Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel 2018


Patrijs

Aanbevolen berichten

Afgelopen paar dagen 1,5 rij van de tuin gehaald. Ik heb de aardappels geen water gegeven dus wil ik ze er af hebben voor de regen komt dinsdag of woensdag.

 

Ik ben best tevreden over de oogst. Vorig jaar had ik anderhalve emmer, daar ben ik nu ruimschoots voorbij.

Wat mij wel opvalt is dat de ene plant 2 aardappels geeft waarvan 1 joekel en de andere plant 5 kleintjes. En ze staan naast elkaar.

Het ras is frieslanders.

Hebben jullie een idee? Ik heb weinig verstand van aardappels, na 3 jaar een beetje aanklooien op de tuin.

Dat ik nu al meer heb als vorig jaar ben ik al blij mee en ik moet nog 5,5 rij.

 

Verder drie aardappels met gaten tegengekomen. De ene was de schuld van de spitvork. Die is er dwars doorheen gegaan maar de andere kan ik niet plaatsen.

Welk beessie vind mijn aardappelen lekker? Ik heb dit jaar nagenoeg geen last van de coloradokever gehad. Wel in een paar planten, totaal een stuk of 10 gezien. En die planten zitten nog in de grond.

 

 

 

2018071300145652761531434484.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bezig aan mijn 3e 'seizoen' thuis.

De voorgaande 2 jaar viel de opbrengst enorm tegen door enerzijds de grond die nog te 'vervuild' was met wat steenpuin en vorig jaar een vroege en onverwachte inval van de aardappelenplaag.

In mijn omgeving zijn er veel signalen van een mindere oogst door de droogte, maar bij mij is, na veel werk om het stuk moestuin proper te krijgen, de oogst eindelijk wat het moet zijn! 10 planten geoogst en een mooie opbrengst.

 

Opluchting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik niet eerder gezien: een spruit aan een net gerooid aardappeltje!

Misschien dat de schil wat oud lijkt, maar dit ras - Red Highlander - maakt twee schillen, waarvan de buitenste doffig en soms wat schilferig is. Het is wel een gloednieuw aardappeltje!

 

43467547442_7bf61eff22_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de foto.

Afgelopen dinsdag uit nieuwsgierigheid één plant geoogst.

Apache: zijn ze niet prachtig?

Hopelijk smaken ze zoals ze er uit zien.

Ook de doré's hebben het prima gedaan: 27 kilo van 34 planten kunnen oogsten.

De andere rassen moeten nog even, hopelijk komt er gauw een beetje regen.2fd8d7256672f34f3c0525bc8e9c16e5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder drie aardappels met gaten tegengekomen. De ene was de schuld van de spitvork. Die is er dwars doorheen gegaan maar de andere kan ik niet plaatsen.

 

je aardappel heeft het gat al gerepareerd, dus het zit er al even, ik denk een groeiprobleempje

 

tip:

 

52a1a4322a59325918011791532059290.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dat is jammer. Mijn Rode Hooglanders hadden er ook zwáár last van. De Charlotte totaal niet, terwijl ik ergens had gelezen dat Charlotte nogal gevoelig is voor doorwas. Nou nee, als ze het dit jaar niet hebben...

Voor volgend jaar ga ik meer Charlottes inkuilen en minder Hooglanders. Wat smaak betreft vond ik die Hooglanders toch al zozo, en dan met al die teeltproblemen blijft eigenlijk alleen over dat het een leuk aardappeltje is voor de sier, leuk in de salade of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn geen uitlopers maar doorlopers. De aardappels zijn dan glazig en niet meer te eten.

 

Ik had vorig jaar ook wat doorwas, maar die aardappels zijn niet per definitie al slecht hoor. Je hebt meer uitval, maar het is niet dat je hele oogst meteen mislukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Sinds dit jaar ook aardappels in de moestuin. Gisteren een Ovenheerlijke Aardappelschotel met room en kaas gemaakt. Ik kan niet zeggen dat ik veel verschil proef tussen de aardappels in de supermarkt en de aardappels in de tuin, maar de Gratin Dauphinois (zie recept hier) was heerlijk. Zelf hou ik van een vastkokende aardappel en niet van een kruimige. Ik hou er wel van als de aardappel een bite heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn aardappels zijn veel beter dan die van de supermarkt (ik vind ze smaakloos). We hebben meerdere rassen en door de droogte waren ze minder productief als gehoopt, maar de regen van eind mei heeft toch voor een redelijke oogst gezorgd. De late waren het slechtste, omdat het toen al te droog was. De smaak was super en geen phytophthora. Enkele coloradokevers, maar die waren snel verwijdert en hier hebben we geen last van gehad. De pootaardappels die ik direct de grond in gedaan heb waren minder en eigenlijk had ik ze gewoon vroeger moeten planten (niet gedaan vanwege de vorst van vorig jaar). Ik laat ze volgend jaar goed uitlopen voordat ik ze zet en kweek een aantal wat eerder in de kas op. Ik zet ze wel niet meer te vroeg, want de droogtes zullen wel een blijvende trend zijn. Ik ga ook meer vroege rassen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardappelboeren hier in het noorden zijn eigenlijk best tevreden; ietsje minder oogst door de droogte, maar het viel reuze mee, en ze hadden minder kosten. Weinig ziektedruk; ze hebben minder gespoten, en de de aardappels komen droog binnen waardoor ze hun opslagruimtes niet zo hoeven te ventileren.

Trouwens, voor de mensen die het niet weten; het bereningsverbod door de droogte heeft voor veel boeren geen rol gespeeld, omdat aardappels toch al vaak niet beregend mogen worden vanwege bruinrot gevaar. Voor hobbytelers geldt die regel niet.

 

Bij mij lijkt de oogst zelfs wat beter te zijn als vorig jaar. Ook de late Sarpo Mira lijkt dit in orde, terwijl die toch vrij droog stond.

 

Ik vraag me af wat er gebeurd met het op ruggetjes telen wat veel mensen doen. Als die droogte regel gaat worden lijkt het niet handig dat aan te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me even af waarom er bruinrot ontstaat door beregenen? het regent hier in een normaal jaar toch ook? beregenen = regenbui of niet?

 

ik denk: ruggetjes helpen op onze veengrond een beetje in een nat jaar en je kunt makkelijker begieten in een droog jaar (tussen de ruggetjes laten vollopen) voor een regelmatiger groei; de haarwortels van een plant gaan trouwens een cm of 90 diep en breed

 

alleen als je niet giet stopt de plant wel iets eerder met groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bacterie die bruinrot veroorzaakt wordt via het plantje bitterzoet verspreid. Dat groeit hier langs de kant van de vaart. Dat hebben ze wel eens handmatig proberen te verwijderen, maar dat is niet te doen. Vanuit m'n roeiboot zie ik hoeveel er staat, dat haal je niet zomaar even weg.

Waar je het water uit oppompt is bepalend voor of je onder het beregeningsverbod valt of niet. Heel veel water in Nederland is ook niet besmet, en dan raakt het je niet. Hier is meer info, en wordt gelinkt naar een kaart die de gebieden aangeeft: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/plantenziekten-en-plagen/bruinrot/beregeningsverboden-consumptie-en-zetmeelaardappelen-en-tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik klaag absoluut niet over mijn oogst aardappelen. Ook geen ziektes of zo.....Tiamo en vitabella kon ik mooi schoon uit de grond halen. De Pink fir hetzelfde verhaal, paar knollen gekregen op de MTFD en daarvan een paar keer kunnen eten (uit de oven) en een paar keer wat uitgedeeld aan de tuinbuur in ruil voor een potje honing . De rattes zijn niet groot, maar wel veel, dit was ook de eerste keer dus kan geen oordeel geven op hoeveelheid en omvang van de knollen...net als de Janke, maar volgens wat ik even gespiekt heb...zijn het mooi formaat knollen. Beide zitten nog in de grond ( zonder loof) en ik haal per keer een maaltje eruit. Ook veel aardappelen geweckt, voor als we een keer snel moeten

 

Op de buiten tomaten vandaag wel de eerste tekenen gezien van de phytopthera, dus hygiene in de kas is nu belangrijk. Eerst kaswerk (oogsten en snoeien ) en daarna de tuin op...de aangetaste tomaten zijn inmiddels geruimd. De meeste aardappels bij mijn directe tuinburen waren al geoogst zag ik...gelukkig maar...dus hopelijk kan ik de phyt wat betreft de tomaten wat binnen de perken houden. Tenminste totdat ik alles geoogst heb dan he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was tevreden over mijn vroege aardappel oogst: Solist. Voor herhaling vatbaar.

De Sarpo Mira zitten er over een week 150 dagen in. Ik ga dit weekend eens kijken naar het eerste rijtje. De anderen dan moet ik door het pompoenenveld, ook niet handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...