veuvecouderc Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 of als het bloemetjes zijn op een hor op pootjes Voor wie best wat ruimte heeft maar geen hor, bij de Blokker verkopen ze vierkante droogrekken voor wollen kleding. Tenminste dat staat volgens mij op de verpakking. Ze zijn ongeveer 1 meter bij 1 meter (breed en lang) en circa 10 15 cm hoog en stapelbaar. Je koopt ze per stuk (ik meen 4 euro) en dan kun je dus stapelen tot je een ons weegt. Het frame is plastic en het gaas (best hele kleine gaatjes) moet je erzelf even omheen vouwen. Ik gebruik ze dus om mijn wollen truien horizontaal te drogen maar ze lijken me ook ideaal om een hele berg kruiden op te drogen. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
hansm Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 waarom gebruiken jullie een rekje en niet gewoon een bosje op zijn kop hangen ? Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 Ik doe het allebei, nu er zoveel vliegen rondhangen hier, droog ik voornamelijk op het droogrek, zodat er geen zwarte puntjes op komen. Je kunt ook een stuk papier om een bos kruiden wikkelen, dan blijven de kruiden groener, en poept er niemand op Maar dat droogrek hangt hier nou eenmaal, kost geen papier zo Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 waarom gebruiken jullie een rekje en niet gewoon een bosje op zijn kop hangen ? Tijmtopjes kan je niet aan een bosje hangen, dat geld ook voor calendula- duizendblad- en heemstbloemen enz... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 je moet ook de steeltjes meeknippen, toch geen gezicht al die kale stelen aan je planten in je tuin Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 je moet ook de steeltjes meeknippen, toch geen gezicht al die kale stelen aan je planten in je tuin Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 18 juli 2011 Geplaatst: 18 juli 2011 je moet ook de steeltjes meeknippen, toch geen gezicht al die kale stelen aan je planten in je tuin torevallig goudsbloem geplukt en zelf op me kop gekregen omdat ik de koppen erzo van afgetrokken heb en steeltjes laten staan Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Wauw wat een handig systeem! Ik heb de basilicum gehakseld met olijfolie en ingevroren in blokjes. De bieslook heb ik net verwerkt in 3 bakken met kruidenboter en ingevroren. Als ik nog meer bieslook kan oogsten straks dan ga ik die drogen. De oregano ga ik ook drogen, en de tijm ook (toch? tijm kun je toch drogen?). Bieslook drogen lukt me niet zo best....hoe doen jullie dat? Quote
Marinus Ros Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Kruiden die vrij veel bladvocht heb vries je liever in dan dat je ze wil drogen. De kruiden die ik laat drogen zijn de klassieke droogstoppels zoals tijm en rozemarijn e.d. Munt, basilicum, bieslook enz. vries je beter in naar mijn mening. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Kruiden die vrij veel bladvocht heb vries je liever in dan dat je ze wil drogen. De kruiden die ik laat drogen zijn de klassieke droogstoppels zoals tijm en rozemarijn e.d. Munt, basilicum, bieslook enz. vries je beter in naar mijn mening. Voor munt ben ik het niet met je eens Marinus, die gaat bij mij altijd in grote bossen op zolder en droogt prima en blijft ook meer dan 2 jaar goed voor bv de thee! Basilicum vries ik inderdaad in, bieslook nooit, maar daar heb ik een pol van in de kas, samen met peterselie, kervel en rozemarijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 De bieslook heb ik net verwerkt in 3 bakken met kruidenboter en ingevroren. Als ik nog meer bieslook kan oogsten straks dan ga ik die drogen. . Hoe droog je die bieslook essiebes? edit...sorry...dubbel.....Alzheimer light Quote
Marinus Ros Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Kruiden die vrij veel bladvocht heb vries je liever in dan dat je ze wil drogen. De kruiden die ik laat drogen zijn de klassieke droogstoppels zoals tijm en rozemarijn e.d. Munt, basilicum, bieslook enz. vries je beter in naar mijn mening. Voor munt ben ik het niet met je eens Marinus, die gaat bij mij altijd in grote bossen op zolder en droogt prima en blijft ook meer dan 2 jaar goed voor bv de thee! Basilicum vries ik inderdaad in, bieslook nooit, maar daar heb ik een pol van in de kas, samen met peterselie, kervel en rozemarijn. He,he...Dat heb ik nog niet eens geprobeerd. Wel haal ik in de herfst altijd wat munt binnen die ik dan in een pot zet op de vensterbank. Die groeit dan gewoon verder en da's dan genoeg voor mijn eigen verbruik.In de winter heb ik trouwens minder "muntdrang" Maar je zal wel weten wat je doet, houdt die gedroogde munt goed zijn aroma trouwens? Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 houdt die gedroogde munt goed zijn aroma trouwens?Ja, behoorlijk goed vind ik. Ik maak er vrijwel alleen thee mee, dan is ze meer dan goed, soms voor in een sausje, ook voldoende.De gedroogde stelen gebruik ik ingepakt in papier als verfrisser tussen de lakens en slopen, erg lekker. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Marinus Ros Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 O.K., bedankt voor de tips. Dat gaan we volgende herfst proberen. Quote
jenn90 Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Ik ga onze droogautomaat daarvoor gebruiken kijken of het werkt iemand hier ervaring mee? Quote
geedee Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Ja, ik heb er oregano en tijm in gedroogd....ging goed .... droogmachine bedoel je toch he?!..... of je wasdroger??? vraag het maar even voor de zekerheid...hadden ooit eerder een spraakverwarring over ijskast<>diepvries..... zie post5491.html?hilit=droogmachine#p5491 Quote
jenn90 Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Ja, ik heb er oregano en tijm in gedroogd....ging goed .... droogmachine bedoel je toch he?!..... of je wasdroger??? vraag het maar even voor de zekerheid...hadden ooit eerder een spraakverwarring over ijskast<>diepvries..... zie post5491.html?hilit=droogmachine#p5491 Volgens de internetsite waar ik hem heb gekocht heet het droogautomaat maar bedoel hetzelfde haha Quote
Marinus Ros Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 ...hadden ooit eerder een spraakverwarring over ijskast<>diepvries..... Droogmachine: Is dat niet gewoon een warme ijskast? Quote
geedee Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Nee hoor...meer een slecht kacheltje met ventilator Quote
Gemma Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Ik heb vorig jaar alle kruiden die ik in de keuken gebruik in potten geplant en deze in het najaar in de kas gezet en in de winter naar huis gesleept en op zolder gezet.Zo had ik jaarrond verse kruiden.Is heel goed gegaan.Zolder is wel koel moet ik zeggen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Chris82 Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ik heb gisteren Oregano geplukt om te laten drogen maar hoe lang heeft Oregano nodig om goed te drogen? Of moet ik ergens op letten? Qua kleur ofzo? Het hang lekker hoog en droog en donker in 't hok. Quote
geedee Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Reken op minimaal 1 week maar het ligt er ook aan hoeveel ventilatie er is hoe warm het er wordt en of het kleine of grote bosjes zijn of alle stengeltjes apart liggen. Controleer vooral alle topje of stengels.....soms is er 80 % gedroogd maar zitten er dikkere stengels tussen die dan de hele lading kunnen verpesten als je het niet opmerkt dat die nog niet goed droog zijn. Ik leg ze in de bestelbak(=donker) van de auto te drogen met de raampjes op n kier en op n zonnige dag, is het binnen 1 a 2 dagen droog.....maar binnen in huis, in bosjes van ca. 10 stengeltjes duurde het 8 dagen. Quote
Chris82 Geplaatst: 4 juli 2012 Geplaatst: 4 juli 2012 Oké, ik heb ze hoog en droog in de nok (redelijk donker) van het hok hangen. Daar komt een zuchtje wind langs. Ik heb ze afgelopen zaterdag opgehangen, dus dan houd ik 't gewoon strak in de gaten. Bedankt Gedee! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.