Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen in verschillende verdiepingen


Aanbevolen berichten

Het lijkt zo gek niet of men probeert vanalles. Zo ook ik, na wat googelen een rare manier van aardappelen planten tegengekomen, nl. in opgestapelde autobanden die stelselmatig ngl. de patat groeit, verhoogt wordt. Het resultaat leek me niet wat men ervan verwachtte, maar toch. Als het iets geks is probeer ik het stande pede ook, kijk maar, juist geplant, niet in autobanden waarvan je nadien moeilijk afgeraakt, maar in enkele pvc-buizen van 30 cm.

Buizen op grond in losse grond drukken. --- Aardappel(en) inleggen.

resized_913_b726f9b822d42092b7175d851ad9d993.jpgresized_913_29e1e4828b30521c1b4e54b0d541be02.jpg

Laag compost erin, gieten en wachten tot ze bovenkomen.

resized_913_5a513fb53b80c1faafe6cd3f06c2cd72.jpg

 

Stelselmatig compost bijvoegen ngl. de aardappel groeit. De hoop is dat de plant altijd maar meer zijscheuten aanmaakt en dat er bij het rijpen van de plant, zo'n 10 kg patat aan één struik hangt.. Haha, we zullen zien... binnen een zestig dagen

Ik ga wel nog wat verder met de test. In eerste buis 1 plantpatat, in tweede drie en in derde ook één, maar ik ga nadien bij toevoegen van compost, weer een plantpatat wat hoger in de buis leggen, enz... tot in den hemel lol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik vind het een leuk idee en ga het ook uitproberen. Ik heb laatst trouwens iets dergelijks gezien bij een wijnboer op de Sint Pietersberg in Maastricht; Die had allemaal pvc buizen rond de jonge planten staan. Volgens hem bleven zo de konijnen eraf Ik vraag me alleen af hoe het zit met het water; drogen de planten niet makkelijker uit omdat het water de bodem inzakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb dit jaar voor het eerst een aardappelbox uitgeprobeerd, zoals http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelen.html.

Ik heb hem net gisteren leeggehaald en er waren alleen aardappelen aan de onderkant gegroeid, maar na flink googlen heb ik toch nog wat dingen gevonden, waardoor ik het volgend jaar nog een keer wil proberen:

= 25 gram/m2 kalium bij poten en nog een keer na een paar keer aanaarden

= Steeds aamvullen met compost

= Aanaarden voordat de plant 10 cm hoog is. Na 10 cm wordt de stengel echt stengel en kan geen wortels meer maken.

= Zover aanaarden dat alleen de topbladen nog boven steken.

= Regelmatig (iedere 2 dagen) veel water geven, niet steeds een beetje. Maak een watergat in de bodem. Als het water daaruit komt is het genoeg.

 

Ik heb in ieder geval te lang gewacht (door een weekje vakantie) met de eerste keer aanaarden, dus ik hoop dat volgend jaar wat meer op wil leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik had "gepoederde" aardappels genomen, daar ik geen andere meer had. Eén ervan heeft scheuten gezet en ziehier hoe hoog de plant al staat. Nu laat ik hem doorgroeien tot hij verwelkt en ik kan zien wat er in de buis zit. Hopelijk 50 kg

913_3fc55daf14a0fba0eb58e50ef8584d78.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...