Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tomaten, 1 prei en 2 kleine venkelknolletjes met 1 gekochte venkel uit de oven met eigen ingemaakte citroen. Ik hoopte al dat het lekker zou smaken, maar het overtrof mijn verwachtingen. Jammer genoeg was de zalm bedorven, dus we hadden er geen vis bij. Kwam overigens uit de winkel, niet uit eigen tuin

Geplaatst:

Geïnspireerd door je roti Mellie. Vandaag roti lam met gekochte rotipannenkoeken en uit eigen tuin ui, knoflook, boontjes en ei.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren bij de buurvrouw gegeten, uit haar eiegen tuin eend, rode kool salade, wortelsalade, wilde veldsla uit hun weiland, én ( daarom wilde ik het hier vermelden) flink veel broccoli uit haar tuin. Vers! En dat begin december..echt te gek. Het waren planten die in het voorjaar al wat gegeven hadden, de zomer hadden overleefd en nu groeien er zat nieuwe stronkjes.

Vandaag ook een mooie maaltijd uet met een salade van de opnieuw aan de stronk gegroeide spitskooltjes en risotto met radicchio.

Geplaatst:

O wat grappig, ik heb ook nog 3 (purple sprouting) broccoli’s staan! In december idd.

Een Turks auberginegerecht met veel knof peper, tomaat en tomatenpuree uet met flink veel ribbetjes. Was ter compensatie, want terwijl ik sneed, waren de aubergines toch kleiner dan ik dacht. Normaal ga ik voor ons gezin van 5 voor 5 a 6 grote aubergines. Ik had er een stuk of 8 gekocht, maar ze waren toch wat aan de kleine kant.

Was wel heerlijk. Salade ook uit eigen tuin. De sla groeit als kool met dit weer.

Een edit: want voor het ontbijt heb ik het laatste beetje pruimenjam uit het potje geschraapt. De man vond die kennelijk zo geslaagd dat hij er scheppen door de yoghurt roert. Dus... we hebben nog 2 potjes. Volgend jaar op de to do lijst: minimaal 10 potten pruimenjam!

Geplaatst:
Turks auberginegerecht

Ja, kom maar weer op Mellie, iets meer details graag. Kan natuurlijk alle ingrediënten die je noemt bij elkaar in de pan mikken maar dan krijg ik vast niet wat jij gemaakt had.

Geplaatst:

IMG2018120318081226721543857175.jpg

Het is denk ik een beetje eigen recept.

Uitje fruiten knoflook champignons erbij snijbiet blad in reepjes erbij, stelen in stukjes erbij gezeefde tomaat, zelfgemaakte chili kruiden, gekookte bonen en mais erbij en apart courgette op zuur en peterselie selderij voor de vitamine C. Rijst erbij.

Ik heb een hoop van dat spul, maar ben er eigenlijk niet zo dol op. Ik eet zoutarm en dan is pittig en zuur wel lekker.

Geplaatst:

@Erny

Voor 4 pers

Paar teentjes knof

3 uien

1 peper (of meer als je van pittig houdt)

3 verse tomaten

1,5 eetlepel goede dubbel geconcentreerde tomatenpuree (bv akfa tr winkel)

4/5 aubergines

Evt runderpoulet of ribbetjes (als je bot niet erg vindt, zijn ribbetjes veel lekkerder)

Hapjespan (bv van tefal, geen hoge soeppan in elk geval!)

Schil eerst de aubergines om en om (reepje schilloos, reep met schil). Dunschiller is het makkelijkst. Snijd de aubergine door de helft en leg plat op je snijplank. Snijd er dan blokjes van die allemaal ong even groot zijn.

Zet in een vergiet en bestrooi met zout. Laat half uurtje staan zodat de bittere smaak eruit kan trekken.

Snijd ondertussen ui en knof. Fruiten in een scheut olijfolie. Bak de runderpoulet of ribbetjes met de peper(s). Spoel de aubergines af en doe ze in de hapjespan erbij. Tomatenpuree doorroeren, in blokjes gesneden tomaat er boven op. Niet meer roeren. Deksel erop en op een middelgrote pit op een laag vuurtje 1,5 u laten staan. Tussendoor mag je niet steeds roeren! Daar wordt dit gerecht niet beter van. Houd je in. Roer 1 of 2 x. Dat is meer dan genoeg. Het is dus niet erg dat je aanvankelijk al je tomaten bovenop je aubergines hebt.

Serveren met Turks brood. Ik maak dit ook vaak buiten op een vuurtje. Even tijd voor nemen, maar je hoeft niet steeds te roeren. Dat scheelt

Ps: Soms heb je eigenwijze aubergines er tussen zitten: die blijven glazig. Of je het nu 1 of 3 u laat staan. Das jammer, maar heb je soms.

Geplaatst:

Ik heb Turkse linzensoep gemaakt met nagerijpte tomaten, 2 pepers die ik vandaag heb geplukt en eigen gemaakte tomatenpuree. Straks voor het serveren nog wat gedroogde pepermunt en chilivlokken met een partje citroen erbij. Echt zin in!

Erna Turkse rijst met kalkoen en uit een Chinees kookboek broccoli uit eigen tuin met gekochte gember en knof en gekochte sugarsnaps. Het ruikt lekker, maar eerste x. Zal nog wel een fotootje maken straks.

Bon appetit!

Edit: yep, groente op zijn Chinees was erg lekker. De rest ook

Voor de blender

9116a3e457126f52ded5d924caa047ce.jpg

Na de blender

ed18028f212a585d298009d60083bf39.jpg

Geplaatst:

Dank Patrijs!

Vandaag maak ik een quiche met geroosterde groente, uet biet en wortel en knolselderij. Natuurlijk ook ui, knollook en venkelzaad.

En ik begin alvast voor morgen: pompoensoep met prei, zoete aardappel en pompoen natuurlijk en dan met kerrie en kokos en peper en gember. Dagje van te voren gemaakt is het lekkerst. O als kerrie dan de javaanse, mmm

Geplaatst:

Börek met vulling uit eigen tuin!

3 x prei, 3 x paksoi, soort feta kaas (niet uet) en chilivlokken en peterselie.

22f124543da1154125e86a53bc456516.jpg

Van filodeeg heb ik rolletjes gemaakt met eigen tomaatjes, peterselie en venkel, met wat kaas. Ook heel goed gelukt.

Mijn 3-jarige proefde en vond dat er basilicum bij moest. U roept, wij draaien. De laatste serie is dus mét basilicum.

f47452cfd1c79c09c3dac8cfbdb00069.jpg

Daarbij een groentesoep uet met kip.

Geplaatst:

Sjussus, Mellie, wat ben jij lekker bezig met al je receptjes en keukenwerk. Ziet er allemaal heerlijk uit!

Hier vanaaf lekker simpel.

Piepers tot dikke frieten gesneden (met schil) en in de airfryer. En dan wat zelfgemaakte groentenburgers erbij. Geraspte wortelsalade ernaast en lekker bankhangend het weekeinde in. Ik teken ervoor! (Moet t wel nog fjes maken eerst. Da’s dan weer jammer...)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ja he, ik wil naast Mellie wonen.

Hier afgelopen week potje eigen tomatensaus opgemaakt en potje groentestoof.

Volgend jaar meer van die laatste maken, bevalt erg goed.

Geplaatst:

Haha, onze buren worden ook vetgemest, net als de buren van Appelvrouw.

Vandaag heeft de man gekookt. Ik moest alle kruiden verzorgen, want hij had geen idee!

Heel lekker gegeten. Complimenten voor de chef. Recept wilde ik googelen, maar dat duurt langer dan gedacht.

Geplaatst:

Ja mijn buren zijn tonnetje rond

Vega Indiaas vandaag, rijst, met tofu gemarineerd, pompoencurry met gember en komkommer raita met uet verse munt.

Bietjes cornersmith erbij, dat gaat zo gemakkelijk want in over gebleven zuursap van Cornersmith augurken de overgebleven bietjes van laatst in stukjes lekker een weekje of twee laten trekken..zalig

Geplaatst:

Pompoenpatatjes bestrooid met "Annesi Mellie Paprikapoeder" uit de heteluchtoven met mierikswortelmayo+Turkse Yoghurt.

Geplaatst:

Haha, Mellie’nin annesi is populair. ‘Me moeder’ doet het goed

Hier mosterdsoep met een prei uit de tuin. De laatste voorlopig, de rest is nog wat aan de kleine kant.

Deze prei was eigenlijk te groot voor wat ik maak. Heb de helft fijngesneden voor de vriezer. Ik heb de lege plekken in de tuin opgevuld met 3 jaar oude zaailingen die nu -eindelijk!- groot mogen worden.

Ik weet nog steeds niet wat ik erbij ga eten... gezien het tijdstip wordt het steeds simpeler wat er op tafel komt.

Gisteren had ik een bloemkoolschotel met ei uit de oven met zwarte rijst. 5bb1dc760c7927d94f650d02c583fa69.jpg

Het kruidenmengsel a la za’tar had ik zelf gemaakt. Rode kooltje uet erin, want schijnt lekker te zijn uit de oven. Appelvrouw komt vaker met smakelijke ideeën, dus dit geloofde ik ook.

Ik vond het zó verschrikkelijk lekker en dan is het des te teleurstellender als je de enige blijkt. Maar goed ook, want is helemaal op gegaan door de man en moi. De man een ietsie pietsie met tegenzin kreeg ik de indruk, maar ach. Het zei zo.

Geplaatst:

Ik weet even niet over welk recept je het hebt Mellie, ( iets met rode kool uit de oven?) maar inderdaad hier wordt lekker gegeten

Vandaag bijvoorbeeld eend uet met tijm/knoflook/ui en shii-takes. Erbij een stamppot a la Lie met aardappelen, wortelen, uien en sla.

Van de buurvrouw kreeg ik een anone, ziet er gek uit dus die vrucht ga ik nog even koekelen. Van een andere buurvrouw kreeg ik een flinke hertenschouder, daar heb ik geen pan voor

Geplaatst:

Eend, hert... wauw! Klinkt fantastisch ook hoor Appeltje!

Maar wij mogen ook niet klagen vanaaf: kalkoen met ook veel groeten. En alles uet idd. Yay!

Voor de oof:

4eefb5b5c4130341d244e378d0a4b31b.jpg

En erna:

7cbd21023406c3933cf2d6c37338276b.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...