laen Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Ik heb pas geleden Rabarberplanten in C2 potten ontvangen en ze nog binnen gehouden om de een of andere reden. Dat vonden ze allemaal wel tof, duurde niet lang voor ze blad begonnen te maken. Maar ergens is het mis gegaan: waarschijnlijk heeft de verwarming per ongeluk overuren gemaakt en de betreffende ruimte te warm gemaakt.. want ik trof de C2 potten ineens gortdroog aan. Nu had een van deze een hoop (zowat hele top) donkerbruin tot zwart franje er aan en dus een klein blaadje.. Dat is de "Timperley Early". Maar ik na het wedergeven groeide de rest gewoon door behalve deze.. en nu ze in de grond zitten is dat blaadje helemaal verrot en zit er niks meer qua blad. Iemand een idee hoe ik het kan bevorderen om een nieuwe scheut of blad of knop de kans te geven? Of is ie wellicht verloren.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Maak even een foto, dat maakt een hoop duidelijk. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Ik denk dat in dit geval een foto niet veel helpt, je zou de wortel moeten uitgraven, maar Iaen vraagt: wat kan ik het beste doen?Ik zou ze uitplanten - oh, ze zijn uitgeplant, geloof ik - water geven bij droogte, en hoop houden dat die ene niet echt is weggekwijnt.Het was natuurlijk fout om ze binnen te houden, misschien was het er ook donkerder dan buiten, dus gingen ze vervroegd uit op zoek naar licht.Het hangt ervan af hoeveel voedselreserve ze hebben opgebouwd voor die tijd hoe goed ze met deze onbedoelde mishandeling kunnen omgaan. Ze kunnen zich aardig lang dood houden om dan toch weer op een onverwacht moment uit te botten, maar als ze nog heel piep zijn dan wordt het lastiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 Ja ze staan nu inderdaad geplant, en met al die regen is er water zat.. en aan de andere 4 van de 5 te zien is het bij die nog altijd feest. Het zijn zover ik kon voelen bij het planten geen kleintjes, flinke hand vol qua wortel, beetje als een halve banaan maar flink dik qua formaat. Dat mishandelen valt wel mee, maar voor deze ene was het net te veel denk ik. Ze hebben maar 9 dagen binnen gestaan en ook alleen maar omdat ik de rest van de dagen geen tijd ervoor heb gehad. Foto wordt lastig, vooral omdat er niks te zien valt vooral omdat 't zo donker is allemaal. Ik heb wat van het franje (verrot blad gok ik) weggehaald, en ik zag dat er iets is wat op een knop lijkt dus ik zal 't wat tijd geven. Maar ik dacht, misschien heeft iemand ervaring.. het is tenslotte een doormidden gesneden wortel die in een stuk grond is gestopt en dan op komt.. ik ken de "knoppen" aan zo'n wortel niet. Maar als ik 't van roeier goed begrijp zou er dus nog prima van alles kunnen opkomen. Geduld dus maar weer . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Negen dagen is natuurlijk niet zó lang. Die stronk was misschien niet zo sterk, maar ze kunnen haast een heel groeiseizoen gezien zijn om dan tegen de herfst ineens weer wat te willen gaan doen. Ik weet niet of ze dan wel snel weer een normaal ritme te pakken krijgen.Erg groot waren je rabarberstronken niet, ook je beste exemplaren zou ik dit seizoen nog niet van oogsten.Ik heb vorig jaar wat rabarber gezaaid, in de herfst nog verplaatst, één wortelstronk - met aarde natuurlijk - was haast niet meer te tillen zo zwaar, toch wordt bij rabarberplanten aangeraden pas het derde seizoen te beginnen oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Ah! Handig info, merci . Dan laat ik die nog gewoon lekker zitten.. hij zit ook niet in de weg, en ik zal hier updaten als 't leven zich weer laat zien. Dat het eerste seizoen niet geoogst kan worden had ik inderdaad al gelezen/gezien en eigenlijk ook verwacht.. maar volgend jaar ook nog niks? Dat wist ik niet.. ik neem aan dat de bladeren en stengels dus gewoon blijven zitten en eventueel zelf er vanaf vallen of verrotten, en dat dat OK is of moet ik de plant een beetje opruimen/schoonmaken zogezegd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Ik geloof dat het bij rabarber een kwestie is van het eerste jaar is het nog zaailing, het tweede jaar laat je het meer knoppen maken, dan het derde jaar maakt hij zoveel stelen dat je er ruim van kunt oogsten. Je kunt er het tweede jaar ook wel van oogsten, maar dat gaat dan wel ten koste van de ontwikkeling van de plant. Dan heb ik het over rabarber van zaad, bij verplanten of scheuren zal het verschillen. Zelf ruim ik wegrottende stengels en bladeren nauwelijks op, ik beschouw dat in principe als mulch. Bij rabarber zul je altijd verwelkend loof krijgen, je mag er nooit zoveel van oogsten dat er geen blad aan blijft zitten. Normaal oogst je niet meer na de langste dag; met het blad wat er dan nog aanzit mag de plant krachten opdoen voor het volgende seizoen. Ook zijn de stengels wat houteriger naarmate het seizoen vordert en de plant maakt meer oxaalzuur aan, wat niet zo goed voor ons is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Dag Laen, Ik heb vorig jaar ook wat problemen met de Rabarber gehad waardoor ze ineens allemaal "dood" gingen. Het kwam bij mij waarschijnlijk door de plotselinge koude in april en de rabarber stonden nog in emmers. ik heb ze daarna in de grond gezet en het duurde meerdere weken voordat ze weer gingen groeien. Ik heb nog contact gezocht met de kweker en hij raadde me aan om een keer goed te mesten. Ik heb toen wat koemest met water gemend en dit bij de "planten" gegooid, of in ieder geval waar de wortels zouden moeten zitten. Vrij snel hierna kwam de groei er weer in en zijn ze binnen het jaar uitgegroeid tot behoorlijk grote planten.Ik heb 1 plant gehad die dood ging en daarvan was de wortels ook gewoon zacht en rot, dus zolang de wortel nog hard is dan is er nog hoop. Succes, Sjaak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts