Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper & Paprika Topic 2018


Erny

Aanbevolen berichten

Het ziet er erger uit dan het is...

Dit heb ik in het begin ook gehad, gele verschrompelde blaadjes....het groeipunt (in het midden) die is nog intact...

Zoals krikke zegt, hij zal wat groeiachterstand hebben....maar herstelt zeer waarschijnlijk goed. Als het straks mooi weer wordt dan een paar dagen in de schaduw overdag en als de nachttemperaturen er ook naar zijn dan ook snachts buiten laten en langzaam aan de zon laten wennen, eerst bewolkte dag, daarna steeds wat meer zon....komt goed....

Heb vertrouwen in de natuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor de reactie.

 

Ze staan ondertussen binnen alhoewel ik er niet veel meer van verwacht

Kan het zijn dat ze te vochtig stonden? Door te veel vocht/water zijn de wortels zwakker en zijn je plantjes gevoeliger voor zon.

Op de foto van een peperplant die binnen bleef staan zie ik tekenen van te veel water.

Pepers zijn beter bestand tegen te weinig dan tegen te veel water.

 

Wanneer je teveel of te weinig water of bemesting hebt, zal je dat eerst aan de onderste bladeren zien, de groeipunten blijven zolang mogelijk gespaard.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wil niet vlotten dit seizoen. Vorig jaar liep alles op rolletjes, dit jaar krijg ik nog geen 40% gekiemd en mijn (traag groeiende) plantjes laten opeens hun onderste bladeren vallen

Terwijl ik dit jaar dubbel zo veel nodig heb als vorig jaar aangezien ik meer ruimte vrij heb...

 

Morgen nog maar extra zaaien, heb 2 weken terug ook alweer 50 extra gezaaid pfff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, ook buiten uk, inclusief dorset naga. Ze verkopen nog ander zaad-plantgoed van eigen kweek.

Ze hebben ook veel informatieve videos op YouTube. Ook waarin ze uitlegt hoe de peperplantjes worden verzonden...eind april of begin mei.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is wreed... dan wil je eens iets proberen dat geen turf bevat

 

Ik had dat vorig jaar ook met mijn pepers en paprika's in potgrond zonder turf (Pokon). Nu geef ik elke week vloeibare mest (Action) en dat gaat super! Kwekerij Bastin (boven Maastricht) verkoop wel fijne potgrond zonder turf, mocht je daar in de buurt wonen/komen dan zou ik daar zeker wat halen.

 

Los van de grond heb ik gisteren een tweede factor ontdekt die wellicht de groei geremd heeft.

 

Het viel me gisteravond laat op dat er zo'n koude tocht kwam van het raam waar ze voor staan. Nu zit er boven dat raam over de hele lengte een verluchtingsklep. Die staat in de winter normaal altijd dicht en ik had 'm zelf nog niet open gezet. Maar manlief wel, toen het onlangs een paar weken zomers warm was... en die klep werd niet terug gesloten. Dus koude en gebrek aan voeding...

 

Ik heb ze intussen wat bijgemest en de klep gesloten. Ze zien er gelijk al wat minder pips en bleekjes uit. Nu hopen dat ze weer aan het groeien slaan en iets van oogst geven op het einde van de zomer. Nog nooit zo'n kleine plantjes gehad begin mei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is wreed... dan wil je eens iets proberen dat geen turf bevat

 

 

Geen turf, wat zit er dan in? Houtvezel. Die bagger blijf ik ver vandaan, ziet er uit de zak zo mooi uit, fijn en los, maar het klinkt gigantisch in. Aardbeistekken kun je er niet in vastdrukken. zo los en licht is het spul,maar maak het nat en het klinkt nog meer in dan normale potgrond. Verder zou houtvezel ook nog eens stikstof binden, waardoor die niet beschikbaar is voor de plant. In Nederland is de grote leverancier Veenbaas (de ironie), maar in zijn eigen retailmerk Florentus zit het vanzelfsprekend niet, daarin zit gewoon zwart en witveen. ForFlora is zijn houtvezelmerk, vroeger bij de C1000, nu bij de Jumbo in 20L zakjes. Vorig jaar was de Aldi ook over op deze 20L zakjes met houtvezel, onder eigen merk. Veenbaas en de nieuwe eigenaar BVB zijn grote privatelabel leveranciers. Welkoop/Boerenbond heeft tegenwoordig ook houtvezelgrond en daar durven ze flink voor te rekenen.

