Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2018-05-02-1662971525277815.50

Net toch maar even de Anais aangeaard, niet allemaal.

Het ging nog net, ze waren nog niet te groot.

De grootste heb ik niet aangeaard, die hoop ik als eerste te oogsten en mogen risico lopen.

Van de vroege soorten stond ook al wat boven en die ook wat aarde gegeven.

De late zitten nog veilig onder de grond.

Geplaatst:

Ik ben nooit zo vroeg met de piepers, het gevaar voor bevriezen wil ik graag voorkomen.

Ze zitten nog lekker onder de grond, als het warm genoeg is komen ze wel kijken.

Voorlopig smaakt de oogst van afgelopen jaar nog prima...

Geplaatst:
de eerste kleine bloemknoppen.

Goh Jeanne jouw aardappels zijn ver! Ik neem aan dat jij geen nachtvorst krijgt zoals wij hier in de Lorraine? Mijn Red Duke of Yorks staan zo`n 25 cm boven de grond en dek ik toch nog maar een paar nachten goed af. De Texla`s komen ook boven maar die bedek ik nog wel even met wat aarde voor de aankomende nacht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Balen, mijn aanaardding is los van de steel zeg maar. Morgen eens kijken. Moet sowieso aanaarden of afdekken met vliesdoek morgenavond.

Wilde aanaarden met de aarde er naast. En dan nog wat champost erboven. Champost is kalkrijk dus dat lijkt me dan wel geschikt voor de vorming aardappels?

champost is altijd goed, kali ook

Geplaatst:
Goh Jeanne jouw aardappels zijn ver! Ik neem aan dat jij geen nachtvorst krijgt zoals wij hier in de Lorraine?

Nee Jet, gelukkig niet de komende 14 dagen weersverwachting gekeken, en in de nacht wordt het 7/8graden.

Dan zijn we al bij ijsheiligen. En moet ieder safe zijn.

Verbaasde mij ook vorig jaar en nu weer hoe hard ze groeien.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Eerste keer dat ik aardappels kweek.. Het zijn agria aardappels en gepoot eind maart. De planten zijn al erg groot en beginnen al bijna te bloeien, sommige vallen ook een beetje om. Hoe lang duurt het nog voor het oogsten, en moet ik ze opbinden?ECB57DD6-1CBB-4974-8E5C-71330174457540901526731538.jpeg96C52DFA-0E99-4573-83D9-6AA87CF6FC3E85421526731540.jpegCC68434A-20AF-4847-9EC1-3A360C96ACD474551526731541.jpeg

Geplaatst:

Ik zou ze gewoon zo laten, het gaat goed. Opbinden is niet gebruikelijk, alleen ik heb een lang, slungelig ras waarbij ik het wel verstandig vind. Aanaarden in het begin hielp ook al een beetje, dat zou jij alsnog kunnen doen, dat komt de oogst ook ten goede.

Oogsten kan als de planten aardig beginnen te verleppen. Oppassen dat er geen ziekte in zit, dan moet je de zaak eerder rooien. Zonder ziektes of plagen kun je de aardappels in principe heel lang laten zitten. Ik heb vorige week nog een aardappel van vorig jaar in de grond gevonden waar helemaal niks mis mee was, nog stevig en fris dus die gaat nog op het bord, maar ik zou je niet willen aanraden tot volgend jaar Mei te wachten.

Geplaatst:

Je kunt ook juist heel vroeg oogsten als je van krieltjes houdt

Aardappels hoeven niet te rijpen. Die kun je in elk stadium oogsten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Er zal nog niet zo heel veel onder zitten……

Normaal hoef je aardappels niet op te binden.

En vaak is het zo dat lang loof een teken is van te rijke grond.

Er zitten dan ook weinig aardappels aan de plant.

Hier gaat het prima met je piepers.

Je kan eventueel een stokje zetten om de uien in de zon te houden, daar houden ze van.

Die Hooglander zijn weer een ander verhaal….

Die zullen wel lang worden om boven de varens en heide uit te groeien.

Geplaatst:

Vandaag 1 aardappelplant die compleet vergeeld was uit de grond gehaald, wortels waren eraf gegeten. Ik wist dat er mollengangen onder dat aardappelbed liepen (met duidelijke molshopen, dus geen verwarring mogelijk), maar dit lijkt mij het werk van (woel?)muizen? Of toch een mol die geen plantenwortels in zijn gangen blieft?

Ik kan er mee leven hoor, er staat nog een plant wat verderop ook af te sterven, maar als het daarbij blijft, het zij zo.

Geplaatst:

Ja, ik dacht dat een mol een pure carnivoor was. Muizen graven bij mij rond huis voortdurend naar plantenwortels, knol- of bolgewasjes hoef ik hier niet te plaatsen, ik heb nog geen aardappel hier gepoot, maar dat lijkt me zinloos.

Een paar aardappelplanten op de volkstuin - dat is een andere plek - zijn volledig opgepeuzeld door slakken. Sarpo Mira is dan een ideaal ras om de gaten op te vullen: spruit niet voortijdig, is erg laat en heeft maling aan phytophtora. Ik vind het ook een lekkere aardappel; beetje bloemig, niet vettig. Smaken verschillen; zo'n Ratte, waar iedereen dol op is, is niet mijn aardappel; beetje vettig, wat klein, ach, dan neem ik liever wat anders.

Geplaatst:

De voorgekiemde pootaardappels die ik 18 april gepoot heb zijn maar matig opgekomen. Van de 24 agria's maar een stuk of 6 en van de levenvanhetland-soortjes hoogstens de helft. Texla's zijn iets later gepoot en daar komt helemaal niks van boven Dat heb ik echt nog nooit gehad en ik heb bij mijn weten niks anders gedaan. Ik poot ze altijd diep (zandgrond) en hoef dan niet echt aan te aarden.

Bij een opgraving tref ik of niks of een zachte gerimpelde poter zonder uitlopers aan (geen snot ofzo, nog wel enige structuur). Volgens mij gaan die ook niks meer doen.

Zou ik nu nog nieuwe pootaardappels in de grond kunnen zetten? Ik wil eigenlijk wel nieuwe Texla's, zou een laat ras nog gaan?

Geplaatst:

Hebben ze misschien te droog gestaan?

Aardappels poten kan nog steeds, aan goed pootgoed komen zal lastiger zijn.

Ook is er later in het seizoen meer kans op ziekte.

Een laat ras wil zeggen dat het meer dagen duurt van poten tot oogsten.

Zelf heb ik bijv. Anais, een zeer vroeg (snel) ras dat in 90 dagen goed kan zijn.

Late aardappels hebben aanzienlijk langer nodig tot 150 dagen, en dat bij gunstige omstandigheden anders duurt het nog langer.

Geplaatst: (aangepast)

Dank! Dan ga ik nog maar een poging wagen. Misschien dat ik nog wat eigen oogst Texla's heb ik die kan poten. Van der Wal heeft ook nog pootaardappels staan op de website.

Ik zou zeggen dat het op 15-20cm diepte wel vochtig genoeg was. Bij het planten heb ik wel iets water gegeven. Water dat ik op mijn zandgrond sproei wordt maar moeilijk opgenomen, zeker nu is het echt een grote zandbak. Ik betwijfel of het ooit op die diepte aankomt..

aangepast door Gast
Geplaatst:

20 cm is wel redelijk diep, het duurt lang voor die grond opgewarmd is.

Zelf poot ik op zandgrond op 10-15 cm. en aard dan soms nog aan.

De aardappels gaan pas groeien als ze warm liggen, ze denken dan "Hee. het is voorjaar!".

Om het water dieper te krijgen kan je op zandgrond beter telkens een beetje gieten op dezelfde plek of een dijkje of geultje maken, anders loopt het idd zo weg.

Geplaatst:

Tja, ik poot ze elk jaar zo diep en nog nooit last van gehad. Heb nu een paar gaten wat uitgegraven en water gegeven, eens kijken wat er gebeurt.

Maar ik vond net nog een paar overgebleven poters die netjes 'koel' en licht (niet in de zon) zijn blijven staan. Ligt het echt aan mij of misschien ook aan de poters (Texla oogst was ook slecht geweest staat op de site van Van der Wal)?

AN7168s31711527336622.jpg

AN7167s45951527336624.jpg

Geplaatst:

Met de Texla hier op zandgrond geen problemen.

Al zijn er ieder jaar wel een paar uitvallers op 2,5 kg Texla pootgoed.

Dat is dan vaak een virus aantasting. Ook wel eens een of meerdere achterblijvers.

Linked Image

Ze zijn nog klein maar zullen na de aangevraagde regen hard gaan groeien.

Zelf heb ik slechte opkomst bij mijn Ratte aardappels, of ze behandeld zijn om uitlopen tegen te gaan weet ik niet, het waren geen poot maar consumptie aardappels. Heb er vandaag weer een opgegraven, er zat een uitloper aan van een paar cm maar geen wortels….

Het is een experiment, we wachten het nog maar even af tot na een echte bui. Dat zal wel midden juni worden als hier de regentijd begint.

Die poters van jouw foto, daar zijn de meeste van uitgedroogd.

Geplaatst:

Klopt dat ze uitgedroogd zijn, wel apart dat alleen de Texla's allemaal zijn uitgedroogd en dat er bij de Agria maar een paar zijn. Uitgedroogde aardappelen gaan niks meer doen lijkt me toch? Als die gepote Texla's in de grond ook uitgedroogd zijn, dan snap ik waarom ze niet opkomen. Water geven heeft dan ook geen zin meer.

Geplaatst:

Afgelopen dinsdag nog maar wat aardappels gepoot: die paar Agria's van een paar foto's terug en nog wat eigen oogst Texla die in de schuur netjes lag 'voor te kiemen' Ben benieuwd of het nog wat wordt.

Wat niet boven kwam heb ik opgegraven. Horen deze beestjes bij een normaal composteringsproces of heb ik een of andere plaag te pakken? Ik zag er ook redelijk wat opgerold, als een spiraal. Wat is het?

AN7174s92531527778145.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...