Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kruisbessen soorten aanplanten

Sparky

Recommended Posts

Voor zover ik kan nagaan is er geen vergelijkbaar topic, dus bij deze

Ik ga 3 rijtjes van 16 meter kruisbessen planten in 4 vakken van 4 meter. De struiken komen 30 cm uit elkaar, dus zo'n 12 per vak. Ik snoei ze op 1 stam en leid ze bij een pvc buis omhoog. 1 rijtje groen, 1 geel en 1 rood, maar het eerste vak van alle rijen komt vol met stekken van het soort dat ik al heb staan, wat volgens mij óf Whinham's Industry of Martlet is (ze zijn rood, groot en erg lekker maar nogal meeldauw gevoelig).

Voor de overige vakken heb ik de volgende verdeling gemaakt, op basis van rijping en kleur:

Groen: Tatjana, Whitesmith/Hinnonmaki Gron, Reflamba. Ik zit te twijfelen om Hin. Gron nog te wisselen voor Invicta.

Geel: Lady Sun, Mucurines, Hinnonmaki Gul

Rood: Remarka, Pax, Captivator.

Wat zouden jullie anders doen in rassenkeuze, of heb ik het al wel aardig verdeeld zo? Meeldauw maakt me niet veel uit, grootte en smaak wel!

Volgens mij is Martlet wel redelijk bestand tegen meeldauw dus grote kans dat je Winham's industry hebt staan.

Verder wel een mooie verzameling van verschillende rassen. Heb je ook nagedacht over de oogsttijd van deze rassen, vroeg, middentijds en laat. Met de juiste soorten kun je van eind juni tot begin augustus bessen oogsten. Bij mij is remarka altijd erg vroeg en mucurines en captivator zijn laat. Ik heb ook Redeva (rood), en die is erg lekker.

Invicta is wel een ras dat je overal terugvindt. Is het niet leuker om een minder gangbare groene soort te kiezen met een betere smaak?

In het verleden wel planten (ook minder gangbare) soorten via het internet besteld. Helaas vaak niet de soorten gekregen die ik besteld had. Opletten dus....

Waar haal jij je planten vandaan?

De rassenkeuze is inderdaad gebaseerd op vroeg/mid/laat. Pax, Lady sun, Tatjana en Reflamba heb ik bij Alpine plants gekocht, maar die vond ik nogal aan de prijs. Wel vrij mooie plantjes van hem gehad, dat wel.

De rest komt over 2 weken via De Batterijen als kale wortelstek. Ik denk dat ik Hin. Gron maar gewoon helemaal schrap en Invicta ook maar laat. Die zou toch extra zijn.

Wordt Redeva een beetje groot en wanneer rijpt die Bassie?

Wow da's veel oogst straks, wat ga je er allemaal mee doen, handel?

We hebben een blauwe bessenkwekerij met een winkeltje erbij. Over het kwijtraken van de bessen maak ik me niet zoveel zorgen Rob

Zelf lust ik ze natuurlijk ook graag. Heb ook zo'n 50 honingbessen geplant, kijken of dat wat wordt in het immer stugge Friesland...

Wat is er niet optimaal aan de plek Bassie?