Jump to content
Fruittuin17

Stappenplan en plattegrond boomgaard

Recommended Posts

Wij willen een boomgaard aanleggen en ik heb al een beetje bedacht waar die moet komen. De plattegrond is precies recht dus boven is het noorden, rechts is het oosten, onder is het zuiden en links is het westen. De strepen onderaan zijn rijen met laagstam bomen en evt rijen met bessenstruiken. De punten zijn half/hoogstam fruitbomen. De laagstam rijen staan dan noord-zuid en ze staan het grootste gedeelte van de dag vóór de hoogstammen tov de zon (ivm schaduwen die de bomen werpen). Rondom zou ik dan een fruitheg willen denk ik. Dat is dat kringelige lijntje. Ik twijfel nog of een frambozenheg haalbaar is of dat dat teveel gaat woekeren. Ik zou dan zowel gele als rode frambozen willen en liefst niet té wild

We zitten op kleigrond en ik twijfel of ik de grond eerst nog moet prepareren dmv omploegen of iets. Wat denken jullie van het grondplan en hebben jullie evt nog verbeteringen of tips? En hoe denken jullie over het prepareren van de grond? Wel/niet nodig? En hoe? Klaver? Een wilde bloemenwei? Paardenmest? (dat heb ik in overvloed)

Brand los ik ben heel benieuwd! Ik ben een echte twijfelaar dus ik kan jullie hulp goed gebruiken!

IMG011466871513620219.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke plan.

Frambozen gaan zeker woekeren, maar, naar mijn mening, niet onbeheersbaar. Ze zijn te lekker om niet te planten

De grond lijkt wel omgeploegd, Ik zou alleen maar frezen. Ook ligt er aan hoe diep is grondwater. Is het normaal dieper dan 1.5m- alleen mulchen met verteerde/halfverteerde (nu) paardenmest, is het nu (hoge stand van het water) op half meter of hoger- verhoogde rijen en/of heuveltjes noodzakelijk zijn.

Nog vraag - welke bomen ga je hier planten (laag en hoog stammen)? Welke zuurtegraad heeft jouw grond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk vrij zuur want er groeit zuring en boterbloem. Momenteel is de oppervlakte kletsnat dus het water zal vrij hoog staan denk ik. Maar op zich wortelen fruitbomen vrij oppervlakkig is mijn ervaring

Zoals in de beginpost staat doe ik hoog en laagstam

Kan ik deze winter al planten of kan ik beter alles omploegen en dan wilde bloemen inzaaien en dan pas volgend jaar planten? En als ik de grond nog moet verbeteren, wanneer moet ik dan wat doen? Wanneer frezen wanneer zaaien en moet het dan volgend jaar weer ondergespit worden of hoeft dat niet?

Of kan je wilde bloemen zaad gewoon door het huidige gras gooien? Dus niet omspitten maar bijzaaien en ondertussen de bomen al planten deze winter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zeer kortgeleden nog wat Engelstalige aanwijzingen voor het planten van fruitdragers in klei tegengekomen, ik zal de strekking vertaald hier weergeven, hier heb je denk ik wel wat aan:

 

Maak een plantgat 3 keer zo breed als de kluit, maar niet dieper dan de kluit. Wat dieper doorprikken is wel een goed idee, maar een plantgat dieper dan de kluit kan ervoor zorgen dat de boom gaat bezinken, te diep komt te zitten, in een plas komt te staan en het wortelgestel kan gaan rotten.

Plant liever zo, dat waar de stam overgaat in de wortels op grondniveau komt, of zelfs op een licht heuveltje. Je zou een bermpje kunnen maken op een lengte even buiten het oorspronkelkijke plantgat om ervoor te zorgen dat daar het meeste water de grond in sijpelt en de wortels worden aangestuurd om naar buiten te groeien.

Zorg ervoor dat de wanden van je plantgat niet zo regelmatig en glad zijn dat de wortels 'terugkaatsen' als ze op die wand stuiten.

Als er sprake is van een compacte wortelkluit, probeer dan de wortels los te trekken en bij het laten dalen in het plantgat er voor te zorgen dat zoveel mogelijk wortels naar buiten wijzen. Druk de grond daarna aan zonder hard te stampen.

 

Voeg niets aan je grond toe, maar vul op met de losgemaakte grond die uit het gat kwam. Om wat oude compost toe te voegen kan, maar is niet nodig, en zeker verse bemesting die de wortels kan verbranden moet niet. Alle planten hebben een natuurlijke verhouding tussen het volume van het wortelgestel en dat van de bladkroon. Te veel mest kan voor een verstoring van deze balans zorgen; er kan teveel groen-ontwikkeling plaatsvinden zodat het wortelgestel het niet meer kan ondersteunen. Dan lijkt in eerste instantie het effect van de bemesting positief, maar op de wat langere duur heb je er niets aan. Als van het wortelgestel wat af is geraakt voor het planten, kun je het beste van de kroon een overeenstemmend gedeelte afhalen.

Ook wil je niet dat door mest toevoegen in het plantgat een badkuip effect ontstaat waarbij de wortels lekker binnen die badkuip blijven en onwillig zijn om er buiten te groeien.

Breng grondverbetering aan bovenop de grond, als een mulchlaag. Houtsnippers, compost, bladeren... bij kleigrond kun je nauwelijks genoeg mulchen. Hou enige ruimte aan tussen je mulchlaag en het boomgestel.

 

Wat betreft je vraag over wanneer planten dacht ik dat het de hele winter nog wel kon, zolang de grond niet bevriest. Ideaal November - December, zodat de wortels de tijd hebben zich te settelen voordat het blad gaat groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik weet wel wanneer ik bomen kan planten maar ik bedoel meer of en wanneer ik de grond nog moet voorbewerken door er bijvoorbeeld eerst wilde bloemen op te zetten of iets dergelijks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gelijk de bomen planten, mulchen, mulchen en blijven mulchen. Bodemorganismen zullen zich ermee voeden en op termijn de grond verbeteren. Als je ergens paddestoelen ziet groeien zou je een deel van die grond onder je beplanting kunnen brengen. Laat lekker veel schimmels en ander bodemleven floreren onder je bomen.

 

Een handiger tijd voor de zaai van bloemen is toch het voorjaar of najaar, maar daar zou ik je plantplan niet afhankelijk van maken.

 

Wellicht dat andere forumleden nog wat aanvullende info hebben, want er zijn hier echt wel wat mensen op het forum die hier meer van weten dan ik. In elk geval Yuras heeft al wat zinnige dingen gezegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu is de tijd om grond te bewerken, lijkt mij best groot stuk, ik zou laag mest uitgooien, daarna ploegen

Om klei beetje los te krijgen zijn beide goed en dat moet nu omdat kluiten dan los kunnen vriezen en gelijk kan dan het water beter weg.

Daarna kun je bomen planten

Ik zou eerst de hoofd dingen planten en pas later bekijken wat je op de ondergrond laat groeien.

 

 

Verder is het nu de tijd om vrijwel alle soorten fruit bessen vijg enzv te stekken, als je die plekken waar je dat wilt even schoonmaakt en omspit, kun je daar lekker veel stekken, die kan je laten staan en gelijk

goed zetten, of als ze geworteld zijn in herfst 2018 uitplant.

 

Als je aan veel bessenstruiken takken kunt komen, kun je prachtige haagjes en rijen gratis fruit

komen en daardoor lekker veel neer zetten, wat je gewenste strakke effect geeft.

En je kunt heel veel bes fruit soorten meer dan 20 nu goed stekken


Players only love you when they're playing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me wel even hardop af of het nu wel lukt met machines op het land, het is zeer nat, dat moet wel worden bedacht.

 

De foto is natuurlijk een oud beeld van Google Earth en zegt niet veel over hoe de grond er nu bij ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat beslist degene die ploegt, hier is vorige week geploegd.


Players only love you when they're playing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk hier misschien iets anders tegen aan. Niks mulchen, niks mesten. Het is geen moestuintje; het wordt een boomgaard. Waarom zou je die hele oppervlakte willen ploegen / frezen ? ( frezen, oude weidegrond op klei is sowieso niet te doen hoor )

Lekker laten allemaal. Grootste deel van de oppervlakte blijft toch weide ? Zelf zou ik wel boomspiegels overwegen en straks in mei bij je 1e maaibeurt daar de boomspiegels met het gemaaide gras vullen ( niet tegen de stam en af en toe keren )

Mesten niet nee, het hele 1e jaar niet.

Kalken ook niet, eerst eens uitzoeken wat je grond doet ( of beter nog : echt goed ( laten ) meten. Zuring is echt niet altijd het bewijs dat je grond zuur is. Noordhollandse klei en zuur ? Het kán , maar is zeldzaam. Uitzoeken dus.

 

Fruithaag is leuk/ lekker. Ook frambozen en dus wat extensief onderhoud plegen wel. Wat de weide in loopt maai je toch al af.

 

Kleinfruit tussen de fruitbomen, kán. Bedenk wel de praktische kant er van. Maaien.

 

Deze winter gaan poten, en niet alles hoeft tegelijk he ?

 

Bloemenweide is leuk, maar lees je daar eens op in. Zomaar een bloemenweide wensen omdat het zo makkelijk lijkt is echt niet helemaal waar.

Je kan ook stukken / banen of stukjes open halen en dat inzaaien en daar je maaibeleid op aanpassen. Met alleen maar maaien ( met beleid ) kun je gaandeweg de jaren ook een fantastisch resultaat behalen, ook op klei.

 

Niet alles tegelijk willen, gewoon beginnen, deze winter al, buiten de eventuele vorst om dan.

ps. nog een mini tip. Koop je pootgoed nu met kale wortel op een goede plek. tot half maart op kale wortel goed te doen, goedkoper en eigenlijk zelfs beter, zeker op zware klei. Wel het 1e jaar de vochthuishouding goed in de gaten houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tips allemaal ik word hier heel blij van!

Ik denk dat ik dan het grootste deel van de grond niet omploeg, alleen bij het huis omdat daar nogal veel hobbels en gaten zitten.

De grond is wel inderdaad vreselijk nat, er ligt water op het gras.

Nog iets.. aalbesstruiken worden niet hoog. Voldoet dat wel als windsingel? En is een windsingel absoluut noodzakelijk?

Een andere optie zou bijvoorbeeld een windsingel van krentenboompjes zijn. Klinkt wel lekker en die worden wat hoger volgens mij (voldoet gewoon bosplantsoen amelancier lamarckki dan of zijn die niet lekker/productief genoeg? Of hebben jullie betere ideeen misschien voor een mooie en/of eetbare windsingel?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik word er blij van als iemand fruitbomen plant! Een fruithof is gewoon een prachtig iets, er zijn ten onrechte veel hoven verdwenen.

 

Met windsingel bedoel je een windkerende singel? Is niet noodzakelijk natuurlijk, maar lijkt me wel mooier. Een gemengde heg lijkt me het mooist, met het meeste op struikhoogte en af en toe iets hogers ertussen. Vlier is hoger. Mogelijk wil je een hazelaar, dat zit wat tussen boom en struikvorm in. Sleedoorn kan redelijk fors worden, maar het fruit is onpraktisch. Jostabes schijnt ook goed te groeien en een metertje of 3 hoog te halen, maar heb ik verder geen ervaring mee. Meidoorn vind ik zelf mooi en behorend in het Nederlandse lanschap. Fruit zou ik dat niet noemen, maar je krijgt toch teveel fruit om zelf te oogsten als alles eenmaal 'draait'.

Misschien is een kweepeer of kweeappel hier of daar nog iets; die worden weinig toegepast maar zijn wel leuk en ik dacht sterk en makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel veel succes, ik lees even mee. Zelf ook bezig met het aanplanten van een fruitgaard, ook hier te vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de eetbare windsingel kan bijv. Appelbes aan de rand komen, idd Zwearte bes ook. ligt natuurlijk wel aan hoe breed een singel mag worden..

Een hazelaar word wel groot, en vlier ook, dan kun je er daar minder van planten, Tamme kastanje doen het ook goed, maar dat word een flinke boom uiteindelijk

 

-Vlier

-Appelbes

-Zwarte bes

- (Grootvruchtige) gele kornoelje kan zelfs als haag heel makkelijk in stand gehouden worden en toch goed dragen en erg lekker!

-Honingbes doet het aan de rand ook goed.

-Hazelaar( kies een goed ras die kleiner blijft)

-Els (voor goede plagenbestrijders)

- Goi-bes(rand)

- tamme kastanje

- meidoorn, zijn ook eetbare variteiten van

-duindoorn, betere rassen

-vuilboom ( zeer nuttige insecten struik/boom)

Ik zou er geen eiken of beuken inzetten omdat deze altijd te groot worden en toch al vrij algemeen zijn

 

Er zijn nog wel meer dingen aan te dragen, als er goed wat verschillende soorten geplant kunnen worden ben je veel ziekten en plagen ook voor en zo is de natuur ook bedoelt... Alles in harmonie met elkaar.

En je steunt de zeer belangrijke insecten ook goed door dat er een gedurende aanbod van voedsel is.

En dit geld ook voor vogels en kleine dieren

 

met dit idee kom je al iets in de buurt zoals wij onze permacultuur hebben ingericht.


(moes)tuinieren op de mooiste manier https://www.facebook.com/natuurvanovervloed https://www.facebook.com/honingbes.specialist/

Inmiddels zeer veel eetbare planten/struiken/bomen Maar nooit genoeg kennis en rassen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat duindoorn niet zo hoog werd en meer voor de verwerking is?

