Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aguadulce of gewoon witkiem


VoormanOogst

Aanbevolen berichten

Eerste oogst is binnen.

Ben best wel tevreden, na het 2 x 'peulen' (eerst uit peul gehaald en toen uit vlies) had ik nog 331 gr over.

Te weinig om als volledige maaltijd voor 2 te gebruiken maar er toch een lekker gemengd slaatje mee gemaakt.

 

 

Gaat vlug nu, op elke plant vele peulen dus nog veel te oogsten komende dagen/weken.

 

Het zaaien en uitplanten in de serre bevalt me ondanks het verlies van +/- 50% van de planten nav abnormaal strenge winter voor onze contrijen zodanig mee dat ik komende winter sowiezo een nieuwe poging onderneem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren opnieuw geoogst.

Ruim 3.7 kg peulen, dubbel gedopt leverde dat 1.4 kg heerlijke (de helft gestoomd en opgepeuzeld) boontjes.

Ik ben tot nog toe heel tevreden met dit resultaat, de helft van de planten verloren en toch nog zoveel boontjes...

 

Planten zijn afgelopen 2 weken ook nog flink, niet getopt, verder gegroeid en ze waren al vrij groot.

Sommige zijn nu bijna 2 meter hoog en ze blijven nog altijd, beperkter dat wel, nieuwe bloemen aanmaken.

 

Ondertussen ook gelezen op de site van Diana dat tuinbonen zelfbestuivend zijn zoals bvb tomaten, dus tikken en schudden zoals ik bij de rode vrienden doe om nog betere vruchtzetting te bekomen. Veel geleerd dit jaar, volgend jaar ga ik voor een monsteroogst en reken ik op normaal weer.

 

Door het koude voorjaar en het 'laat' op gang komen van de vruchtzetting vrees ik wel dat ik niet het 'volle potentieel' van de planten ga halen.

Binnenkort moeten ze plaats maken voor tomaten, paprika's, aubergines en nog zoveel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Laatste stand van zaken,

 

Eind april de tuinbonen in de serre getopt, ze bleven door het warme weer verder doorgroeien en waren goed 2.3 m hoog.

Door het toppen maakten ze extra zijscheuten aan, de reeds bestaande zijscheuten kregen een boost en groeiden ook flink door.

Ook het aanmaken van nieuwe bloemen, wel alleen nog in bovenste deel van de planten ging lustig verder.

 

Gisteren ongeveer 1/3 van mijn planten gerooid en hiervan opnieuw +/- 2.3 kg tuinbonen geoogst.

Na het dubbel doppen bleef er 1.45 kg over, bizar, vorige keren bleef er minder over, mss omdat de bonen nu groter waren?

 

Straks opnieuw planten rooien en de laatse moeten er morgen uit.

Als deze laatste planten hetzelfde, en daar lijkt het wel op als ik zie hoeveel er nog aanhangen, dezelfde oogst opleveren dan was 2017/2018 alvast een groot succes wat mij betreft.

 

De eindstand deel ik maandag mee en dan plaats ik ook nog een paar foto's.

 

Eten jullie de bonen enkel of dubbel gedopt?

Mijn vriendin verkiest dubbel gedopt, voor mij maakt het niet veel uit.

Enkel gedopt vind ik persoonlijk niet bitter smaken geeft eerder een lichte notensmaak aan de bonen...

Qua werk natuurlijk ... Dubbel doppen doe ik nu na het blancheren, stukken makkelijker maar nog steeds enorm tijdrovend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een succes zeg, dit experiment. Ik probeer mijn eerste ronde tuinbonen rijp te kijken, maar ze moeten heus nog eventjes.

Mbt het doppen: alleen dubbel als ik ze echt te groot heb laten worden. Maar in principe enkel hoor. Da’s al tijdrovend genoeg en ik vind dat witgrijze velletje ook bij de boon en haar smaakbeleving horen. Mmmmmm!

Benieuwd naar je foto’s volgende week!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tom, ik ga zeker volgend seizoen ook wat tuinbonen in de kas zetten, wat een succesverhaal!

 

Wat mijn eigen tuinbonen betreft; ik kan het amper geloven maar er heeft een soort wonderbaarlijke genezing plaatsgevonden. Okee, de planten zien er nog steeds niet uit, heel klein met zwarte stengels van de vorstschade, er zit inmiddels zwarte bonenluis op en ze kunnen het gewicht van de bonen amper dragen dus de bonen liggen half op de grond, maar ze zijn wel als een gek bonen aan het produceren. Ik had ze maanden geleden echt al opgegeven, maar zoals het er nu uitziet kan ik binnenkort zeker wel een bescheiden maaltje aan tuinbonen oogsten van de overlevende planten op die, wat zal het zijn, anderhalve m2 denk ik. Stoere planten!

 

Ik heb inmiddels de tweede boon geoogst, en de boontjes waren dermate klein dat dubbel doppen een beetje overdreven zou zijn. Ik heb ze alle zes door de aardappelsalade gemikt, gewoon rauw, en ze waren lekker. Zoet, zoals jonge rauwe doperwten.

 

Ja, ondanks een minder geslaagde teelt dit jaar ga ik in de toekomst zeker weer tuinbonen zetten.

 

Edit als aanvulling: om het verschil duidelijk te maken: mijn planten zijn max. 30 cm hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@ Pipi

Leuk dat je ook kon oogsten!!! en ja zeker doen! in de serre heeft zeker een meerwaarde.

Niet alleen gebruik je de serre intensiever, je doet aan wisselteelt en je brengt ook extra meststoffen in de grond die aan de volgende teelt ten goede komt

Ja de smaak is overheerlijk, ook een aantal rauw in een slaatje gedaan en beviel me heel goed.

 

 

 

Ik moest nog enkele foto's plaatsen ...

 

Makkelijkste, ondervonden bij de eerste 'rooironde' was gewoon de planten afknippen (wortels in de grond gelaten ivm de beschikbare stikstofknobbeltjes) en in de kruiwagen leggen.

Oogst80401527344321.jpg

Oogst125511527344328.jpg

 

De kruiwagens naast de tafel om comfortabel vanuit mijn luie stoel te kunnen werken, eerst alle peulen van de planten gehaald.

Voor eventjes had ik zelfs een kleine helper die me hielp doppen.

Oogst2-met-helper22671527344338.jpg

Oogst223731527344348.jpg

 

Na het enkel doppen was dit het resultaat

Oogst3-gedopt54971527344355.jpgOogst4-gedopt13711527344360.jpg

 

Ok, tuinbonen in de serre is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Vroege oogst, reusachtige planten, geen last van wind noch luizen of ander ongedierte en een mooie opbrengst.

De laatste oogst bracht het totaal op 12.8 kg, overduidelijk een succes.

 

Mss (hoogstwaarschijnlijk) kwam er een portie beginnersgeluk bij kijken maar dat werd teniet gedaan door de weersomstandigheden en het verliezen van ongeveer de helft van de planten maar toch durf ik iedereen die een serre heeft en plaats voor de planten heeft deze teelt aanraden.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrukwekkend hoor, Tom!

 

Hier inmiddels bijna een kilo (bruto ) geoogst van mijn mini-planten van 25-30 cm. Steeds een paar ons, want ze rijpen heel onregelmatig, heeft waarschijnlijk ook te maken met die vorstklap die ze hebben gehad. Ik heb er nu nog staan die nog maar net zijn uitgebloeid en waar de bonen nog maar piepklein zijn, en ook een paar plantjes die nu wel helemaal klaar zijn en eruit kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...