Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

misschien niet de plek en anderzijds ook juist WEL , over het struktureel verbeteren van grond.

MIJN VRAAG:

mijn grond in mijn mm bakken is veel te los: voedingsstoffen en water zinken te snel weg.

resultaat is dat resultaten van groenten tegenvallen.

wat kan ik doen om te zorgen dat de struktuur wat vaster wordt en water/ voedingsstoffen beter worden vastgehouden en dus gebruikt.

want momenteel moet ik echt enorm gieten willen de planten er wat aan hebben....

ik gebruik geen turf = te milieuonvriendelijk.

wat dan wel?

Geplaatst:

Wat jouw grond eigenlijk nodig heeft is humus! Maar dat kun je niet kant en klaar kopen (en als een tuincentrum het wel verkoopt is het onzin, zelfs de knapste koppen weten niet precies wat de samenstelling is). Je kunt het humusgehalte in je grond zelfstandig verhogen maar dat is een heel langdurig proces....

Humus is geen directe voedingsbron voor je planten maar echt een struktuurverbeteraar van grond. Het is (kort door de bocht gezegd) het eindstadium van de vertering van organisch materiaal. Het is een vrij stabiele factor van je grond maar toch verdwijnt er altijd ook weer wat humus uit je grond omdat het zich uiteindelijk omzet in mineralen. In principe bevat 'normale' grond altijd een bepaald percentage humus, maar niet allemaal zijn ze even 'goed'. Heidegrond is vaak te zuur en bevat voornamelijk schimmels, rijke grond in loofbossen bevat de beste humus.

Voor een vollegronds tuin zou je het beste dierlijke mest en tuincompost toe kunnen voegen, die leveren het meeste humus op, maar de vorming van die humus duurt lang en er moet veel mest of compost bij voordat je er baat van hebt. Voorbeeldje, 100 kilo paardemest levert 12,5 kg humus, 100 kilo tuinkompost levert 6,5 kg humus. Maar wie een moestuin heeft op zandgrond met een geschikte hoeveelheid humus, verliest - door natuurlijke processen - 4 kilo humus per 10m2. Maar de meeste vollegrondstuinen zijn wel op orde wat de struktuur betreft en als het echt heel erg waardeloos is (bijvoorbeeld tuinieren op een voormalige bouwput in een nieuwbouwwijk) kun je het beste de grond aflaten graven en goede nieuwe laten storten.

Voor je vierkantemeterbak (of MM) zou ik gewoon adviseren om met een flinke kruiwagen een loofbos in te gaan, je spade in de grond te steken, kijken of er flink wat regenwormen rondkruipen en zo ja dan mijn kruiwagen volladen en thuis in de bak storten. En dat dan nog een paar keer

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

dit bevestigt precies wat ik al dacht.

in mijn voormalige moestuin (op het complex) is het natuurlijk jarenlang bewerkt geweest en bemest (dierlijk) en was de grond veel beter, met als gevolg dat alles de grond uit vloog...

in mijn achtertuin, weet niet wat dat is, was niet eens tuin, lagen tegels.

gedroogde dierlijke mest voldoet dus niet? moet belegen mest zijn dus of anders koeiemest? en dat dan op eind van seizoen voor de winter in de grond werken? of later pas?

moest wel lachen om het kruiwagenverhaal van veuvecouderc zag mezelf al lopen...

het hele probleem is dat ik geen auto heb, dus zou iemand HEEL lief aan moeten kijken en bij de gemeente wat compost gaan halen.

zelf denk ik dus aan het bokashi systeem, want dat zou een aantal zaken wat praktischer maken....voegt humus toe aan de grond op regelmatige basis, kost weinig, hoef er niet mee te slepen en je komt van je afval af (ben zo een no-waste persoon dus heb er al niet erg veel van met ons 2tjes).

heb hier daar eerder over gevraagd maar niemand ervaring mee.

elke paar weken zou er dan een emmertje in een vak kunnen, zou betekenen dat tegen het volgende seizoen (volgende lente) de grond wel verbeterd is.

toen ik de bakken dit jaar heb aangelegd ,was het dus grond waar tegels lagen, daar heb ik tuincompost en cocopeat doorgespit maar kennelijk is dit dus niet afdoende gezien de kwaliteit van de grond zelf...is nog steeds te los niet echt zanderig meer maar toch.

nog verdere ideeen?

Geplaatst:
wat is trouwens een goede groenbemester voor mijn grond? wat ik nu kan zaaien en het moet natuurlijk niet te duur zijn.

Zoals Jorieke schrijft het ligt eraan wat je wilt verbeteren maar je moet ook denken aan je wisselteelt..dat wil zeggen dat je een groenbemester moet kiezen die in dat stuk grond past voor dat jaar. Op dit adres: http://www.tuinadvies.be/groenbemesters_soorten.htm kan je meer lezen over de verschillende soorten groenbemesters en hun werking...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

hmm heb het al opgelost. heb er een laag verse koeien mest met stro uit onze methoop met de trekker overheen gedumpd en dat ga ik in de herfst omspitten of stukken die ik nu nodig heb spit ik dan om wanneer ik iets plant of zaai.

