Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Minimale plantafstanden zijn van meerdere factoren afhankelijk he ? Daar valt zo echt niet zomaar een sluitend antwoord op te geven. Voor pruim gelden wat kleinere afstanden dan voor de op zich grotere kruin van kers of de nog grotere kruin van appel. Maar ja; een appel op zwakke onderstam en op productie gesnoeid, staat bij een appelkweker op heel andere afstanden dan in een romantisch laisez-faire boomgaard bij een lief boerderijtje.

Verder is naast de onderstam, het geplande ras van invloed, de grondsoort etc etc.

Met 6m tussen de rijen zit je voor heel lange tijd al heel lekker ruim hoor. Met 4m zit je met een jaar of 15 al redelijk klem, ma goed; ga je snoeien. snoei je überhaubt ? Op hele zwakke onderstam kun je met 3 of 4m al best heel wat jaren toe

 

Je zou er voor kúnnen kiezen een boomgaard te plannen met meer bomen dan voor de eeuwigheid goed is en dan na een jaar of 15 een deel er tussen uit te halen, waar de bomen te krap blijken te staan.

 

Hoe oud ben je ? Rare vraag misschien en ik hoef geeneens antwoord, maar je zou jezelf die vraag kunnen stellen. Is het de bedoeling dat de boomgaard 20 jaar meegaat ?

 

Het planten van een rij bessen heeft geen / nauwelijks invloed op de plantafstanden nee. Natuurlijk loopt de kwaliteit van de bessen wat achteruit naarmate de boomgaard oud wordt en het bladerdek zich zou sluiten. Maar dan ben je heel wat jaren verder.

 

Je vraag over je rozenboog / druif, zie elders op het forum, gaat dit topic te buiten.

Nouja die 4 meter zou dan de plantafstand voor halfstam zijn volgens internetsites. Maar hoe ik het heb getekend met 12m tussen de hoogstammen en dan die halfstam er tussenin dan zitten de halfstammen ook al op ruim 6 meter afstand van alle andere bomen. Ik vroeg me alleen af of dat de hoogstammen niet irriteert of dat ik een ander probleem over het hoofd zie. Want er zijn richtlijnen voor hoogstammen halfstammen en laagstammen, maar niet voor afstanden tussen hoogstam en halfstam. Bij mij is het dus in die tekening zo dat elke hoogstam 12 meter verwijderd is van andere hoogstammen, en iets meer dan 6 meter van andere halfstammen. Mijn vraag is of dat kan

 

Ik ben in de 20 dus de boomgaard moet nog ruim 80 jaar mee aangezien ik van plan ben om 112 te worden en hier alleen weg te gaan tussen 6 planken

Geplaatst:

Welke afstand moet ik aanhouden tussen de rijen met laagstam? Dus de afstand van rij tot rij

En als ik bijvoorbeeld om en om een rij laagstam en dan een rij aalbes oid zet, verandert dat dan nog wat aan de afstand die ik moet aanhouden per rij?

 

Mijn afstanden verhaal was in reactie op je vraag over laagstam in rij. Vandaar dat antwoord.

Geplaatst:

Ahh ohja ik lees weer niet goed. Oké maar een laagstam wordt niet eens heel oud toch? Dus als ik 6 meter aanhou dan zit ik wel goed dus.

 

Ik ben nu alles aan het uitzetten met palen en touwtjes zodat ik door mijn visuele boomgaard kan lopen.

 

Nog een vraag.. ik lees wel eens over verhoogd aanplanten ivm nattigheid. Zou dit wat zijn? Ik dacht eraan om hiervoor autobanden te gebruiken

 

c545e0869d813af4817d59426962d09b11391514449171.jpg

 

En laatste vraag.. ik twijfel of ik in de rijen laagstam soort bij soort zal zetten of plukmoment bij plukmoment. Het leek mij aan de ene kant reuze grappig om de rijen juni juli augustus september enz te noemen. Maar dan staan wel alle fruitsoorten door elkaar.

Geplaatst:

Ik denk dat bij Schouten die banden als een soort van pot fungeren, want ik lees op hun website lees ik ook dat hun bomen het gehele jaar door leverbaar en plantbaar zijn.

Voor jou lijkt me er geen voordeel aan vast te zitten. Ik zou die banden maar lelijk vinden.

 

Plukmoment bij elkaar of rassen bij elkaar is puur persoonlijke keuze, lijkt me.

Ik zou absoluut geen symmetrie of industriele aanblik willen en zou alles onregelmatig neerzetten voor een natuurlijk aanzien, maar dat is dus een persoonlijke keuze.

Geplaatst:

De bovenstaande foto laat bomen met forse kluit zien, in jute en een metalen 'gaas' net er omheen. Ter verkoop en verpoten ja. Je ziet ook een automatisch watergeefsysteem bovenop liggen.

Geplaatst:

Als je veel last hebt van te veel water ( te hoog grondwater), is het waarschijnlijk beter om ze op een heuveltje te zetten anders zou ik het niet doen.

Ik zou ze niet in autobanden zetten, twijfel of dat wel goed is voor de gezondheid van jezelf (pax's, zware metalen).

Geplaatst:

Ik heb rekening gehouden met de tijd van bloei ivm bestuiving. En daarnaast met rassen die elkaar positief aanvullen met bestuiven.

Vervolgens heb ik gekeken naar uiteindelijk formaat boom. Grootste op het noorden/ oost en kleine op zuid/ west.en ik heb er 8 meter tussen.

Ik wilde geen systeem maar omdat ik er 8 meter tussen heb krijg je toch een soort van systeem.

Waneer ga je planten?

Geplaatst:

Ik heb niet alles gelezen. Zuring en boterbloem zeggen dat je bodem voedselrijk is, maar zeker niet dat hij zuur is. Je kunt soorten die niet te vorstgevoelig zijn gewoon direct aanplanten. Vijgen, winterharde granaatappels, kiwi's... (de bodem moet overigens goed drainerend zijn) zou ik niet direct in een open gebied planten. Dan zou ik de aanplant eerst 2-3 jaar oud laten worden, zodat je beschutte plekken tussen de beplanting krijgt. Je kunt ook aarde wallen (tuunwal) maken, om beschutting te creëren.

 

Ik heb geen idee of je de grond nu bewerkt hebt of niet, maar voor een boomgaard aan te leggen lijkt mij dit nogal een ouderwets idee. Je vernietigd je bodemstructuur, verliest humus, vernietigd het bestaande bodemleven (met name de gewenste soorten) en je bodem gaat mineraliseren. Als je grond iets ongelijk is dan is dit juist gunstig voor veel insectensoorten en je kunt ook gebruik maken van de kleine hoogte verschillend (hogere plekken kennen iets meer dynamiek (zijn sneller droog, warm en koud). Ook al is het maar 0,01 graden. Het kan een verschil betekenen tussen succes en een mislukken.

 

Ik probeer zelfs de grond in de moestuin zo min mogelijk aan te raken, hoewel dit niet heel goed gaat (verwijder natuurlijk wel wortelonkruiden). Dat gezegd ik ga niet 800m2 moestuin met de hand ploegen. Ik probeer zo min mogelijk grond te bewerken. Ik bedek de grond met worteldoek (breekt wonderbaarlijk genoeg in onschadelijke stoffen af). Ik probeer de grond zoveel mogelijk bedekt te laten.

 

Ik vind het autoband idee best een goed idee en het zou kunnen werken (met name soorten die anders in een te natte en koude bodem zouden staan / vijg / jujube...).

Hoe groter de band (tractorband) hoe stabieler de situatie. Ik weet niet hoeveel giftige stoffen in autobanden zitten. Planten nemen zware metalen... slecht op, maar paddenstoelen nemen ze wel heel goed op. Dat gezegd als ze zware metalen bevatten zou ik zou niet willen gebruiken. Een mooiere uitvoering zou met stenen zijn. Gewoon een heuvelbed zou ook werken en is goedkoper.

 

Je kunt bomen snoeien en de soort, onderstam/wortels en bodem bepalen hoe groot een boom uiteindelijk kan worden. De wortels zijn gemiddeld 1,5-3 keer zo groot onder de grond dan de kroon. Veel fruitsoorten, zoals appels en perzikken groeien niet graag naast een andere appel of perzik (bij dezelfde onderstammen zal geen negatieve concurrentie ontstaan / herkennen zichzelf). Veel soorten dragen bij ons in Nederland meer bij meer zonlicht, maar je wilt misschien van alles en beetje en geen massadrachten dan kun je zaken dichter op elkaar zetten. Je kunt laagstam tussen de hoogstam inzetten, want die dragen sneller, maar hoogstam is uiteindelijk productiever, wordt ouder en is je nalatenschap. Ik zou vooral zaken zetten die je ook daadwerkelijk eet. Het valt mij op dat veel particulieren appels, peren, kersen... planten uit cultuurhistorische overwegingen en ze daarna niet eens het fruit oogsten, verwerken... Je kunt ook voor bijzondere soorten tussen de standaard Nederlands gekozen soorten en rassen gaan. Het gras tussen bomen is nog ongunstig nog gunstig onder bomen, dus als je er geen vee onder wilt dan kun je de hele bodem met andere zaken bedekken. Laagstam met hele zwakke wortels kan wel last van gras hebben.

Geplaatst:

Nalatenschap is niet aan de orde, ik plant de boomgaard voor mijzelf, niet voor anderen. Daarom denk ik dat ik het beste vooral veel halfstam kan zetten? Ik weet niet of hoogstam snel genoeg op gang komt voor mij.

