Geplaatst: 9 maart 20188 j Mooie Uien samenvatting! En goed plan van het kippengebeuren. Mooi stukje vrijgemaakt. Vervolgens zou je kunnen gaan kijken of je peulen/doperwten wilt gaan doen en waar je deze dan neer wilt zetten. Hier kan je dan ook nog een vervolgteelt op hetzelfde stuk zetten als die oogst klaar is.Ook de koolplantjes zouden straks de grond in kunnen dus daar kun je ook een plekje voor gaan maken. En weer gaan kijken wat deze soorten nodig hebben... net als bij de uien. Bakje voor bakje... en dan kom je er vanzelf. Oh... en het plaatje op het zgn. Madamme Jeannette zakje lijken behoorlijk op Adjoema pepers ipv Madammekes. Zijn ook heet, maar wel anders van aroma. Zet je uienverhaal e.d. ook maar in je blog (als je dat al niet gedaan hebt) dan kun je het volgend jaar gemakkelijk terugvinden.
Geplaatst: 9 maart 20188 j Auteur Mooie Uien samenvatting! En goed plan van het kippengebeuren. Mooi stukje vrijgemaakt. (dank je) Oh... en het plaatje op het zgn. Madamme Jeannette zakje lijken behoorlijk op Adjoema pepers ipv Madammekes. Zijn ook heet, maar wel anders van aroma. (ga ik uitzoeken, kreeg de pepers van mijn vroegere buurman die ze uit de stad haalde.) Vervolgens zou je kunnen gaan kijken of je peulen/doperwten wilt gaan doen en waar je deze dan neer wilt zetten. Hier kan je dan ook nog een vervolgteelt op hetzelfde stuk zetten als die oogst klaar is.Ook de koolplantjes zouden straks de grond in kunnen dus daar kun je ook een plekje voor gaan maken. (on hold, voor een paar dagen) Bakje voor bakje... en dan kom je er vanzelf. (komt goed) Zet je uienverhaal e.d. ook maar in je blog (als je dat al niet gedaan hebt) dan kun je het volgend jaar gemakkelijk terugvinden. (Heb ik nu gedaan en is een goede tip) Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 9 maart 20188 j Auteur Moe en zo gaan slapen, zoek later uit hoe het zit met de peper soort. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 10 maart 20187 j Auteur Vandaag flink aan het opruimen geweest omdat het een zootje aan het worden was en vervolgens ook een klein plan gemaakt voor de indeling van de tuin. Daar waar het lukte heb ik rekening gehouden met de soorten wat wel en niet goed naast elkaar past. Volgens mij heb ik het nu redelijk gedaan maar besef mij dat de indeling wat beter kan ivm zon. tevens zojuist nog even met de buurman overlegt over onze tuinen en hoe ik die van hem erbij mag/kan betrekken. Ik mag in elk geval van zijn tuin de heuvel afhalen met zand en gevreesde boomstammen. Dit is een mooie lichte goed luchtige grond en denk dat die wel goed van pas kan komen. Verder haal ik de vijver er dus wel snel uit zodat ik een deel van het gras daar in kan doen, zo hoef ik een groot deel niet diep onder te spitten en scheelt mij weer werk. Voor de koolsoorten ga ik niet zelf zaaien maar koop gewoon stekken, net iets makkelijker en sneller als het er op aankomt. En aangezien ik bepaalde dingen niet te moeilijk moet willen doen is dat een goede optie. In mijn seizoen heb ik een soort plan boven staan zodat ik een beetje een planning heb. Het loopt niet helemaal zo als ik nu dacht omdat ik verwacht dat het leeghalen sneller gaat dan in eerste instantie was ingeplant. Ik heb de struiken niet meer in het schema gezet en denk toch dat ik ze allemaal weg ga doen, het past gewoon niet en neemt te veel ruimte in beslag. Dan hou ik puur de druiven en heel misschien de frambozen of bosbessen. Moet nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken en wellicht creatief gaan