Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Nog niet op de tuin geweest, maar het is hier vannacht niet koud geweest. Misschien -2, dan houdt het wel op. Terwijl in het oosten wel flink koud is geweest, we zaten hier net aan de zachte kant

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Oke het gaat weer kouder worden, toch nog! Had van mij niet gehoeven, maar vooruit, voor de vroege bloeiers is het beter om nog even de rust zo te bewaren.

Maandag wordt er weer paardenmest gebracht, dus ik ga weer een nieuwe composthoop maken. De vorige is klaar, die heb ik omgezet vorige week en blijft nu steken op 24 graden. Dus daar is het meeste gewoon opgebruikt.

Ik krjig dus paardenmest met nog wat vlas of hennep spul erdoor. Het is heel wisselend, soms een hele zak mest, soms een hele zak met snippertjes vlas of hennep. Ik zal eens vragen wat het echt is. De paarden plassen er ook in, dus ook wel wat nitraat hopelijk. Meestal krijg ik minimaal een zak of 20, of meer, soms wel 40.

Zal ik er nog een baaltje stro doorheen doen? Of zou het al goed zijn met enkel de mest/vlas (of hennep)

Groetjes,

Dennis

Geplaatst:
  • Auteur

De composthoop staat weer! Ik heb even gevraagd wat als bodembedekker gebruikt is, het zijn geperste strokorrels, die uit elkaar vallen als ze nat worden. Ideaal op zich, het is al gehakseld tot mini formaat. En daartussen wat drollen. Beetje gft erdoor en een emmer met onkruid, ik wilde het gewoon proberen, of het onkruid dood gaat. Want zo ja, dan ga ik dit altijd doen. Zonde om af te voeren dan, of zo diep te graven dat het niet echt verteert in de veenlaag/natte laag grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Net terug van de tuin, even gekeken hoe het er voor staat. Buiten -2 graden, onverwarmde deel kas -2 graden,

geisoleerde en met composthoop verwarmde kas 0 graden. De composthoop zelf ligt er sinds dinsdagmiddag, begon op zo'n 10

graden en zit nu op 22 graden. Gisteren was hij 12 graden, dus er zit een goed stijgende lijn in. Ik verwacht wel dat die goed doorzet, en

net op tijd goed warm is voor de echte kou. Dan zullen we zien of het voldoende is! Flinke uitdaging, maar wie weet.

Geplaatst:

Oeh spannend idd. Gelukkig al een keer "proef gedraaid." Zijn de beginners fouten eruit en klaar voor het echte werk.

Succes

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben om 21.45 op de tuin geweest vanavond. Buiten -2, in het ongeisoleerde deel van de kas -2, en hoewel het geisoleerde deel nog half open stond (daarom ging ik er heen, om dicht te doen) was het daar nog net boven 0. De isolatie op zich zorgt er duidelijk voor dat het langzamer afkoelt. En omdat het overdag gewoon 25+ graden kan worden in dat deel nu, zet ik het overdag open. De grond in de kas warmt in deze tijd van het jaar al wat meer op, dat scheelt ook, en deze warmte wordt toch wat langer vastgehouden door het bubbeltjes plastic.

De composthoop zit nu op 45 graden. (stijging van 5 graden in een dag) Er ligt niks bovenop om warmte vaste te houden in de hoop.

Afgelopen nacht was het ongeveer 0 tot -1 graden op z'n koudst in de kas, Bij mijn buurman wel -3 a -4 dus het scheelt wel wat.

Ik heb er deze vorstperiode geen kaars meer in aan gezet, ik kan niet bezig blijven, heb ik mezelf voorgenomen. Tot nu toe lijkt alles nog prima te overleven, inclusief de niet winterharde passievrucht van de groenteboer. Dat zou me toch wat zijn. Avocado's en passievruchten uit de kas

en daarnaast groeit er nog een ananasplant, en een citroen uit pit.

Geplaatst:
  • Auteur

Oke, alles in de kas gaat nog prima. Het was -2,5 op z'n koudst geweest op neushoogte in het geisoleerde deel van de kas. Alles staat er eigeniljk prima bij, geen tekenen van een grens die bereikt is.

Bij mijn buurman in de kas was het -6,5 geweest, en ik heb de thermometers een middag naast elkaar laten liggen om ze tov elkaar te ijken. Het zijn min/max thermometers, beiden hetzelfde.

Scheelt me toch mooi 4 graden, en nog kans dat het langzamer naar die lage waarde toe gaat. Want dat merk ik sowieso al steeds, dat het langer boven 0 blijft in het geisoleerde deel, zelfs als het niet helemaal dicht zit.

Vanavond weer afwachten, mogelijk weer 2 graden kouder vannacht. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de avocado het probleem niet gaat zijn. Als eerste gaat de passievrucht eraan, daarna de citroen. Maar alles nog prima nu.

En nog een simpel testje gedaan, ik weet niet hoe betrouwbaar het is, maar wel grappig om te zien. Ik had een paar losse avocado bladeren op de grond buiten gelegd, om te kijken of ze bevriezen en dan stuk zijn qua structuur. Tot nu toe gaat dat ook goed, mooie groene bladeren, helemaal gaaf. Als eerste valt op dat er spikkels in de bladeren komen, waar schade is, en dat verdroogt dan. Hier op het dakterras staat een avocado en die was wel een deel bevroren, en door de zon overdag eigenlijk vrij snel uitgedroogde bladeren.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik durf wel te zeggen dat het een succes geweest is. Het is misschien -2 of -3 geweest, maar dat heeft eigenlijk geen duidelijke schade aangericht. Enkel de uiterste punten van de passievrucht hebben het begeven, maar dat is helemaal niet erg. Die kan ook echt niet tegen vorst.

Het verschil met mijn buurman is maximaal zo'n 4,5 graden geweest, zijn onverwarmde kas tov van mijn geisoleerde en verwarmde deel.

Composthoop was op het juiste moment op 50 graden, veel hoger is hij niet gegaan. Ik ga hem dit weekend keren, omdat het nu niet erg meer is als hij wat afkoelt na het keren.

Het is wel veel gedoe om in de ochtend en avond steeds de boel open en weer dicht te doen. Anders werd het vooral te warm overdag. Misschien is dat probleem er duidelijk minder in een eerder stadium van de winter. Nu was de zon al sterk. De hoeveelheid vocht die de composthoop leek te produceren, of in ieder geval tegen het bubbelfolie bleef plakken daarentegen viel nu juist wel mee. Dat was eerder veel meer.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Komt de kou toch nog even terug. Verkeerde moment voor mijn perzik, maar ik kan niet 1 enorme compost berg maken om 250m2 te verwarmen haha

Geplaatst:
  • Auteur

Foto154b1747d7c6a55d1ed38591911b7710.jpg

• 8 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

De winter komt er weer aan! Vorig jaar wist ik de kas op 0 graden te houden en is niets dood gegaan, maar ik moest wel 2x daags naar de kas toe om te luchten in de ochtend, en in de avond mijn tentje weer dicht te doen. Veel vocht door de compost. Dit jaar ga ik de composthoop buiten de tent zetten, en een luchtslang door de composthoop heen leggen. Met het ''thermosifon'' effect, hoop ik koude lucht op te warmen en rond te laten gaan door de hoop, zonder stroom te gebruiken. Evt. kan ik wel een 12v ventilatortje ertussen zetten.

We zullen zien!

• 3 years later...
Geplaatst:

Dennis,

er is een nieuw topic over de vorstvrije kas met behulp van aardwarmte.

Hoe is het jou vergaan met de composthoop en de luchtslang?

Ben wel benieuwd..

Geplaatst:

Hier wat inspiratie nog. https://www.haalmeeruitjetuin.be/haal-meer-uit-je-tuin/4-op-een-rij/4-speciale-broeihopen

Op dezelfde site laten Alexander en Elena ook ergens zien hoe ze met broeihopen gebouwd van balen stro veel extra groei en oogstmogelijkheden in de kas tijdens de winter maken.

Ook Charles Dowding past soortgelijke  toe voor veel meer wintergroenten en vroege opkweek. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben niet echt in de gelegenheid geweest om de kas goed voor te bereiden op deze stevige winterkou. Eigenlijk ook meer dan ik verwachtte. Gaat de avocado het overleven? Geen bubbeltjesfolie, 1 raam eruit gehaald zodat de avocado de kas uit kon groeien, een composthoop ernaast die pas op maximaal 15 graden zit. 

Aiaiai haha. We zullen zien! Wel een vuurpot in de kas gezet, maar die redt het denk ik niet de hele nacht, en 4 begraafplaatsactionkaarsen. Soort theelichten dus. Spannend hoor, net was het al behoorlijk koud in de kas. Nog van buitenaf wat vliesdoek over de avocado die uit de kas steekt, gedaan met een paar bamboestokken. 

De stam van de avocado is ondertussen misschien wel 8 tot 10cm dik, en onderste 20cm in stro gezet. Mocht het helemaal mis gaan, dan hoop ik dat hij weer uitloopt vanaf dat punt. Maar laten we optimistisch blijven haha. Keigoeie boom, ging jaren terug tot bijna de grond stuk bij -8. Dat wordt het vannacht weer, maar in de kas hopelijk net niet. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic