Geplaatst: 28 november 20177 j Hi Moestuinexperts! Ik wil graag een meer milieuvriendelijke potgrond gebruiken. Op de VELT website kwam ik een mooi recept tegen: -40% tuingrond (voor verankering, plantenvoeding en bodemleven)-30% kokosvezel of houtschorscompost (maakt je mengsel luchtig en houdt water vast)-20% verteerde compost (extra voeding aan en houdt water vast)-10% metselzand Klinkt top. Alleen de vraag: wat wordt precies bedoeld met tuingrond??? Als ik google kom ik juist weer op turf-achtige substanties die ik juist dacht te vermijden. Superbedankt voor jullie tips!
Geplaatst: 28 november 20177 j Grond uit jouw tuin In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 28 november 20177 j Hey, Expert? Verre van hoor maar maak wel al enkele jaren een groot deel van mijn potgrond zelf dus wel beetje ervaring. Tuingrond is gewoon de grond uit je moestuin.Als je echt ecologisch wil zijn dan laat je de kokosvezels achterwege en vergroot je het aandeel van de compost. Als het is om te zaaien of jonge plantjes te verspenen dan wel goed rijpe compost gebruiken om verbranding te voorkomen. Mijn samenstelling:40% grond20% rijpe compost20% bladcompost20% grof metserszand (Rijnzand 0/5) Samenstelling veranderde al enkele keren maar deze werkt nu goed voor mij.Ik heb een zware vette klei/leemgrond vandaar dat ik wat meer zand gebruik om luchtiger te maken. Gebruikte 'potgrond' recycleer ik ook maar daar zoek ik nog naar een voor mij beter bruikbaar recept. Waarschijnlijk volgen hier nog meerdere verschillende recepten, ik kijk daar ook naar uit, altijd leerrijk. Succes!
Geplaatst: 28 november 20177 j Grond is een beetje vaag..Ligt er natuurlijk aan welke 'grond' er in je tuin ligt natuurlijk.. Ikzelf gebruik een betonmolen om potvulling te bekomen..Doe er ongeveer 1 schep klei in, 1 schep zand, 2 scheppen compost, 2 scheppen bladcompost en een schep turf (mijn tuingrond) iets dieper in de bodem zit ook ijzeroer, durft ik ook nog een schep bij te doen.. Lekker smeuïg? Kijk ook even naar de plant? En pas je mengsel daar op aan. Sommige planten hebben graag weinig ijzer of staan graag zuur Zaaimedium gebruik ik turf uit de winkel (gestoomd) gemengd met 1/4 scherp zand
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.