Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lavendel snoeien


MDalen

Aanbevolen berichten

Je kunt lavendel het beste kort snoeien half Maart, als de strenge nachtvorsten niet meer voorkomen.

In het vroege voorjaar dus snoeien, en wel 15 cm boven de grond, zodat er vanuit het hart steeds weer jonge scheuten groeien. Wacht daar niet te lang mee omdat de plant zich in het vroege voorjaar het beste ontwikkeld. Soms resulteert het in een iets latere bloei, maar u krijgt dan wel een mooie bol.

 

Als je de lavendel niet snoeit dan zal de plant uit elkaar vallen omdat die steeds meer je verhout. Een verouderde plant terugknippen kan alleen tot het jonge groen, op het oude hout zal een Lavendel slecht of niet opnieuw uitgroeien.

 

Na de bloei (augustus-september) kan Lavendel (angustifolia) licht gesnoeid worden, de bloemstengels en de toppen van de jonge scheuten. Een uitzondering op deze snoeiregel is Lavendula stoechas die eerder bloeit dan de angustifolia types. Deze soort kan het beste direct na de bloei worden gesnoeid zodat de plant voor de winter alweer volledig is uitgegroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik snoei lavendel, vooral de jonge planten, voortdurend. Als je goed kijkt en het geen zonde vind om de eerste bloemen eraf te halen, zie je aan het de onderkant van het steeltje aan weerskanten 2 kleine zijtakjes zitten.

 

Ik knip de bloem daar af en 3 a 4 weken later heeft de plant daar 2 stelen en dan doe ik weer hetzelfde.

Zo heb ik op tijd van 1 jaar een enorme plant en laat dan de bloemen doorbloeien. Ik heb dan heel veel lavendeloogst voor zakjes mee te vullen en bakjes (voor op toilet met een theelichtje erin)

 

Knutsel er ook nog "lavendelflesjes" van voor in de kast op te hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snoei ze tot op groen terug tijdens de boei, en laat de bloemstengels drogen, daarna bloeien ze nog een x ook deze bloei knip ik op gegeven moment eraf om te drogen.

Daarna in begin winter neem ik stek met een stukje verhouten steel om nieuwe hegjes te stekken en zo is de lavendel steeds automatisch terug gesnoeid en blijft compact.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Begin winter... zou dat nu nog kunnen? En hoe stek je ze. Volgens mij doe jij aan permacultuur als ik je berichten zo lees, klopt dat? Dan gebruik je waarschijnlijk geen stekpoeder of wel?

 

Ik heb 1 plantje van de lavendel die flodderig is uitgegroeid en die ik nog moet snoeien. Wil graag meer plantjes maken van het snoeiafval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...