Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Erny

Recommended Posts

Twee druiven gesnoeid..flink gesnoeid zelfs, het afgelopen jaar had ik echt teveel druiven. Ik ik eet ze alleen maar, er wordt weinig mee ingemaakt. # van de 5 zijn nu gesnoeid. Verder wat paardenmest als mulch over de eerste bedden geharkt, het zijn de bedden waar de aardappels komen next year.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Vandaag wilde de oudste ineens naar de moestuin.. bijna 4 jaar dat jochie.

Dus op naar de tuin. Net een nieuw perceel dus nog zat te doen.

Gijs heeft zich prima vermaakt met water geven aan de aardbeienplantjes. Hihi.

Ver even de tuin over geweest en sprak een kennis. Die heeft een tuinpad over van 2 bij 3 meter met metalen frame het is een kunststof hoes.

Gelijk geaccepteerd. Nu nog ophalen en kijken hoe ik hem vastzet voor eventuele storm enzo.

Was fijn om weer op de tuin te zijn.

Ik ontspan daar echt helemaal

@Plotiemoos

Mooi is dat tuinieren zo ontspant. Heb ik ook. Maakt niet uit hoe slecht het weer is, als ik in de moestuin bezig ben, dan is alles goed.

Leuk ook dat Gijs ook graag mee naar de tuin gaat. Jong geleerd is straks oud gedaan!

Heb gisteren weer wat aardbeienstekjes geplant (weggooien vind ik echt zonde, ook al heb ik echt veel te veel) en de border van het moestuinpad iets uitgebreid. Niet veel werk, maar wel heerlijk ontspannend. Moet straks eigenlijk nog de prei uit de tuin halen en invriezen en dan is het wel weer goed.

Omdat het morgen de kortste dag wordt vandaag maar vast begonnen met het komend seizoen:

Al het zaad nagelopen en gekeken wat ik er bij wil hebben komend jaar.

Toch bijna heel de dag mee bezig geweest. Er ligt nog veel ( drie kistjes met zakjes zaad) en er moet weer het nodige bij.

Straks de bestellijsten invullen en dan kunnen die begin volgend jaar op de post. ( ja, dat kan nog steeds....)

Mijn roos gesnoeid..het is een klimroos New Dawn tegen de muur aan de voorkant vh huis, maar die was zo verschrikkelijk verwilderd, ook nog doordat er de hopplanten en druiven van de buurman doorheen groeiden..een onuitwarbare (nederlands woord?) massa. De roos volledig kort geknipt, ik hoop dat het toch nog wat wordt de volgende jaren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Kumquats en Calamondins van water voorzien. Twee Granaatappels opgepot. Rondslingerende potten en kuipen naar een hoek van t perceel gebracht, maar er blijft genoeg uitdaging over voor een eventuele nieuwjaarsschoonmaak. Ondanks totale verwaarlozing en lichte vorst blijken twee Nieuw Zeelandse spinazie planten (gehad van Mellie) nog te overleven in een container. Deze volhardendheid beloond met een plekje in de kas die ik niet ver onder nul zal laten komen (ivm de citrus).

Zelfde verhaal nieuwe dag ofterwel verhuizen

Kas, gereedschapsschuur en tuinhuis leeggehaald. Na een aantal uren zwoegen de zooi thuis gebracht. Er staat nu alleen nog wat spul zonder waarde. Maar dat gaat weg als er een nieuwe huurder op wil Er lopen al een aantal tuinbezitters flink te azen op alle spullen en de tuin. Gezien de diefstallen dit jaar met spoed alles weg. Had het liever in 1x naar nieuwe tuintje gebracht. Maar die mist nog een huisje

Ronde 2 Bus volgooien met tegels en een lading narcissenbollen. Verder alle tonnen voor wateropvang leeg laten lopen en in de kas gezet. Deze gaan op een later tijdstip gelijk door naar de nieuwe tuin.

Bus morgenvroeg uitladen op tuin 2 de natuurlijke lamp ging uit.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

De kerstrust verstoord en met de kettingzaag gesnoeid.

Ging allemaal prima. Resultaat: een paar stammen voor paddenstoelen, wat brandhout en wat stokken voor de klimbonen.

Een hoop takken voor iemand die een takkenril aan het maken is. Alles opgeruimd en gelijk even mijn hakblok weer recht af gezaagd.

morgen ga ik de kas ophalen die mij beloofd is.

tevens wat struiken uit die tuin halen welke naar Portugal gaan, en overleggen wanneer de appelbomen bij hem er uit moeten, die vertrekken dan ook naar Portugal.

En even nog wat spul verbranden in het olievat.

Kinderen gaan naar gastouder en man moet werken, dus even heerlijk moestuintijd. Ik kijk er nu al naar uit.

De tuin opgeruimd en 2 bankjes gemaakt voor de winterbarbecue morgen. O en een tafeltje.

Morgen nog wat lichtjes ophangen en vuurkorven erbij. De regen wegdenken en het wordt geweldig. Hoop ik... vandaag in elk geval al heel veel voorpret gehad.

Nou die massage klinkt niet verkeerd. Als ik die er nu ook eens uit kan slepen vanavond

Vandaag een witte Helleborus gepland, een gaultheria big berry en nog wat mascotte tulpen die ik met kerst had gekregen. Meteen maar wat onkruid geplukt. En wat overige viooltjes opgepot.

De laatste keer in de bloementuin dit jaar dus binnen heerlijk alvast plannen gemaakt en een plattegrondje voor de bloementuin van komend jaar .

Nu de moestuin in de achtertuin en de volkstuin nog plannen

Gisteren en eergisteren de tuin opgeruimd. As geveegd en troep van onze winterbarbecue schoongemaakt.

Ik was toch buiten bezig, dus grote stukken onkruid verwijderd. 12 frambozen gegeten! 12 ja. En nee, ze waren lang zo lekker niet als van de zomer, maar frambozen op 31 december uit eigen tuin is toch wel wat.

Het was zulk zacht weer dat ik op een gegeven moment zonder jas buiten aan het werk was. Heerlijk! Hout opgestapeld, peterselie geplukt, een paar peultjes opgeknabbeld die blijkbaar nog braaf tussen de peterselie doorkruipt, de latherus opgebonden die nog vrolijk doorgroeit en nog wat gemulcht met al het blad wat overal ligt.

Mijn mtfd plantjes in ontvangst mogen nemen (jeej, eindelijk!) en die ook in de grond gezet. Heel blij mee. Wat kleine dingen naar het tuinhuisje gebracht. Geschrokken van de puinzooi in het tuinhuisje. Snel de deur dicht gedaan.... dat moet flink uitgemest worden en ik weet nu al wie het haasje is. De man kan geen orde aanbrengen vrees ik.

Pffff. Drukke dagen gehad. Wat heb ik nog meer gedaan? Ow ja! Planten opnieuw ingepakt, want die moesten dekenloos de winterbarbecue doorstaan. Sja, het oog wil uiteindelijk ook wat en er was een lekker vuurtje.

Ik was wel erg verbaasd dat de sereh gewoon nog helemaal groen is. Bij wijze van experiment staat hij ingepakt buiten op de patio. Benieuwd hoe lang hij dat volhoudt.

Zakken potgrond (en de 25 kg zak brekerzand...) naar de patio gebracht zodat het wat warmer wordt. Alvast ter voorbereiding voor mijn kweekplannen.

Yes, wat fijn dat het 1 januari is! Heppie 2019 luitjes!

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...