denken. Verder weer een heel groot stuk ingelezen over pepers, maar sloeg daar fanatiek in door dat ik veel te ver ging met uitzoeken en dingen bedenken. Ik heb wel een test bak gemaakt met peperzaden en ben benieuwd of daar wat van op gaat komen. Afhankelijk van het weer voor morgen wil ik een grote slag slaan in de tuin, heb al wat kant en klaar eten gehaald zodat ik niet hoef te koken en lekker snel door kan gaan de hele dag. Eventueel wou de buurman mij woensdag nog helpen met egaliseren of wat ik dan ook aan het doen ben. Zou mooi zijn en scheelt mij weer een lading werk en hij heeft er ook voordeel van. Erg prettig zulke buren! We koken vaak voor elkaar en delen echt heel veel spullen en geven het aan elkaar weg. Nog nooit zo'n goede vriend/buurman en buuf gehad. Als het goed is is mijn flesje bier nu koud, die heb ik al een poosje in de diepvries liggen en dan nog even lekker verder lezen op het forum over allerlei onderwerpen. Gebruik de zoek functie dan ook fanatiek nu. Afijn, morgen druk in de tuin bezig! Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 10 maart 20187 j Auteur Mooie Uien samenvatting! En goed plan van het kippengebeuren. Mooi stukje vrijgemaakt. Vervolgens zou je kunnen gaan kijken of je peulen/doperwten wilt gaan doen en waar je deze dan neer wilt zetten. Hier kan je dan ook nog een vervolgteelt op hetzelfde stuk zetten als die oogst klaar is.Ook de koolplantjes zouden straks de grond in kunnen dus daar kun je ook een plekje voor gaan maken. En weer gaan kijken wat deze soorten nodig hebben... net als bij de uien. Bakje voor bakje... en dan kom je er vanzelf. Oh... en het plaatje op het zgn. Madamme Jeannette zakje lijken behoorlijk op Adjoema pepers ipv Madammekes. Zijn ook heet, maar wel anders van aroma. Zet je uienverhaal e.d. ook maar in je blog (als je dat al niet gedaan hebt) dan kun je het volgend jaar gemakkelijk terugvinden. Ik merk toch dat dit hele stuk mij van slag bracht en ga terug naar opdracht twee van jou, ben weer zoveel aan het uitzoeken geweest dat ik vast loop en blijf hangen in het uitzoeken van interessante dingen. Ik ga terug naar opdracht twee! Pas mijn tekst in het seizoen ook weet aan en weet nu dat het vijvertje er nog niet uit hoeft en kan zand aanvullen wat ik bij de buurman weg kan halen. Opdracht twee was het gras weg halen! Afspraak met de buurman dat ik de grond bij hem weg kan halen wat ik tekort heb (stond een wild en die is kapot gevreesd en gemengd met zijn grond en heeft nu teveel.) Mijn grond is mogelijk nog iets te klei achtig ondanks dat ik al een paar jaar bezig ben met bodem verbetering en nu echt flink wat wormen heb en dergelijke. De grond is niet zuur, en toen ik nog niet de volle zon had (door een heg en coniferen) had ik vrijwel geen mos meer aan het einde. Ik hoef mij niet meer druk te maken om grond tekort en kan dat bij hem weghalen nu wat mijn grond gaat verbeteren. Tevens heb ik nu een vrees zodat ik het goed kan doormengen en het niet meer zelf moet doorspitten. Het vijvertje moet ik nu laten liggen omdat ik weet dat ik genoeg ruimte heb voor nu. @Bit zij stop en moet dat leren dat ik dan ook moet stoppen, ik raak anders weer in een fiep toestand en slaat alles om naar muziek! Vervolgens trigger ik mijn eigen epilepsie door alles en dat is wat ik nu juist aan het leren ben om te voorkomen. Ik moet niet 20+ uur bezig zijn met 1 ding en tot rust komen. Ik moet mijzelf nu dwingen om niet meer te reageren of berichten te plaatsen voordat ik het gras er uit heb, aangevuld heb met de mulch en gefreesd heb. De rest doet er nu even niet meer toe! Mijn buurman gaat morgen weg en komt volgende week weer terug en heb nu de vrije hand om mijn slag te slaan en alles er uit te trekken en te veranderen. Zolang het maar weer redelijk netjes is als hij terug komt. Ik moet dan in drie dagen tijd beide tuinen leeg trekken en egaliseren. Dat gaat mij lukken! Tot donderdag Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 19 maart 20187 j En Markus hoe gaat het nu?Is het gelukt een beetje je planning te volgen? En maat te houden? "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 20 maart 20187 j Auteur Even een korte update nu: Ik ben fanatiek begonnen op de eerste dag met het gras weg te halen en na ongeveer 1 uur kreeg ik vreselijke zenuwuitval in mijn arm en later in de benen. Arm kon ik vrijwel niet meer bewegen en de benen waren verdooft en begon te strompelen. Na een paar dagen begon alles gelukkig weer bij te trekken en dacht, dan doe ik elke dag wel 1 randje gras er uit. Dus heb, vol goede moed, 1 strookje gras weg gehaald maar direct weer uitval. (oude klachten waar ik al maanden mee loop te donderjagen) Ik hoop dat ik over een aantal dagen weer een stukje kan doen De paprika's en pepers doen het allemaal goed en volgens mij komt 80% wel op. Een test bak die ik heb gemaakt met scherpzand en een lading zout komt wonderbaarlijk ook allemaal zaad in uit. Bij lange na niet zoveel omdat ik daar alles gewoon doorelkaar heb gemengd dus de zaden soms veel dieper liggen dan de bedoeling was. Wat wel opvalt; dat wat opkomt is dikker en stugger in de stengels. Voor de rest heb ik mijn IMac laten crashen en krijg hem niet meer aan de praat op dit moment . Gebruik dan nu ook een laptopje die ik nog had en moest even mijn best doen om alle wachtwoorden weer terug te halen voor het email adres. Even geen idee hoe ik nu foto's van mijn telefoon kan plaatsen, maar dat zal binnenkort wel goed komen. Gezien de redelijke kou van de afgelopen week maak ik mij nog steeds niet te druk en heb ruimte voor dat wat ik al heb aangeschaft en komt alles dus ook wel goed. Voor wat ik niet rechtsreeks meer kan zaaien of voorkweken koop ik gewoon stekken, zoveel ben ik toch niet nodig. Al met al even een beetje tegenslag, maar al het goede komt langzaam! Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 30 maart 20187 j Auteur Nadeel van mij is dat ik nooit exact weet wat het plan gaat worden van te voren, wel heel veel ideeën die langzaam samenkomen. Inmiddels heb ik natuurlijk mij eindeloos lopen plezieren met Sketch-up en kon heerlijk allemaal ideeën uitwerken. De pepers gaan goed en doen wat ze moeten doen. De test bak met brekerszand en zout gaat ook nog goed en staat al een aantal dagen buiten. Inmiddels 10 kuikens in huis sinds gisteren en super interessant om het gedrag te observeren! 1 was vanaf de winkel wat in de diarree en heb ik schoongemaakt en nu gaat het goed. Een ander was vanmiddag niet fit en had de ontlasting helemaal vast zitten aan de anus. Deze heb ik pietlullig met een pincet geholpen, en het beestje heeft maar 1 keer gepiept dus ben zeer tevreden: daarna kwam de rest van alles er uit en loopt het beestje nu weer vrolijk te huppelen (kuikens huppelen niet ...). Weer overleg met de buren gehad over onze tuinen en kom er niet helemaal uit, onderling zijn ze het niet over alles eens en spreken het niet uit (hij en zijn vriendin zijn nu drie jaar samen). Zij wil ook kippen in de tuin en een konijntje en hij wil liever geen kippen op het terras