Ik ga inderdaad allemaal verschillende soorten fruit en rassen zetten. En wellicht alles door elkaar. Alleen moet ik even kijken met de krulziekte gevoelige bomen, misschien die wel bij elkaar omdat je die bomen schijnt te moeten bespuiten

Geplaatst:

Je hebt perzikrassen die redelijk goed tegen krulziekte kunnen (rassen die ik heb: Avelon pride / Jayhaven / Redwing / Benedictus / Cadesi 2000 / Carson). Ik spuit niet en als een boom te gevoelig is dan verwijder ik hem. Perzikken staan met hun wortels niet graag direct naast elkaar (appels ook niet), dat gezegd wanneer ze allemaal op dezelfde kloon staan, dan maakt dit niet uit (zelfde individu / herkennen zichzelf). Ik heb ook veel halfstam gezet, maar hoogstam is ook gewoon mooi. Je kunt tussen de halfstam af en toe een hoogstam zetten. Je krijgt dan ook een mooier landschap die interessanter is voor vogels en vlinders. Als de hoogstam begint te dragen dan is de halfstam redelijk op zijn einde en heb je dus opvolgers.

 

Ik zou ook noten zetten als: amandelen, hazelnoten, tamme kastanjes (geënte dragen al na 2-3 jaar / afhankelijk van hoeveel geld je eraan uit wilt geven), walnoten (dragen ongeveer na 3-5 jaar redelijk / geënte exemplaren), evt. pecans (smallekamp) en andere bijzondere noten (geënte dragen na ongeveer 6 jaar / je krijgt ze als hele kleine plantjes / 30-50 cm).

 

Eventueel kun je ook planten voor bijen en andere insecten aanplanten zoals de bijenboom (bloeit laat / veel nectar), witte acacia, zomerlinde, zilverlinde, Gewimperde linde (bloeit laat en ruikt heerlijk / matig-goed winterhard) en Cletra barbinervis (bloeit laat en ruikt heerlijk / zure bodem).

Geplaatst:

Noten lijkt me leuk inderdaad. En ik ga er zeker rekening mee houden dat ik de soorten expres door elkaar zet als ze dat fijner vinden.

Ik wist niet dat je perzik kon hebben zonder spuiten.

Ik wil trouwens heel graag platte perzik

Geplaatst:

En als ik de perzik nou eens onder een glasplaat of iets zou zetten? Dat ie niet nat kan worden? Dan moet ik hem op de grond water geven maar kan er denk ik geen krulziekte in komen. Ik heb een hekel aan spuiten namelijk

 

Nog iets.. een hoge windhaag staat me enorm tegen. Omdat de wind van over een dijk komt bij ons zal de haag enorm hoog moeten zijn omdat de wind breekt door de dijk en dan wellicht onze boomgaard in "valt"?

In ieder geval had ik bedacht dat ik misschien het wel anders kan doen, namelijk de boomgaard zo inrichten dat de meest windbestendige fruitbomen vooraan staan zodat die de wind opvangen. Door iemand van de pomologische vereniging werd mij verteld dat er zeker wel rassen zijn die tegen de zeewind kunnen, als de bodem maar goed is. Zij zeiden dat ik sowieso het beste late rassen op de wind kan zetten.

Een lange laagstam/spil fruithaag was volgens hem ook geen probleem zolang ik maar de goede rassen en onderstammen zou uitkiezen.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Kan goed hulp gebruiken hiervoor

Geplaatst:

Ik zou dan juist voor een rij hoogstam gaan. De wind bereikt je dan waarschijnlijk vanuit boven en hoogstam vangen deze dan effectiever op. Waarschijnlijk gaat de wind door de hoogstam dan eerder boven je boomgaard door. Er zijn zeker genoeg rassen die bij de zee willen groeien.

 

Als je een rij laagstam zet dan richt je waarschijnlijk niet veel invloed op de wind uit.

 

Als je perzikken afdekt zijn ze zeker veel ziekteresistenter (in de kas heb ik op één perzik nauwelijks aantasting gehad), maar ik weet niet of dit een goed idee is, want perzikken worden nogal hoog, dus het betekent dat je de perzikken in een kas zult moeten planten. De vraag is of je een platte perzik liever hebt dan een andere die je wel buiten kunt telen. In een kas zou ik eerder voor andere fruitsoorten gaan, zoals granaatappels.

Geplaatst:

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk. De rij fruithaag moet op de scheidingslijn van de driehoek en het land van de buren komen. Dus langs de wei. Niet als windvanger maar voor de sier. Aan de voorkant van de boomgaard moeten windbrekers komen. En ik begrijp dat ik dan daarvoor beter hoogstam kan gebruiken?

Welke fruitrassen zouden jullie aanraden op kleigrond als windvanger met zeewind? En beste appel of peer of iets anders?

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...