Gele kornoelje en meidoorn twijfel ik ook altijd over of dat wel lekker is om zo te eten en of dat goed op de wind kan. Ik zat ook nog te denken aan prunus cerasifera maar geen idee of dat wat is. Wel mooie bloesem maargoed dat is maar een klein gedeelte van het jaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een andere optie zou bijvoorbeeld een windsingel van krentenboompjes zijn. Klinkt wel lekker en die worden wat hoger volgens mij (voldoet gewoon bosplantsoen amelancier lamarckki dan of zijn die niet lekker/productief genoeg?

 

Voldoet gewoon. Ter verwerking is die te gebruiken als je dan écht wil; maar gewoon eetbaar/ lekker is er geen naar mijn idee.

 

Je volgt ook het topic van Nasuada neem ik aan ?

 

Voor een gemengde haag hoef je je eigenlijk nooit in groeihoogte te beperken he ? Wat te hoog wordt of te groot, halveer je gewoon, bouw je nog aan je eigen takkenstapels/ haag, cq stookhout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me niet vergis heb ik weleens een Amelanchier lamarckii in de tuin gehad en was de bloesemperiode vrij kort; iets van een week tot anderhalve week. De rest van het jaar was het maar een gewoon boompje om te zien.

Meidoorn heeft rode bessen die je een paar maanden lang ziet. Zet gerust vol op de wind. Of de eetbare varianten ook lekker zijn weet ik niet. Eetbaar of lekker maakt wel verschil; wat we alleen maar 'eetbaar' vinden eten we vaak niet. Als je een eetbare haag wilt, ga dan op zoek naar dingen die je ook daadwerkelijk lekker vindt. Anders kun je beter voor 'mooi' gaan naar mijn idee.

 

Je kunt natuurlijk die haag over een periode van een paar jaar opbouwen; telkens als je tegen iets leuks aanloopt het toevoegen. Dingen uit pot kunnen het hele jaar door bijgeplant worden, dus niet alles hoeft nu.

Probeer af en toe een botanische tuin te bezoeken om ideeën op te doen - zelf zit ik op reisbare afstand van De Kruidhof in Buitenpost, op dat soort plaatsen zie je geheid voorbeelden die je zullen aanspreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd mooi om zien, de plannen voor een nieuwe boomgaard. Ziet er mooi uit!

Je zou evt. ook nog rekening kunnen houden met de overwegende Z-W-winden ifv bestuiving.

Maar als je toch een hele hoop bomen zou planten, moet dat sws wel lukken. Heb je al bepaalde variëteiten in gedachten?

 

Bodemanalyse lijkt me sws wel handig en geen moeite. Dan heb je zekerheid over je bodem.

 

Keep the updates coming!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker heb ik al plannen qua rassen

 

Peer

Schweizer hose

Bonne Louise

Williams

Beurre hardy

Nashipeer diverse rassen (ook sowieso wat hoogstam)

Kruising nashi/gewone peer

 

Appel

Discovery (halfstam)

Glorie van Holland (sowieso hoogstam)

Rode Boskoop (hoogstam)

Gravensteiner

Wat roodvlezige soorten (rosette en red love en Dries)

Engelse gold permain

 

Pruim

Opal

Victoria

RC verte

Mirabelle de Nancy

Prune de Prince

Valor

Wichter

 

Kers

Birgarreau Napoleon

Regina

Kordia

Donissens gelbe

Schneiders spatel

 

Moerbei

Lavendel

Pakistan

Aalst

 

Platte en ronde perzik en of nectarine

 

Veeeel roze en witte aalbes

Veeeel roze blauwe bes (pink lemonade)

Meerdere rijen framboos (geel oranje rood paars zwart)

Japanse wijnbes (liefst heel veel want die is lekker!)

Kiwibes paar rassen

Honingbes goede rassen

 

En dan ben ik vast nog veel vergeten

 

En dan wil ik vooral graag nog wat goede cultivars van aparte dingen zoals kerspruim, kornoelje kers, meidoorn, krent, en andere gekke dingen.

Nog tips voor leuke aparte en erg lekkere dingen die ik nog niet heb opgenoemd? Of suggesties voor rassen die ik echt moet hebben?

 

En rabarber hoewel dat geen echt fruit is.

Er komt ook een moestuin maar dan zo'n hele nette die er mooi uit ziet. Met vierkante meter moestuinbakken en zo'n laag kasje met een klep. Met er tussenin keurig netjes kwaliteitsgrind ertussen zodat het een mooi netjes tuintje is

 

Veel plannen dus!

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een andere optie zou bijvoorbeeld een windsingel van krentenboompjes zijn. Klinkt wel lekker en die worden wat hoger volgens mij (voldoet gewoon bosplantsoen amelancier lamarckki dan of zijn die niet lekker/productief genoeg?

 

Voldoet gewoon. Ter verwerking is die te gebruiken als je dan écht wil; maar gewoon eetbaar/ lekker is er geen naar mijn idee.

 

Je volgt ook het topic van Nasuada neem ik aan ?

 

Voor een gemengde haag hoef je je eigenlijk nooit in groeihoogte te beperken he ? Wat te hoog wordt of te groot, halveer je gewoon, bouw je nog aan je eigen takkenstapels/ haag, cq stookhout.

Ik twijfel of ik een gemengde haag wil of een haag met 1 soort. Dat lijkt me wel strakker en ook handiger met plukken

De rijen met laagstam wissel ik misschien ook af. Bijvoorbeeld een rij laagstam peer en dan een rij roze aalbes, dan een rij laagstam appel en dan een rij blauwe bes, enz.

Ik vind het met dingen als honingbes en krent enz erg lastig dat ik niemand ken waar ik dat kan proeven. Dat zou wel handiger zijn dan weet ik wat ik plaats. Anders zet ik straks een enorme rij neer en dan wachten en dan blijkt ik het vet smerig te vinden haha

 

Welk topic bedoel je die ik zou volgen? Het zegt me zo niks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een paar vraagjes

 

Zie foto 1

Welke afstand moet ik aanhouden tussen de rijen met laagstam? Dus de afstand van rij tot rij

En als ik bijvoorbeeld om en om een rij laagstam en dan een rij aalbes oid zet, verandert dat dan nog wat aan de afstand die ik moet aanhouden per rij?

Ik zou trouwens ook heel graag de ingang van de boomgaard markeren met een boog, waar ik aan de voorkant een roos langs leid (voor de mooi, want ons raam kijkt er op uit) en dan daarna wat druif en kiwibes.

Hoe ver moet dat uit elkaar? En is dat moeilijk te leiden? Ik heb nog nooit een druif gesnoeid. Het is de bedoeling dat de onderkant "kaal" is dus alleen het stammetje, en dan voorbij kijkhoogte mag het blad beginnen zodat vanaf die hoogte de boog overdekt is

 

Nog een vraag.. kan ik bijvoorbeeld de hoogstammen op 12 meter zetten en dan halfstam er tussen? Zie foto 2, rondje is hoogstam kruisje is halfstam

 

IMG2017122710475623041514368573.jpg

 

IMG2017122710522992241514368604.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimale plantafstanden zijn van meerdere factoren afhankelijk he ? Daar valt zo echt niet zomaar een sluitend antwoord op te geven. Voor pruim gelden wat kleinere afstanden dan voor de op zich grotere kruin van kers of de nog grotere kruin van appel. Maar ja; een appel op zwakke onderstam en op productie gesnoeid, staat bij een appelkweker op heel andere afstanden dan in een romantisch laisez-faire boomgaard bij een lief boerderijtje.

Verder is naast de onderstam, het geplande ras van invloed, de grondsoort etc etc.

Met 6m tussen de rijen zit je voor heel lange tijd al heel lekker ruim hoor. Met 4m zit je met een jaar of 15 al redelijk klem, ma goed; ga je snoeien. snoei je überhaubt ? Op hele zwakke onderstam kun je met 3 of 4m al best heel wat jaren toe

 

Je zou er voor kúnnen kiezen een boomgaard te plannen met meer bomen dan voor de eeuwigheid goed is en dan na een jaar of 15 een deel er tussen uit te halen, waar de bomen te krap blijken te staan.

 

Hoe oud ben je ? Rare vraag misschien en ik hoef geeneens antwoord, maar je zou jezelf die vraag kunnen stellen. Is het de bedoeling dat de boomgaard 20 jaar meegaat ?

 

Het planten van een rij bessen heeft geen / nauwelijks invloed op de plantafstanden nee. Natuurlijk loopt de kwaliteit van de bessen wat achteruit naarmate de boomgaard oud wordt en het bladerdek zich zou sluiten. Maar dan ben je heel wat jaren verder.

 

Je vraag over je rozenboog / druif, zie elders op het forum, gaat dit topic te buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je hier iets aan 2 opties schetsjes. Eentje met bomen met een dia van10m en een van 12m dia.

Halfstammen dia 6m.

 

 

tNKnnFC.jpg

rKFHDb9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...