist.66A14436-A29A-4449-ACD2-4AD4A14649D0.thumb.jpeg.43311f7fd0fad716dce65868fa287698.jpeg

image.thumb.jpg.5b1569a692a96c93e8092cacfdb1d9e5.jpg

 

Het zuurdesem is ook weer goed aan de praat.

ik zou graag pizza’s willen bakken met speltmeel en zuurdesem, iemand een goed recept?

  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood, brood & brood.

Heb het boek van Levine van Doorn

En ben er lekker mee aan het kokkerellen.

Oooh wat lekker, wat lekker.

Melk broodjes als Kaiser broodjes en ingeknipt gevouwen.

Krentenbrood ongewild kunstig van binnen ( niet goed verdeeld).

Zoete Pompoen / sinaasappel broodjes..

En de favoriet de ham kaas.

 

 

 

 

 

 

IMG20201011162245.jpg

IMG20201011160435.jpg

IMG20201007132057.jpg

IMG20201007192249.jpg

IMG20201005151222.jpg

IMG20201002180244.jpg

IMG20201002175953.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Broodrecept uit de nieuwe allerhande uitgeprobeerd. Daar stond in dat het in de koelkast 12 u moest narijzen, dus voor de verandering vers brood voor het ontbijt ipv late lunch! Misschien on dat wel met elk deeg, zo lang in de koelkast? Heb dat alleen met melkbroodjes uitgeprobeerd en nooit met andere recepten.

30f73114c7d11b074fc39e73f421cb69.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie het is niet zo simpel als "bewaren in de koelkast tot gebruik". Maar in principe kun je elk deeg langer in de koelkast bewaren dan buiten de koelkast. In het geval van gist (of zuurdesem) deeg, gaat het proces langzamer. Dus ipv bijvoorbeeld 4 uur rijzen, word het 10-12 uur in de koelkast rijzen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Mellie zei:

Nog iemand die weet of je ander zuurdesemdeeg in de koeling kan bewaren tot gebruik?

het hangt een beetje af van de temp in je koelkast; boven de 7 graden gaat het fermenteren door, er onder stopt het (hele bol moet onder de 7 graden zijn, dus ook in het midden)

wij deden boven de 7 graden, bovenin onze koelkast voor ongeveer max twee dagen, was lekker

in nood =  kan even niet bakken, maakten we een dunne plak en hielden die op 4 graden afgedekt onderin de koelkast, voor max 1 week; was iets minder lekker, kennelijk gebeurt er toch wat en ademt het minder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vraagje: ik ben mijn deeg gisteren op het aanrecht vergeten. Vanochtend was het een uitgezakt plakkerig zooitje. De flapjes naar binnen gekeerd en toen maar weer laten staan. Het is extreem plakkerig deeg, veel dunner dan normaal.

 

Zo ziet het er nu uit. Dit is 2 u en een beetje na de flapuittreksessie.

 

52ef8ce59ee4ee0c393a03f964a7ca14.jpg

 

Er zitten thijmblaadjes door, dat is geen schimmel.

 

Gewoon maar doorgaan of gedoemd te mislukken?

 

Edit: brood was amper gerezen en vrij zwaar na het bakken. Van binnen wel luchtig met veel bellen, smaak was lekker en geurig door de thijm. De dochter wil het morgen mee naar school, terwijl ze normaal geen zuurdesem eet. Heel apart dit... maar wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Was heel moeilijk deeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zuurdesem had al behoorlijk doorgewerkt denk ik, vandaar de vele  bellen en het slappe deeg.

als de smaak toch goed was (en er geen nare luchtjes uit het deeg op stegen als alcohol of terpentine geur) ben je nog op tijd geweest

 

als het nog eens zou gebeuren kun je het slappe deeg goed lucht geven en weer aanvullen met meel en/of een beetje gist, ik gebruikte dan de info uit dit linkje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...