Ga naar inhoud

Peperplant (ring of fire) paarse oksels

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo tuiniers,

Dit is mijn eerste jaar als hobby tuinier. Ik heb naast wat kruiden 3 ring of fire peperplanten in 1 pot staan. Deze heb ik ergens half februari gezaaid, half maart verpot naar de huidige potten, en zijn inmiddels volop bezig met bloempjes aan te maken. Nu valt me alleen op dat de oksels van deze planten paars kleuren. Ik heb al gezocht op dit forum, maar krijg niet echt een hit die hierop van toepassing is. Ik heb er foto's van proberen te maken, alleen op die korte afstand is dat wat lastig. Kunnen jullie me vertellen of ik me hierover zorgen moet maken? De pepers staan trouwens in de pokon moestuinmix welke al voorzien is van een deel vermiculiet en organische meststoffen voor 4 maanden. Als deze 4 maanden om zijn wilde ik bij gaan voeren met dcm organische mestkorrels voor groenten en fruit.

IMG360964941524764249.JPGIMG360814311524764250.JPGIMG360791911524764251.JPG

(mijn excuses voor de gedraaide foto's. Om de een of andere reden blijven ze gedraaid, ook al heb ik ze op mijn computer al 90 graden gedraaid)

Geplaatst:

Paarse verkleuring kan betekenen dat je plant het te koud heeft of dat de temperatuur te veel schommelt...of misschien een ander probleem zoals te weinig zon of te veel water.

Ik lees dat die paarse verkleuring komt doordat de plant te weinig fosfor kan opnemen.

Het maken van bloemen/bloemknoppen vergt ook fosfor. Dus als er een tekort is aan fosfor ga je dat het eerst zien in oksels vermits daar de sterkste sapstroom is.

Sorry om dit te zeggen, maar jonge peperplanten die onder een vorm van stress moeten opgroeien gaan normaal sneller vruchten aanmaken als overlevingsmechanisme.

In welke omgeving groeien ze op?(temperatuur/zon/water)

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik zie het hier ook bij de meeste peperplanten, overigens hangt er hier al een pepertje aan (ook een ring of fire) . Moet er wel bij zeggen dat de Peper onder een rood/blauwe lamp staat.

Geplaatst:

Dank voor de reacties. niks om me zorgen over te maken begrijp ik uit het grootste deel van de berichten.

@Itoero: planten staan op de vensterbank op het zuid-oosten gericht. Veel licht dus, en ook vrij constante temperaturen. Water gaf ik ze eerst iedere dag een beetje, maar ik heb inmiddels al ergens gelezen dat een peper liever wat te weinig dan te veel heeft dus ik geef nu om de dag wat...

Geplaatst:

Je zou je watergeefmethode nog kunnen veranderen.

Als je ze nou eens in de drie/vier dagen in een bakje water zet zodat ze zich in een uurtje ofzo lekker helemaal volzuigen met water (van onderaf dus).

Je merkt dan vanzelf aan het lichter worden van de potjes wanneer er weer water nodig is.

Deze methode zou ook de wortelgroei moeten bevorderen.

En voor al je peperervaringen en vragen hebben we elk jaar een speciaal topic:

peper-paprika-topic-2018-t23482.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...