lopen. Hij wil geen schutting tussen mij en hem in, maar zij wil het ergens wel wat dicht hebben ivm privacy. Ik heb dan ook een paar grove schetsen gemaakt die eventueel kunnen werken. Toch wil ik de aankomende dagen de knoop doorhakken omdat ik dingen wil gaan bestellen voor de tuin en het kippenhok. Gelukkig hebben ze zelf al een flink aantal planten uit de tuin gehaald. Ik probeer telkens er rekening mee te houden wat er allemaal is aan materialen, wat ik moet bestellen en hoe ik dat voordelig in huis haal, hoe ik ideale verhoudingen kan gebruiken ten opzichte van dat wat ik wil maken (minimale afval of verspilling). Voor de rest moet ik naar het ziekenhuis toe wat ik maar probeer uit te stellen en te weigeren, hack.... wil niet eens naar de dokter, maar de klachten stopen niet en worden langzaam erger. Veel te veel pijn telkens in de spieren en als ik soms even een poosje bezig ben krijg ik uitval. Ik was er van overtuigt dat het door bodybuilding kwam van een specifieke dag, maar begin nu te twijfelen. Voor de rest (aangezien ik nu toch aan het typen ben) gaat mijn leven steeds beter als het op geestelijke gesteldheid aankomt. Ik leer steeds beter om eigen keuzes te maken en de dingen te doen die ik echt heel graag wil. Zo stonden kippen al een paar jaar op de planning maar iets hield mij tegen en de laatste tijd leer ik juist dat het mijn eigen leven is en ik mag genieten en mijzelf vorm mag geven. Wel ervaar ik dat het moeilijk is om binnen de realiteit te blijven. Ergens in de afgelopen weken ben ik op een dag gaan fiepen en ging van een simpel iets naar een complete planning voor de bewoning van Mars. Toch is het niet erg omdat het wel iets is waar ik al jaren mee speel in gedachte om een soort forum te bouwen die gericht is op kolonisatie van een andere planeet en hoe daar "archiculture (kan het woord niet vinden)" kan opzetten. Dan komt mijn voorliefde voor recycling en dergelijke weer op gang en voordat je het weet loopt het dus uit de hand. Afijn, wou nu alweer van alles vertellen maar leer steeds beter om het kleiner te maken. En dat is ook wat ik met de tuin moet doen, het moet simpelere en makkelijker; ik moet weten wat essentieel is en niet de volle redundantie. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 31 maart 20187 j Essentieel is dat jij bezig bent en rust vind, als ik het zo allemaal lees. Want het is misschien vloeken hier, voor de groenten hoef je het niet te doen die kun je voor minder geld dan je uitgeeft aan tuin ombouw elders kopen. Dus je geestelijke gesteldheid door lichamelijke activiteit, afleiding en verblijf in je cultuurlandschap met zijn flora en fauna is naar mijn mening de essentie. Dus als je een middag in je tuin zit (kun je lang stil zitten?) is het ook goed. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 31 maart 20187 j Oja, Donald heeft gelijk. Ik loop ook regelmatig in de tuin rond om te genieten van wat ik heb gedaan. Er is altijd wel werk aan een tuin, maar tussendoor genieten van de vorderingen, de opkomende planten of gewoon van het mooie weer hoort er ook bij. De opdracht van Erny dat je voor en na-foto's moet maken is ook een mooie. Dan zie je de vooruitgang. Maakt niet uit dat het misschien steeds kleine stapjes zijn, dat is totaal onbelangrijk bij het tuinieren. Ik heb vandaag een foto gemaakt van mijn 3 kolenplantjes die ik in de volle grond heb geplant. En daar ga ik straks eens goed van genieten in de tuin. Natuurlijk kan ik meer doen, maar tuinieren is voor mij ook genieten van de kleine dingen.
Geplaatst: 31 maart 20187 j Het werk moet therapeutisch blijven, niet dat je er ziek van wordt. Als je toch al de neiging hebt om door te schieten, moet je bedenken dat niet die tuin het doel is, maar dat jij en jouw gezondheid/welbevinden het doel is. Tuin is een hulpmiddel. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur @DonaldkDat het niet uit kan ben ik mij zeer van bewust, maar dat is ook niet de bedoeling. Het gaat er om dat ik lekker kan genieten in mijn tuin en er een deel van maak als buitenkamer met soort keukentje. Het gaat puur om het genieten van alles en lekker ontspannen. Gelukkig kan ik als het moet wel een jaar stil zitten zonder te spreken, dus alle tijd om tot inzicht te komen en rust. Het enige waar ik tegen aanloop is vervelde klachten met de zenuwen waarvan ik niet begrijp wat het is. Maar gelukkig heb ik blijkbaar een zeer goede dag, want heb van alles gedaan in de tuin vandaag! (wellicht dat het groene spul in mijn sigaretje heeft geholpen de afgelopen dagen) @Flup; Ik wil nog wel eens vergeten foto's te maken omdat ik denk dat het toch niets voorstelt, maar je hebt gelijk.... ook kleine dingen kunnen leuk zijn voor op de foto en zal er even rekening mee houden. Voor wat betreft rustig aan doen, blijft lastig soms, vandaag ergens ook teveel gedaan. @AllVandaag eerst achter het huis alles klaargezet voor het mooie weer, tafels en stoelen schoongemaakt en de plantenbakken weer netjes aan de muur. Daarna heb ik loodzware bloempotten vertild naar de buren omdat ik ze niet meer wou hebben. Die dingen waren te lomp en hadden een verkeerde kleur waardoor ik mij er aan ergerde. Alle bakken en potten zijn nu grijs en dat voelt een stuk rustiger voor mij, vind ikzelf netter en mooier staan. Daarna ben ik allemaal zakken met grond en breakerszand aan het schouwen geweest om daarna nog een 10 betonbandjes te verplaatsen en daarna een begin gemaakt met het grind weg te halen. Ik ben dus wel zeer tevreden voor vandaag en het ging erg lekker zonder klachten. Het was ook wel heel erg lekker in het zonnetje vanmiddag. Och, heb de buurman zijn schuttingdeur nog aangepast en de palen omhoog gehaald en opnieuw vastgezet. De deur kon al een half jaar niet meer open en het was maar even bij gaan. Erg goede dag dus! Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Dat het niet uit kan ben ik mij zeer van bewust, maar dat is ook niet de bedoeling. Het gaat er om dat ik lekker kan genieten in mijn tuin en er een deel van maak als buitenkamer met soort keukentje. Het gaat puur om het genieten van alles en lekker ontspannen. Gelukkig kan ik als het moet wel een jaar stil zitten zonder te spreken, dus alle tijd om tot inzicht te komen en rust. Dit goed in gedachten houden. Hiertoe heb je dus in principe niets nieuws extra's meer nodig. Elk ding dat je doet is dus mooi meegenomen. En zo'n Aldi/Lidl kasje waar je het over had is ook een mooie (tuin)serre in de Nederlandse betekenis van het woord. De fruitstruiken die je hebt poten en een hokje en gaas voor de reeds aangeschafte kippetjes. Verder heb je toch nog niks in huis, dus opdrachten die echt moeten gebeuren zijn beperkt. De rest heb jij controle over, in welk jaar je ze doet. Wow je hebt flink wat voor elkaar gekregen zeg. Ik moet nu nog opruimen, om plek te hebben voor de 20 verspeende peperplantjes enzovoorts. Ik heb wel de Wolfgarten kunstmest/kalkkorrel strooibakje uit elkaar gehaald, wieltje stopte met aandrijven korrelverschuiverrol, nu blijkt dat er geen pin meer in de as zat dus wiel draait om de as in plaats van dat ie de as verdraaid. Voor het zoeken van een alternatief (splitpen heb ik niet liggen ) had ik geen puf meer. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Even een kip verhaaltje: De tien kuikens doen het zeer goed, ze groeien zo te zien aan de veren die ze krijgen en doen volgens mij wat ze te horen doen. Wat ik wel lastig vind is met ze spelen of ze oppakken, ik heb daar niet zoveel mee en deze 10 zijn deels voor de slacht uiteindelijk. Ze moeten gewoon een goed leven hebben en goed voer krijgen en lekker de scharrel ruimte. Dat brengt mij nog steeds op het probleem van een hok bouwen. Als nood heb ik nu de optie voor een huisje van 1,3o bij 1,35 en 1,50 hoog. 16mm impregneert voor 210 euro. Zit een mooi dubbel deurtje in en een raampje. Dan moet ik er alleen een paar legnesten aan maken. Het zou voor 4 kippen kunnen maar het houdt niets over, uiteraard komt er dan nog een overkapt gedeelte bij en de ren daaromheen. Brengt mij bij de kuikens in de bak, heb daar nu een ovenschaal met gras bij in staan, geweldig om te zien hoe ze daar in lopen te pikken! Irriteerde mij aan de kuikens toen ze op de bodem van de plastic bak begonnen te pikken. Het leek mij dan ook logisch om er een stuk gras in te doen.... De kuikens wil ik na het afharden in een buitenhok hebben met de lamp erbij voor als het te koud gaat worden en zo snel mogelijk laten rond scharrelen. De ren die ik in gedachte heb kan ik aan de bovenkant met net dichtmaken tegen katten of vogels. Ik weet nu wel dat ik 4 Hollandse Blauwe heb, 4 Leghorns(hybride) en twee ... ... kippen. 1 Kuiken loopt nu al te pikken op alle andere kuikens en is volgens mij een hen. Ik zie ook 1 die er anders begint uit te zien dan de andere 3 Blauwe, ik denk dat dat een haantje is en de rest ook hennen. Bij de 4 leghorns zou ik niet weten wat het is en zie ik ook geen verschil. Afijn, leuk om van te voren te gokken....... Simpele schets van wat ik nu ongeveer denk en waar het ook wel op aan gaat komen. Alleen tussen mij en de buurman in blijft het lastig, hij wil het zelfs wel helemaal open zonder iets tussen ons in en zij wil het wel een beetje dicht hebben. Met andere woorden; zij wil een schutting van voor tot achter op 1,8 hoog en hij wil liever dat ik mijn terras direct tegen dat van "hem" aanmaak Zo wil zij heel graag dat de kippen bij haar achter het huis komen, en hij wil het gewoon niet. Maar het zijn wel super lieve mensen!!!!!!! Ik moet ook zeggen dat ik veel te weinig foto's gebruik in dit onderwerp. Afijn, ik zat er aan te denken om het gedeelte wat als extra afdak gaat gelden, te gebruiken om groentes in te kweken die bedoelt zijn voor de kippen! Wat mij ook bracht om delen gaas te gaan gebruiken op planten die ze niet moeten slopen. In de ren kan ik een aantal van mijn vruchtstruiken weer kwijt. Op de palen komt boven op lijnen de druiven, eventueel de framboos en braam. De gojchi kochY Ghojie - bes (ik moet nog steeds opzoeken hoe je dat spelt!) kan ik niet laten staan als ik er simpel over nadenk, ben hem in geen enkele lijst tegen gekomen, maar dat ding geeft giftige bessen als die niet rijp is. Dus die kan denk ik niet in de kippenren.... (giftig voor een mens a 70 kilo en dan vs een kip max 5 kilo....) Ik heb nagedacht hoe ik de vijver en de kruiden die dan eventueel deels in het grind komen te staan kan beschermen. Mijn Mega super 2000XXL de luxe vijver (geen vissen) heeft een ring aan de bovenkant. Als ik gaas op die ring leg dan kunnen de kippen niet verder dan 4 a 5 cm in het water kukelen. Mijn kruiden kan ik in gaas boxjes stoppen en zij pikken alles wat daar omheen zit. De 10 plastic bloembakken monteer in aan de schutting en zet ik vol met aardbeien, wat te rijp is valt naar beneden en de kippen eten dat weer op. Ik probeer zoveel mogelijk win win te bedenken. Omdat ik win win wil, mais is een sterke plant die mooi hoog gaat worden in de zon. Goed geplant dan geeft het ook een beetje een maze effect... mooi verstoppertje spelen! Op deze manier krijg ik toch een deel groente tuin in het kippen ren..... Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Wow je hebt flink wat voor elkaar gekregen zeg. Ik moet nu nog opruimen, om plek te hebben voor de 20 verspeende peperplantjes enzovoorts. Ik heb wel de Wolfgarten kunstmest/kalkkorrel strooibakje uit elkaar gehaald, wieltje stopte met aandrijven korrelverschuiverrol, nu blijkt dat er geen pin meer in de as zat dus wiel draait om de as in plaats van dat ie de as verdraaid. Voor het zoeken van een alternatief (splitpen heb ik niet liggen ) had ik geen puf meer. Ik ben meer dan een uur kwijt om hier op te reageren en nog lukt het niet! Dus ik ga maar blunt op mijn gevoel af, of het nu klopt of niet......... Ik zocht naar de strooiers, maar wat ik kon vinden zat aan beide kanten een borgpen of een mechanisme dat het door blijft draaien. Het is niet logisch........ Dus ik dacht na over de twintig planten die je moet verspenen, dat is dan een max. Strooiers waar ik aan denk weken met een motor en de splitpen moet dan uit een ketting komen........ 20 peperplanten moeten een behoorlijk groot oppervlakte hebben. Maakte jij een opmerking over een kas..... Wat zij een sere noemen.... dus jij hebt een kas..... Zat de strooibak achter een tracktor ? Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Ik ga even kijken wie je bent en zien of ik er iets uit kan halen waar ik wat aan heb. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Je bent terug gegaan en wil nu weer terug! Ik denk dat je werkte bij de overheid. Je hebt geen kas maar het klimaat mee zitten, je bent mogelijk Surinaams. (vol autistisch hier) Je reageerde op het woord essentie. Je zag grenzen, geen mogelijkheden! Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Het is zo'n soort bakje waar aan de achterkant korrels komen. Er zit een as/rol die de korrels naar de gaatjes aan de achterkant stuwt. Die rol gaat draaien als het wiel draait, maar nu dus niet meer. Wiel moet aan de as vastzitten willen ze beide draaien. Zonder de pin draait het wiel, maar de as niet. Plaatje werkt hier niet dus even een link naar een winkelpagina met alle uitleg en plaatjes: https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/winter/strooizout/wolf-garten-strooiwagen-we-330/3656645. Zo'n ding van de Aldi, die 3x2 tunnel, heet 'tuinserre', volgens de doos die ik vorig jaar in de winkel zag. Jij wilde er een, maar dat betekend niet dat je er een heel project van hoeft te maken. Gewoon een stoel, tafeltje en desnoods een paar potten erin en je hebt je serre waar je warm in kunt zitten. Kun je nu al buiten zitten, vanmiddag was het hier eigenlijk net wat te fris buiten toen ik zat. Ja wij hebben een klein kasje. Ik was vorig jaar dan ook van plan peperplanten buiten te zetten. uiteindelijk was het niet echt nodig. Ik had tien Thai Sun plantjes in 9,2L en 7,4L potten staan. Dat paste allemaal net aan op een kweektafeltje van ongeveer 1x2meter. Tafel staat in het kasje. Glas, ongeveer 4x2 meter. De ene peperplant is de andere niet, deze soort blijft vrij klein, circa 40 centimeter boven de grond, maximaal, ongeacht de potmaat. Ik zie geen verschil tussen 9,2L, 7,4L en eigenlijk ook niet 5L pot in het formaat van de plant en oogst. Oh nee, ik ben zo wit als maar kan. In Suriname zijn peperplanten meerjarige planten, misschien worden ze dan wel groter;-). Hier een plaatje van begin oktober vorig jaar. Op de voorgrond al een paar paprikaplanten afgeknipt en ook wat tomaat, want 10 is veel te veel voor zo'n klein kasje. Ik had er daarom twee buitengezet, maar 8 is nog veel te veel. Achter op de tafel zie je de Thai Sun plantjes. Die ene wat hogere plant rechts van het midden is een Grandpa's Home Pepper, die het heel goed deed. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 april 20187 j Oh ja, ik reageerde op jouw verzoeken om jou te helpen met het stellen van grenzen en het afbakenen van projecten en taken. Doe ik dat ben ik opeens een volbloed autist, LOL. Je kan duidelijk veel, dus doe gerust veel, maar neem jezelf wel in acht. Dat geldt eigenlijk voor iedereen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Erm.... iedereen kan zien dat de bovenstaande foto nep is...... Je bent nep. Opgezwolle - 'Regendans' #17 Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Auteur Ik vraag mij af wat je doelstelling is..... Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 1 april 20187 j Markus, doe je even rustig aan? Iedereen hier wil je helpen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 april 20187 j Markus, dit forum is echt, de mensen zijn echt, de reacties en bedoelingen zijn echt en oprecht. Hier zijn geen trollen.Donalds fotoos zijn echt, ik zie de Aribibi Gusano wedstrijdpeper op de voorgrond (competitie van het Chilliforum vorig jaar, meeste pepers aan 1 plant, ik deed ook mee). Je paranoia is hier niet nodig. De mensen die hier reageren zijn mensen die het goed met je voorhebben.
Geplaatst: 3 april 20187 j Auteur Sorry, ik was alweer te ver weg en had eerder moeten stoppen. Had alweer een nacht over geslagen met slaap en was veel te lang bezig met alles uitzoeken. Nu ik de foto weer zie, klopt de foto exact en is er niets vreemds meer aan. Toen ik op dat moment keek ...... foto leek compleet vertekend en haalde weer alles door elkaar op dat moment (wellicht was blowen en drank ook geen goede combinatie.....maar wou slapen). Nu moet ik ook toegeven dat het mijn eigen schuld is, want mag helemaal geen drank drinken vanwege neurologische problemen (visuele epilepsie). Afijn, de afgelopen twee dagen ben ik vrijwel de hele dag in de tuin bezig geweest en heb vandaag de buurvrouw haar tuin opgeruimd en schoongemaakt. Een verzameling van afval en extreem veel opgestapelde potten, beeldjes en weet ik veel wat al niet meer en allemaal dode planten. Schutting weer recht gezet en van alles aan de muren en schutting gemaakt en bakken in elkaar geschroefd en nog heel veel meer dingen. En om 19 uur heb ik de BBQ aangestoken en mijzelf even lekker verwent met salades, broodjes en lekker stuk vlees. Voor nu ben ik bek af en ga ik lekker op tijd naar bed. Morgen weer lekker bezig in de tuin als het weer goed is en lekker tot rust komen daardoor. Nogmaals excuses en idd, mensen bedoelen het goed Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 3 april 20187 j Auteur Ik wil hele vele typen en ruik tig geuren..... Rood, niet te veel van aantrekken.Oranje. kunnen goede ideeën tussen zittenGroen, ik ben goed aanwezig. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.