Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft er iemand van de paprika- en pepertelers belang bij een gratis peperplant Apache? Deze heeft een Scovillewaarde van 80.000, zo vertelt de webshop waar ik het kocht.

Het gaat dus om de 2 planten die ik bij elkaar in een zelfgemaakte zak heb geplant. Zie foto's.

Ik ben geen peperliefhebber, had ze gezaaid en geplant voor iemand anders die naar nu blijkt, ze toch te heet vindt.

Eerst komt, eerst maalt. Ophalen in Twente... 2018082915373142761535916824.jpg2018082915381721891535916838.jpg2018082915372578171535916859.jpg

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Goed bezig Tim!

Die Etna heb ik ook nog van een zakje uit Hongarije.

Heb ook maar wat Surinaamse pepers geoogst voordat de muizen dat voor mij gingen doen.

De Suri 1 en 2 had mn broer uit Suriname meegenomen zonder te noteren wat het voor soorten waren. Suri 1 bleek vorig jaar een heerlijke felrode dikwandige aromatische hete peper te zijn (Surinam Red?) en Suri 2 blijkt dit jaar duidelijk een soort Madamme Jeannette te zijn.

Liet de pepers afgelopen week zien aan een vriendin en wilde net de Chihualcle Negro aanwijzen die prachtige paprika-achtige donkere pepers had hangen, en lekker veel ook. Maar ik zag ze niet... Verdorie... hadden de muizen ze één voor één aangevreten en van de plant af gehaald en in een hoekje van de tafel zitten leegeten, alleen de velletjes lagen er nog...

Drie planten volkomen leeggevreten en gelukkig hingen aan 1 plant nog een aantal pepers. Wel allemaal al met een vraatgaatje hier en daar... Hopelijk kan ik deze nog veilig laten afrijpen, op andere lokatie zodat ik in ieder geval zaad heb voor volgend jaar.

Dus... helaas dit jaar geen geweldige Mole met authentieke Mole pepers waar ik me juist zo op had verheugd.

De kruising: Trinidad Perfume x Aribibi Gusano heeft een heel andere vorm dan op bijvoorbeeld Diana's site maar zijn wel prachtige gele lampionnetjes waarmee de hele plant volhangt. Echt een lust voor het oog.

Padrons oogst ik nog steeds elke x en krijg ik nog steeds geen genoeg van. Goede beslissing geweest om daar nog weer meer planten van te nemen.

Geplaatst:

Vol met pitte lampionnetjes klinkt interessant die kruizing, Erny.

Ik ben al een paar daagjes het kasje niet in gekomen, gisteren alles ondergelopen dus moest binnen blijven en daarna alles hozen, kasje viel gelukkig mee. En ik kan nergens bij in de Jungle. Hopelijk niet alles aangevreten door slakken. Mijn peperplantjes komen veelal tot de borst of kin, maar of er veel aan hangt...

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Mijn twee Habanero planten zijn uitgedragen. Alle pepers zijn rijp geworden, niets meer te oogsten:

2018091313471853801536901155.jpg

In totaal heb ik ruim 700 gram pepertjes van deze twee Habanero's geoogst, die liggen nu in de vriezer voor latere verwerking tot sambal, hot sauce, en misschien ook wat pepperflakes.

Lastige dingen, die Chinenses. Moeten vroeg gezaaid (ik: medio jan. 2018). De helft kiemde niet, een paar anderen overleden vlak na kieming. Toch drie planten (uit 12 zaden) op weten te kweken. Weinig, maar genoeg. Nr. 3 heb ik weggegeven aan buur P.

Hier een klein tussentijds oogstje van een tijdje terug:

2018081916305212961534689288.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat een mooie pepers zeg! Zwaar onder de indruk Tim. De mijne zijn bezig aan een inhaalslag nu ze geen dorst meer hebben. Viel me zwaar tegen van ze. Lesje voor volgend jaar. Ga niet midden in een hittegolf met vakantie wanneer je geen tuinoppas hebt!

Mijn moeder is met deze berg bezig onder de Turkse zon. Een dikke 100 kg pepers (4 soorten Turkse)

cbb1010318fa4f48e4fad0eb38e4192e.jpg

Dit gaat uiteindelijk paprikapoeder worden. Het is best een lastig procedé, maar ze is al op de helft . Dit jaar wordt de paprikapoeder flink scherp. Er is niet 1 milde peper bij.

Geplaatst:

Vooral als je per ongeluk even een haar uit je ogen wrijft...!

Alle pepers worden in de buitenlucht gedroogd nadat ze zijn ontpit. Er zitten nog wat stappen tussen, maar uiteindelijk gaan ze het naar de molenaar brengen die het nog een laatste x ovenroostert en vervolgens fijnmaalt. Superlekkere paprikapoeder, maar voor het zo ver is, ben je zo veel stappen verder. Ik geef vanaf de zijlijn wat bemoedigende woordjes ;-P

Dat stelt niet zo veel voor.

Geplaatst:

Dit zijn foto’s van mijn lange paprikas en mijn blokpaprikas .(zaad via aliexpress)

Ja, ja, ik weet het goedkoop is troepkoop.

Het zijn dus duidelijk pepers geworden. Een vriend wil ze graag hebben om sambal van te maken.

Maaaar, wanneer worden die dingen heet ?

Ik heb, heel voorzichtig een puntje afgebeten en goed geproefd, bij meerdere pepers, maar ik proef niks heets.

Welke peperfanaat kan mij verder helpen ?

Worden ze nog heet of gaan ze de composthoop op ?

IMG117994241537435950.JPG

IMG118060471537435956.JPG

Geplaatst:

Er zit enorm veel verschil tussen peper-rassen. Van vrijwel geen hitte tot extreem heet. Voor proeven: beter een stukje op 1/3 van boven proeven. Het puntje is vaak het minst heet.

En proeven vóór gebruik in gerechten: altijd even doen want soms is er zelfs een groot verschil tussen pepers van een en dezelfde plant.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hahahah. Ik stel me amrutten voor met een hele rode bol en zweetdruppeltjes op dit moment

Ze zien er wel heel mooi uit hoor. Geniet ervan!

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De padrons die ik had laten rijpen, bleken bij het nemen van een hap, uit te nodigen tot het maken van een salto. Loeiheet en had er spontaan de hik van... de tweede die ik had laten rijpen, heb ik voorzichtig getest. Een stuk milder, maar alsnog pittig.

Ik ben as we speak aan het testen hoe mild de groene versie is. De eerste hapjes waren prima. Geen pit, laat staan pittig. De derde hap richting het einde, is toch echt wel scherp. Ik denk dat ik alleen maar scherpe padrons heb van de Erny zaadjes.

Geplaatst:

Ja, die ervaring heb ik ook wel dit jaar. Het selecteren van zaad van de hete rijpe pepers voor verder kweken heeft dus duidelijk geholpen.

Vond voorheen de verhouding scherpe en milde pepers een beetje teveel in het voordeel van de milde pepers uitvallen terwijl ik de scherpe het lekkerst vind.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...