Jump to content

Featured Replies

Posted

Hoi.

ik heb een vijg in de kas, en wil die daar ook graag houden. Dat betekent wel dat ik volgend jaar zal moeten toppen, want hij past nu nog maar net. (Voor 1 seizoen zal het wel gaan). Maar hoe hoe....Op onderstaande foto zie je de vijg. Ik zie wel een zijtak net onder de hoogte die ik 'm eigenlijk wil geven. Gewoon daarboven afsnijden? Maar het gaat dan wel nieuwe takken vormen?

En is het restmateriaal ent of stekbaar?

Alle suggesties welkom

NB: Ik krijg de foto niet geupload. Maar stel je een vijg voor van 2 meter die ik op anderhalf wil houden.

probeer zsm de foto er op te gooien.

Waarom lukt die foto niet?

In elk geval niet in de volle grond zetten maar in een bak. Dat remt de groei.

Vijgen kun je stekken ja.

Ik heb vorig jaar een vijg proberen te vermoorden. Afgezaagd, gaten in de stompen geboord, maar hij loopt weer vrolijk uit.

Ze kunnen erg goed tegen snoeien. Té goed

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Snoeien doet groeien..... Door te knippen bevorder je over het algemeen een harde groei... (Hoewel het wel wat uitmaakt wanneer je dat doet,,,voorjaar en zomersnoei geeft minder hergroei)

Je wilt de boom klein en vruchtbaar houden..... Ik zie 2 opties..... een leivorm waarin je de boom dwingt om te groeien. (Bij WindindeWilgen was dit zeer effectief toegepast bij perziken en abrikozen in zijn kas...lijkt me sterk dat die snoei- en opbind-techniek niet ook op een vijg is toe te passen, aangezien in mijn ervaring een vijgenboom erg goed te vormen is.) en een tweede wortelsnoei, waardoor de groei sterk beperkt wordt en bloei bevorderd. Heb met wortelsnoei geen ervaring bij een vijg...moet ik er eerlijk bijzeggen...maar verwacht dat ze daar erg goed op kan reageren, door het gemak waarmee een vijg nieuwe wortels maakt en opschot vormt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• Author

Dank dank. Zo snel al reacties

Die foto: ik denk dat deze IOS adept een cursus Android nodig heeft ;-(

Wortelsnoei zal het (nog) niet worden denk ik. Hij staat al in een cementbak met wat steengruis.

Ik opteer nu voor het volgende: volgende week marcoteer ik halverwege de hoofdstam, op 1.50 meter dus.

Waarna een en ander in de lente te vervolgen is

Jullie reacties hierop?