Martijn Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Welke plantafstand dien ik aan te houden met kersen op Gisala 5 onderstammen?.Zit zelf te denken aan 2 meter in de rij en 4 meter rij afstand. Graag jullie mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 De onderstam Prunus GiSel A 5 is zo zwak dat deze alleen is te gebruiken op klei- of leemgrond in combinatie met bevloeiing, ik denk niet dat een kers op deze onderstam groeit in Berkelland. De kans dat dit boompje doodgaat is heel, heel groot. De onderstammen GiSel A 6 en 7 en Pi-Ku 4 zijn al iets sterker, Colt is nog krachtiger. Dan zou ik toch echt voor een van deze gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted December 7, 2017 Author Share Posted December 7, 2017 dank voor de reactie. De kersen die ze aangeven met struik hebben een Colt onderstam?. Hoe groot worden deze?. En welke afstanden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Zo zwak is gisela 5 niet, Bij de buren zijn ze ruim 4 meter. En wij zitten hier op een zandbank van de ijssel.En dood gaan is zelfs niet gelukt met behulp van de bosmaaier. Het gaat er meer om hoe je de grond verzorgd. En natuurlijk de omstandigheden in jouw tuin/omgeving.En uhh, op een heideveld zou ik uberhaupt geen kers aanplanten, zelfs niet op meest sterke onderstam. Of je moet je grond kunnen bemesten met bankbiljetten. Dan kan alles. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted December 19, 2017 Share Posted December 19, 2017 Ik heb ook 10 boompjes op gisela 5 onderstam en ik wilde deze juist, omdat hij kleiner blijft dan op een colt onderstam. Ze hebben na de aanplant (najaar) vanaf het voorjaar tot laat in de zomer (6 maanden) droogte moeten doorstaan en dat hebben ze allemaal gered. Ondanks de droogte zijn ze ook nog iets gegroeid. Ze zijn zeker niet zwak. Ik hoop dat ze inderdaad maximaal rond de 4 meter worden. Ik ga ze waarschijnlijk snoeien om ze laag te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts