RobN Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Hallo allen, Ik heb een paar broccoli F1 zaadjes gezaaid, deels als test. Nu waren ze binnen in de woonkamer warm gekiemd, en 3-4 dagen later naar de koudere kamer verplaatst, daar is geen verwarming en ligt op het noordoosten. Nu mijn vraag, zijn ze eigenlijk te lang / slungelig geworden, en moet ik ze snel in grotere bakjes wat dieper zetten? van boven naar beneden gezien, rij 1 en 2 zijn eigen potgrond, mix van compost, kokos en zand. Rij 3 is puur compost uit zak, rij 4 en 5 puur kokosgrond.De plantjes in de compost zijn het grootste qua blad, de eigen zaaigrond blijft er iets in achter maar niet erg veel, die in cocos zijn 2 nauwelijks opgekomen en 2 komen in de buurt van de compostplantjes, en de andere 2 blijven nog iets klein. Zijn ook later ontkiemt. Toeval? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Als ze zo klein zijn kan je nog niet veel afleiden over de kwaliteit van de grond. Wat ze tot nu toe 'gebruikt' hebben kwam uit het zaadje. Je zal het experiment nog wat moeten verder zetten om conclusies te kunnen trekken. Ik zou ze overdag buiten zetten, eerst in de schaduw en dan beetje bij beetje zon. Kolen binnen is niet echt ideaal. Wanneer je ze verpot mogen ze dieper staan. Het groeihart mag niet onder de grond maar nu zijn ze wat slungelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 straks na verschijnen van de echte bladeren, de zaailingen verspenen: diep zetten, tegen de 1e blaadjes aan, zo diep.Meer licht geven en zo mogelijk, koeler. Medium van zaaien zal heus wel 'iets' uitmaken, maar niet echt héél veel hoor. Zie de topics daarvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikke83 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Ik ben het eens met Ann en Bit. Kolen kan je beter buiten zaaien in een serre of koude bak. Daar hebben ze veel licht. Beetje vorst kunnen ze wel aan. Maar oppassen met zware vorst. Daarom dat ik pas begin maart begin. Dan is de kans op zware vorst eerder voorbij. Oh ja oppassen als je ze eenmaal uitplant in de volle grond. Duiven vinden kolen een heerlijk snakje Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 23, 2018 Author Share Posted February 23, 2018 Ja dat weet ik helaas voor die duiven, ik ga proberen een kolenhok of gaastunnels maken, ook ivm rupsen etcBuiten lijkt me nu nog wat te koud, ze staan op koude kamer / raam nu, max 15 graden, samen met de wedstrijd ui. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts