Jump to content

planten

wesleyb

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben dit jaar pas begonnen met moestuinieren en heb een paar vraagjes:

1.Hoe kan ik zien of mijn wortels klaar zijn om geoogst te worden(aan de buitenkant)

2 .Hoe kan ik zien wanneer de rode bieten klaar zijn?

3.Wat kan ik nu nog als plant kopen en waneer oogsten?

4,Wat is jullie oogst al van dit jaar?

5.Wat is jullie planning voor volgend jaar?

Gr.Wesley

He Wesley,

Best moeilijk die wortels ze zitten onder de grond zoals je weet.

Alleen proefondervindelijk. Met je vinger de "hals" van een wortel vrijmaken,

is die 1cm of meer eentje eruit halen, is hij goed dan selectief portie uittrekken. Denk er wel om de gaten dicht te maken anders heeft de wortelvlieg vrij spel bij de rest van je wortels.

Rode bieten iets makkelijker, formaat tussen 5 en 10cm, afhankelijk van je eigen wens. In het begin kleintjes later wellicht wat dikker.

Planten kopen, winterprei, groene kool, diverse sla, andijvie.

Alleen antwoord op 4 en 5 (wortels heb ik ook in de tuin en ik weet ook niet wanneer ik ze ga oogsten).

Ik heb nu al geoogst: knoflook, uien (was te vroeg maar ze waren helemaal omgeknakt door de wind), en aardbeien (doorlopend). Ik moet de wortels dus nog oogsten (ik denk dat ik nog een week of 3 wacht) en ik heb nog broccoli groeien.

Ik had ook sla gezaaid maar we eten eigenlijk nooit sla dus is niet geoogst Over een poosje kan ik nog wat tomaten en paprika's oogsten en een paar appeltjes.

Volgend jaar ga ik denk ik weer uien en wortels doen. En ik hoop dat mijn fruitbomen (peer, pruim en kers) dan ook vrucht gaan geven, en de framboos ook. Verder ga ik mijn kruidentuinje nog uitbreiden.

Vraag 1: Inderdaad moet je dit uittesten. Je kunt bijvoorbeeld ook een wortel eruit trekken om te kijken hoe ver ze zijn.

Vraag 2: De biet zit een stukje boven de grond. Als de knol naar jouw smaak groot genoeg is dan kun je ze eruit halen.

Vraag 4: Wat courgettes, komkommers, een paar kleine cherrytomaatjes, bieten, radijsjes, aardappels, sla, knoflook, bonen, peultjes, aardbeien en ander kleinfruit.

Vraag 5: Volgend jaar wil ik weer wortels en sla, aardappels, bonen, tomaten, bieten, snijbiet, spinazie, misschien ui (ligt aan het resultaat van dit jaar), knoflook, courgette, komkommer en vast nog wel wat meer.

• Create New...