Geplaatst: (aangepast)

gedroogde dierlijke mest voldoet dus niet? moet belegen mest zijn dus of anders koeiemest? en dat dan op eind van seizoen voor de winter in de grond werken? of later pas?

Berti, alle organische materialen voldoen alleen de gedroogde vorm (ik neem aan dat je koemest korrels bedoelt) bevat veel minder organische stof dan 'echte' mest. En juist die organische stof is belangrijk voor de humusopbouw. In jouw geval zou ik dus echte dierlijke mest nemen. Verse mest, 'half-belegen' of 'belegen' mest is allemaal oke maar de vertering van mest maakt dat de voedingsstoffen (in die mest) al gedeeltelijk omgezet zijn in mineralen die voor de plant direct bruikbaar is. En voor het proces van bodemverbetering is enigszins verteerde mest ook beter. En ik zou het na de winter in de grond werken, als je het aan het einde van het seizoen in de grond werkt kunnen er juist weer veel voedingsstoffen uit de grond/mest spoelen, zeker met zo'n losse bodem als jij hebt.

Kortom halfverteerde echte dierenpoep zo tegen het eind van de winter door de grond werken!

En in de tussentijd - dus van einde seizoen tot mest inwerken - zou ik een grasachtige groenbemester zaaien (italiaans, engels of westerwolds raaigras). Gras heeft een lekker breed en vertakt wortelstelsel wat meehelpt aan de samenhang van de grond. Ik zou geen kruis- of vlinderbloemige nemen in jouw geval, want die maken met hun lange penwortels afwateringskanaaltjes die jij niet echt nodig hebt De grassen zul je wel zelf door de grond moeten werken want de meeste vriezen niet dood. Maar grassen leveren ook wel weer een heleboel organisch materiaal wat jouw grond goed kan gebruiken.

@Rommert, groenbemesters zijn er ook om je grond te bedekken en zo onnodig erosie e.d. tegen te gaan. Op het beste uit je mest te halen kun je 'em beter op een hoop laten liggen, een beetje laten verteren en dan na de winter onder spitten!

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:

NA de winter pas?

was vandaag langs de maas wandelen en zag opgedroogde koeieflappen....emmertje en schepje mee volgende keer en dan?????

da's vlakbij, niet zwaar.......

Geplaatst:
NA de winter pas?

was vandaag langs de maas wandelen en zag opgedroogde koeieflappen....emmertje en schepje mee volgende keer en dan?????

da's vlakbij, niet zwaar.......

Eerder is natuurlijk beter dan helemaal niet, dus als je vreest dat er geen vlaaien meer liggen na de winter dan doe je het eerder. Maar ik schrijf je wat volgens mij (en mijn bronnen) het beste is! Je kunt die flappen ook mee naar huis nemen en op een hoopje gooien. En dan straks de hele bende door de grond werken.

Veuvecouderc

Geplaatst:

okee zal ze verzamelen in ieder geval.

vergeet neit dat mijn tuintje maar 2,5 bij 2,5 meter is.......hoeveel moet er per m2?

Geplaatst:
okee zal ze verzamelen in ieder geval.

vergeet neit dat mijn tuintje maar 2,5 bij 2,5 meter is.......hoeveel moet er per m2?

Er staan uitgebreide rekensommen en tabellen in het grote groene boek, ik wil het wel voor je opzoeken maar we kunnen het ook aan Jim vragen! Die heeft het tegenwoordig ook in huis

Veuvecouderc

Geplaatst: (aangepast)

Dit is een beetje de richtlijn voor hoeveel kruiwagens mest/compost je nodig hebt.

Compost: een volle kruiwagen per 5m2

Verteerde mest: een volle kruiwagen per 10 m2

Weet niet wat er in het grote boek staat maar volgensmij presenteren ze daar een tabel met hoeveelheid vs grondsoort, beetje overdone wat mij betreft. In ieder geval voor berti haar mm tuintje

aangepast door Gast
Geplaatst:
sorry? welk grote groene boek?

Ik neem aan dat Jorg bedoeld: "Handboek ecologisch tuinieren" Uitgever: http://www.velt.be, of via de boekhandel. Zonodig kan ik isbn wel even opzoeken.

Volgens mij komt dit boek hier regelmatig langs. Was er niet een speciaal draadje ver boeken?

... Weet niet wat er in het grote boek staat maar volgens mij presenteren ze daar een tabel met hoeveelheid vs grondsoort, ...
Klopt. En dat per plantengroep en per plantensoort. Ook kali staat er nog bij.
Geplaatst:
... Weet niet wat er in het grote boek staat maar volgens mij presenteren ze daar een tabel met hoeveelheid vs grondsoort, ...
Klopt. En dat per plantensoort. Ook kali staat er nog bij.

Bedankt, dat is net weer iets te theoretisch om praktisch te zijn. Verder geweldig boek natuurlijk. @leslie: de kleur van de cover is nu oranje/rood

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...