marcodew Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Beste mede-tuinierders, ik heb deze winter bij een kweker frambozen met kale wortel gekocht, 3 x "Polka", 3 x "Fallgold" en 3 x "Malling Promise". Deze waren allemaal 30 cm hoog en ik heb ze niet gesnoeid tot op het heden. Ik heb deze dezelfde dag in de (losse) grond gezet en een mulchlaag van houtsnippers ong. 5 cm dik erover gestrooid. Nu zie ik buiten overal al frambozen opkomen en blad aanmaken, maar dat is bij mij niet het geval, op een framboos na, een klein blaadje. Ik weet dat je met je nagel een stukje schors kan weghalen om zo te zien of de plant nog leeft en dat heb ik gedaan maar bij allemaal zijn ze nog "groen" van binnen zeg maar. Is dit gewoon een kwestie van geduld of heb ik iets verkeerds gedaan? Groet, Marco. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Frambozen zijn taaie rakkers, ik vermoed dat ze toch door het verpotten een tik hebben gehad en misschien zijn de uitlopers verloren.Maar ze zullen ook op de wortels gaan uitlopen, dat heeft wat meer tijd nodig. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Ja, geduld. Ik had wortelstekken die pas in de zomer tot leven kwamen. Komt goed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan500 Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Ik heb een aantal frambozen en wat met opvaltis dat nu zijn er al een hoop uitlopers opgekomen maarlater in het jaar komen er vaak ook nog uitlopers.Een framboos heeft vaak overigens 2-3 jaar nodig om echt in de breedte uittelopen.Iniedergeval leven je frambozen nog, tijd is het enigste wat je het kan geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Geldt dat ook voor framboos in pot? Ik heb er zeker 10, verschillende cultivars, geplant. Bijna allemaal uitgelopen, maar twee zien er dor uit, niet een blaadje te bekennen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Jahoor dat geldt ook voor die in pot. Ik vind het knap als je ze dood hebt gekregen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 haha, ik ben een bijzondere tuinier, maar ik ben blij om te horen, dat t nog kan komen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan500 Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Zelfs als er 2 doodgaan kan je uitlopers afsteken en nieuwe planten creëren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 hallo Iwan, hoe bedoel je?Als er niets uit de plant komt, boven de grond, wat moet ik dan stekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Hij bedoelt van de derde plant die dan nog over is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 ja, stekken van bestaande plant is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik heb soms haast, en dan gaat kopen toch wat sneller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan500 Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Ik heb nu ook 1 framboos die niet opgekomen is (polka).wacht ook af of het volgend jaar opkomd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 ja, stekken van bestaande plant is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik heb soms haast, en dan gaat kopen toch wat snellerNee joh even paar weken wachten dan komen er wel uitlopers boven en dan heb je daarmee gelijk nieuwe planten. Kopen is echt zonde bij frambozen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts