Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar 2 fruitbomen planten, maar appels en peren kan ik overal wel plukken. Dus zit ik te denken aan soorten die niet in de winkel liggen. Eerst wilde ik de pawpaw maar ik las dat dat nogal een gedoe is (iets over rottend vlees...), Iemand ideeën voor een fruitsoort die het zou doen hier op het zure zand van de veluwe. (Ben bezig met mest, compost en mulch om het te verbeteren.)

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Vanzelf dat een foto helpt om een oordeel te vormen. Je zegt 'zuur zand' , maar dat is wel heel weinig als handvat.

Geplaatst:

Ik zal zodra ik thuis ben even een verse foto maken, maar hier alvast een oudere:

IMG2017091119500236981507478384.jpgIMG2017091119502891741507478371.jpg

Een groot deel staat nu vol met mosterd, en waar het niet staat groeien kruiden en groenten, en die groeien goed, net als de bessenstruiken

Ik wil het langzaam naar een permacultuur omzetten.

EDIT: wilde et nieuwe fotoś uploaden maar de flash plugin crasht steeds, morgen probeer ik even verder.

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Nashipeer moet ik eens opzoeken, hieronder nieuwe foto's, ook een paar van de bodem (en ja ik weet dat ik onkruid moet wieden, maar het regent steeds als ik tijd heb...)

IMG2017100917525087481507564553.jpgIMG2017100917525690981507564540.jpgIMG2017100917532113021507564523.jpg

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Nashiperen zijn zeker leuk als je iets anders wil hebben dan het fruit dat iedereen kent. Zijn overigens Aziatische peren, waar wij gewend zijn aan de Europese peren. Bloeien mooier dan "onze" peren. Binnen de "Nashi" heb je dan zowel peervormige als appelvormige families. Vooral de appelvormige zijn geschikt om het bezoek eens flink voor de gek te houden.... want het ziet er uit als een appel, smaakt erg bros/knapperige/fris en is een......... "peer" ! Kies wel twee rassen die qua kruisbestuiving goed bij elkaar passen, want hoewel er wel redelijk goede zelfbestuivende rassen voorhanden zijn, is kruisbestuiving altijd beter.

Geplaatst:

Amandelbomen worden niet zo groot aps de meeste notenbomen 2-4 meter hoog, kan op arme grond. Hij is vatbaar voor krulziekte maar schijnt minder vatbaar te zijn dan een perzik.

met vriendelijke groet,

Thijmen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...