Goldfish Geplaatst: 26 januari 2018 Geplaatst: 26 januari 2018 (aangepast) Ter ruil voor het liefst een Kaki (heb zelf een Tipo), een andere interessante fruitboom of voor een klein bedrag een 2.20m hoge, slank gesnoeide Jujube / Ziziphus Jujuba/ Chinese dadel. Gezien de hoogte alleen af te halen te Gouda, of ik kom jouw kant op. Ongeveer 3.5 jaar geleden gekocht bij Fruitbomen.net (zie http://www.fruitbomen.net/mediterraan/jujube/) maar ik heb tot nu toe geen geluk gehad met het verkrijgen van vruchten ook al oogt de plant verder gezond. Het zou om het ras "Lang" gaan dat in principe zelfbestuivend is. Twee zomers in volle grond in volle zon gehad (maar onbeschut en ik zit in het Westen van het Land) maar de bloei komt dan pas eind september op gang. Vervolgens een zomer in de kas, en dan valt de bloei wel wat eerder, maar of geen goede bestuiving aanwezig of gewoon pech gehad. Volgens sommige bronnen heeft de plant vooral een tussenperiode van echt goed warm weer nodig, om in bloei te gaan. Met de winterhardheid tot nu toe geen enkele probleem gehad, zonder dat ik maatregelen getroffen heb. Jujube staat hoog aangeschreven in de Chinese traditionele geneeskunst voor o.a. luchtweginfecties. Vandaar ook de Nederlandse naam "Borstbes". 27 januari 2018 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 januari 2018 Geplaatst: 27 januari 2018 Hoi Vincent, wij hebben geprobeerd die dingen te zaaien toen we er wat cadeau kregen in China vorig jaar, maar dat is niets geworden. Een boompje zal wel leuk zijn. Ze werden daar geteeld in een gebied waar het ook gewoon vriest, dus ik durf het wel aan Ik heb alleen geen abrikoos of andere leuke fruitboom voor je. Wel geld of misschien een andere ruil? Mocht je verder nog geen reacties hebben gehad dan he? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 27 januari 2018 Auteur Geplaatst: 27 januari 2018 Dank voor je reactie Jorieke! Als niemand anders toehapt, dan gaat ie mee op transport naar de MTFD mits ik een passende auto weet te regelen zodat dat de bijrijder niet wordt lekgestoken. De ruil/koop regelen wij dan nog wel. Quote
Arja Geplaatst: 7 april 2024 Geplaatst: 7 april 2024 Bij wie is deze Chinese Dadel uiteindelijk terechtgekomen en is het nog wat geworden? Mijn wederhelft liet zijn oog vallen op deze soort en overweegt hem nu te kopen. Ben benieuwd naar ervaringen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2024 Geplaatst: 7 april 2024 Hij staat hier, ik moet zeggen dat ie het niet fantastisch doet maar toch wel weer uit is gelopen vorig jaar. Eens zien wat ie dit jaar doet. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 8 april 2024 Auteur Geplaatst: 8 april 2024 Wel al een keer wat vruchten gehad @Jorieke123? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 Nee. Wel een keer bloemen, maar daar bleef het bij. Nou gaan de meeste dingen op onze (normaal heel droge...) grond ook altijd erg traag hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 8 april 2024 Auteur Geplaatst: 8 april 2024 Dat valt mij erg tegen wat ik had al een keer bloemen gehad voordat ik hem besloot te doneren aan t Yurassic park. Met alle liefde en gezelligheid daar had ik meer verwacht. Het blijft wel de vraag of ie zelfbestuivend is. Zou dat in elk geval redelijk zijn wanneer het de variant "Lang" is wat Heiko (Fruitbomen.net) dacht toen ik dit navroeg. Kan verder goed tegen hitte en droogte dus zou helemaal op zijn plek moeten zijn in Zelhem. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 Ja dat valt mij ook tegen En tegelijkertijd hebben we zoveel bomen en struiken en planten dat ik me er ook weer niet druk om kan/moet maken. Ik heb net nog even gekeken en het stuk wat weer uit is gelopen (nadat de hoofdstam dood ging) is al best leuk vertakt maar pas zo'n 60 a 70 cm hoog. En ik weet eigenlijk niet of ie geënt is en dat dit dan dus de onderstam is die vrolijk alles overneemt? Hij staat nu op de grens van waar het echt zeiknat is geweest en dus ook helemaal keihard is bevroren... zucht. We gaan het meemaken weer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
EdelSpint Geplaatst: 23 mei 2024 Geplaatst: 23 mei 2024 Op 27-1-2018 om 09:35, Jorieke123 zei: wij hebben geprobeerd die dingen te zaaien toen we er wat cadeau kregen in China vorig jaar, maar dat is niets geworden Toen ze als plant op vreeken niet leverbaar bleven, heb ik ze ook maar eens uit zaad proberen te kweken. Niet gelukt. Zouden blijkbaar niet moeilijke boompjes moeten zijn. Ach.. misschien moeten we het maar gewoon bij appels houden.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.