 

Edit ik heb hier met dubbelglas ook last van een koudeval, dus als er geen zon op staat koelt het flink af.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potgrond is cool!

Vandaag is m'n bestelling van seaspringplants.co.uk aangekomen. De plantjes zijn in heel goede conditie.

Ze gebruikenn een vrij goede manier om de pepers te verzenden:

blister-pack-6.jpg

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allen,

In het topic tomaten heb ik me al voorgesteld maar wil hier ook graag alles volgen dus hier nogmaals een berichtje van mij. Helaas ben ik dit jaar denk ik te laat geweest met het zaaien van paprika/peper maar aldoende leert men zeg ik altijd maar. Zo staat de grootste er inmiddels bij en ja hij mag zo naar binnen hoor, fijne avond! Ps ik heb geen idee of dit een paprika of peper wordt goedkoop zaad van de action en dit kwam uit spinazie (labels zaten niet goed). Iets met goedkoop is duurkoop... IMG2018050321153049551525374945.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je gekocht?

 

Ik moet eens kijken of ik nog een levende Rooster Spur zaailing heb staan.

Ik heb de fairy lights, numex twilight en spaghetti peper gekocht. M'n moeder heeft graag sierpepers, er staan er elk jaar enkele op ons terras.(zoals numex twilight en fairy lights)

De rooster spur is een geweldige peper, hij groeit heel compact/productief en kan afhankelijk van de potgrootte enorm worden.

Jammer dat ik die dit jaar niet heb.

Dit is enkele jaren geleden:

eZciKCe.jpg?1

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allen,

In het topic tomaten heb ik me al voorgesteld maar wil hier ook graag alles volgen dus hier nogmaals een berichtje van mij. Helaas ben ik dit jaar denk ik te laat geweest met het zaaien van paprika/peper maar aldoende leert men zeg ik altijd maar. Zo staat de grootste er inmiddels bij en ja hij mag zo naar binnen hoor, fijne avond! Ps ik heb geen idee of dit een paprika of peper wordt goedkoop zaad van de action en dit kwam uit spinazie (labels zaten niet goed). Iets met goedkoop is duurkoop...

 

 

Die staat er mooi bij hoor, daar zal je zeker oogst van halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot was je pot en de roosterspur in het plaatje? Inderdaad er is een videootje van haar waarin ze verschillende potmaten laat zien voor se rooster spur. Thai Sun bijvoorbeeld deed het hier evengoed in 7,4L en 9,2L pot, ik denk dat je hiermee aan de grens zit van de groei in een Nederlands seizoen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn paprika's nu toch naar 2 literpotten verpot en buiten in een tunnelkas gezet. Vorige week heb ik dan toch kunnen bijmesten (doordat ze niet groeiden, droogde de grond niet echt op) en de grond is intussen weer mooi opgedroogd. Het blad staat weer groen en er zit weer groei in de worteltjes. Ze zijn nog niet half zo groot als ze zouden mogen zijn begin mei, maar ik hoop dat ze alsnog normaal aan het groeien slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Claudia69,

 

Geen idee hoe jullie dat quoten doen, maar met de opmerking ''Die staat er mooi bij hoor, daar zal je zeker oogst van halen.''

Maakt mijn weekend dan weer wel, ik ben erg benieuwd!

 

Tevens zie ik dat jij een kleine tegenslag hebt gehad, nu ben ik wel benieuwd naar een fotootje van hoe jou plantjes erbij staan momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...