Aardbei Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Ik ben op zoek naar minder gangbare aardbeiplanten als de Bredase Aardbei, Hanekam, Madame Moutot, Wädenswil 6 en ga zo maar door. Zijn er hier mensen die deze of andere minder gangbare soorten bezitten en uitlopers willen ruilen of opsturen tegen een kleine vergoeding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rifo Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Ik heb Frau Mieze Schindler (frambozenaardbei) en witte aardbei (ook wel ananasaardbei genoemd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 ik heb deze soortjes, maar nog niet overal voldoende jonge plantjes om te ruilen, sommige wel sommige niet. Fragaria semperflorens ''yellow wonder'' alpen aardbeiFragaria vesca 'Reine des Vallées' Fragaria vesca 'Capron Royal' muskaat aardbeiFragaria vesca 'Apricot' abrikoos aardbeiFragaria 'Golden Alpine' witte bosaardbeiFragaria vesca 'Capron framboise"" framboos aardbeiFragaria moschata capron framboos aardbei Fragaria 'Schwarzer Ananas' zwarte aardbeiFragaria mountomei abrikoos aardbeiFragaria cifloretteFragaria vivarosa Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aardbei Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 Frau Mieze Schindler en de witte ananasaardbei heb ik ook, evenals Yellow Wonder en Mount Omei. Schwarzer Ananas wordt ook Hansa genoemd, las ik, en deze heb ik ook. De Apricot Chinoise heb ik ook, ik weet echter niet of het dezelfde is als de Apricot die jij noemt, hansm. Ik heb zeker interesse in een Reine des Vallées, Capron Royal, Capron Framboise en de anderen die je noemt die ik nog niet heb. Ik zal later vandaag of anders morgen een lijstje plaatsen met wat ik aan aardbeiplanten heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Zoweizo leuk om iemand hier te zien die dit soort aardbeien rassen leuk vindt, ik vindt het cool om de rare aardbeien te proeven, sommige soorten heb ik uit Frankrijk daar lijken ze meer met dit soort rassen bezig.Wel heb ik gemerkt dat namen bij deze aardbeien lastig is, een andere naam wat opzich zelfde ras lijkt kan net weer andere kruising zijn.Vreeken heeft toffe in assortiment alleen net als ik ze steeds wil kopen is de ""voorraad"' op de Apricot Chinoise lijkt sterk op de apricot toch geloof ik dat deze net iets anders kan zijn, ''mijn'' apricot heeft vruchtjes echt paddestoel vormigdus eerst smal en dan een bolletje vrij vreemde niet echt njormale aardbeivorm, terwijl de apricot chinoise mij veel ronder lijkt van vrucht meer normale aardbei, ik zou zelf daarom de apricot chinoise wel willen dan kan ik altijd later nog bekijken of dat om dezelfde soort gaat.ja lijkt me leuk om je lijstje aardbei te zien. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aardbei Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 Zelf heb ik: Ananasaardbei/PineberryApricot ChinoiseBaron von SolemacherDirektor Paul WallbaumHansa/Schwarze AnanasJoseeKönigin LuiseKönigliche EstherLiebliche von Frau LadikovaLittle Scarlett/VirginianaMara des BoisMarie CharlotteMaxi FructaMieze SchindlerMount OmeiOgallalaOstaraSenga SenganaSchwarzer PeterSymphonyWhite Temptation/Weisse AnanasWunder von KöthenWunder von PeenemundeYellow Wonder~ Ik heb ook nog maar een paar uitlopers maar er zullen er vast meer volgen. Mij viel ook op dat Nederlanders zich minder met aarbeisoorten bezighouden. Ik had al online contact met Belgen en Duitsers die soorten hebben die ik zoek maar veel mensen zijn vreemd genoeg niet bereid afstand te doen van uitlopers. Er was zelfs een Duitser bij die te kennen gaf uitlopers liever weg te gooien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Echt leuke soorten zie ik dat je hebt, ja beetje kinderachtig als je dingen liever wegggooid dan iemand plezier mee doet, maarja ik wil dus wel met je ruilen.Hoeveel planten hou jij zelf van elke soort daar ben ik nieuwschierig naar omdat ik zelf steeds twijvel wat ik daar voor mezelf voor zal kiezen.ik ga in iedergeval je soorten even bestuderen is leuk, alleen al de naam ""Liebliche von Frau Ladikova"" doet mij denken die wil ik ook uitlopers wisseld hier heel erg sommige zit ik zo op 60 stuks andere 10 of 4 of nog geeneen, maarkomt inderdaad nog wel. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Heb jij planten weleens gekocht bij Manfred H uit Duitsland, mooie soorten maar ik vindt hem zelf te duur. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonVreeken Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Hoi aardbeiliefhebbers!Ik zat "stiekem" jullie schrijverij te bekijken en zag zelfs mijn naam genoemd... We hebben wat jaren van schaarste gehad in ons aardbeiensortiment, maar er komen betere tijden aan. Toenemende regelgeving van de NAKTuinbouw (keuringsdienst) verplichten ons ook om aantoonbaar soortechte aardbeien aan te bieden. Ik zie jullie leuke lijstjes voorbij komen, zin in wat ruilhandel? Mag meteen naar mijn mailadres hoor. Mijn "droom" is om een grote, maar ook betrouwbare collectie aardbeien in stand te houden en aan te bieden aan liefhebbers. We hebben al veel beginnende verzamelaars aan een goede start kunnen helpen. elke liefhebber van historische of moderne aardbeien is weer een zoeker naar andere rassen en zo wordt de collectie TOP. Op die manier ben ik ook bezig met knoflook, bonen, munt, aardappels, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 even een topic opgerakeld..... Hoe is die opbrengt van die zeldzame soorten en wat zijn jullie bevindingen over de smaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Opbrengst is best goed, zijn meestal wel kleine vruchtjes, smaak vindt ik echt heel anders dan gewone aardbei, afgelopen jaar wat mindersmaak aan maar met goeie zomer is het absoluut eens wat anders, zelf vindt ik aparte soortjes erg leuk om te proeven en beetje verslavend om soortjes te sparen.Ook leuk om blad en bloemetjes heel verschillend te zien.Bij mij zijn aparte aardbei soortjes wel een blijvertje, en ook een proeftuintje van allerlei verschillendegewone aardbeien 1 plant was ik erg tevrede over omdat je dan beetje leerd welk soort je bevalt en verschillen in smaak opbrengst vorm heel goed kan zien.Erwin (duivenvoorde-aardbeikweker) had de moeite genomen om van al zijn soorten 1 plant te versturen met naam apart verpakt naar me, proefveldje kan ik iedereen aanraden die aardbei leuk vindt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Is in ieder geval wel een leuk idee. Waren er bij jou ook soorten bij die het beter dan andere in pot of hanging baskets deden? Of had je ze allemaal in de vollegrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Beide, In volle grond vindt ik aardbei beter doen maar ik heb ook alle soorten in pot, enigste is in pot dat je wat vaker/zorgvuldiger voeding moet geven (en water) maar ik zie geen verschil dat ene ras beter in pot gaat dan andere. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 oude aardbeirassen ? misschien heeft iemand hier wat aan ? : http:www.pepin-hier.fr veel oude rassen, meest 19e eeuwse en vroeg 20e eeuw, ook laat 20e eeuw , en anders daar info te verkrijgen waar wel te krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Ik heb hun weleens een email geschreven maar geen antwoord gehad, ik schreef i Engels en niet in Frans mischien is dat de reden geweest.Ik zal va voorjaar iemand vragen om Frans voor me te schrijven Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Mail gewoon via appelvrouw..die kent vast wel frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 He das mijn geheime plan Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Weet iemand waar ik het ras 'Alexandria' kan vinden? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 ja dit lijkt mij hele leuke site om een x te kopen zijn wel zaden maar goed aardbei zaait vrij eenvoudig,je vindt daar vast nogwel leuke soort ben ik bang http://www.strawberryseedstore.com/buyseeds/index.php?main_page=product_info&products_id=86 Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Thanks Hans voor de link maar dat is een zeer gevaarlijke site voor iemand zoals mij en andere aardbei-liefhebbers Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Echt leuke soorten zie ik dat je hebt, ja beetje kinderachtig als je dingen liever wegggooid dan iemand plezier mee doet, . Tja, misschien zijn sommige van die planten auteursrechtelijk beschermd? Thanks Hans voor de link maar dat is een zeer gevaarlijke site voor iemand zoals mij en andere aardbei-liefhebbers Gevaarlijke site...? Ik weet niet of je deze kent http://www.rwwalpole.co.uk/2011-12%20Cat.pdfDit is één van de grootste kwekerijen van frambozen en aardbeien, leveren ook aan particulieren maar dan is de prijs hoger (blijft ook dan nog altijd spotgoedkoop). Ze leveren bovendien een heel goed gedetailleerde uitleg voor ieder rasIk heb er vorig jaar 6 frambozenrassen en een aantal braambessen en braambozen gekocht die ik niet allemaal in België kon vinden... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Ok, mijn lijst is opeens groter geworden Moet nog veel kopen, ik krijg er eigenlijk honger van van die catalogus Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 lekkere neus-plekken die sites van jullie. Ik verveel me niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Ik vindt de engelse link eigenlijk niet speciaal, zal best dat ze groot zijn maar echt iets bijzonders wat betreftrassen zie ik niet zo, dan vindt ik nog steeds kruisbesproeftuin de beste.En wat betreft zeldzame aardbeien gaat het mij om de oude rassen niet de nieuwe. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Mail gewoon via appelvrouw..die kent vast wel frans Moet je doen Hans, geen probleem en graag! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts