Jump to content

Tuinboon wel heel snel in bloei?

RobN

Recommended Posts

Ik heb de in bloei staande tuinbonen vorige week uitgepoot (voorgekweekte) en deze staan nu al in bloei. De hommels waren oog al lekker druk.

Maar is dit niet al veel te snel en vroeg?

De middelste rij heb ik van mijn oude buurman gekregen, zijn ook voorgekweekte maar vermoedelijk ander ras.

Moet ik de bloemen al verwijderen?9781b29775250718edcb61e7e4d3692f.jpgc9632ff6375073602cd57f9177440263.jpg939abc3b90680dc874d20447b6fba640.jpg

Onkruidmanager 1.0

Die zijn wel ongebruikelijk klein! Normaal maken ze dus iets van 6 tot 10 bladetages voordat ze tot de vorming van bloemen overgaan. Het is wel normaal dat ze kleiner blijven op harde klei, en ook de hoeveelheid licht zorgt daar voor. Mogelijk dat ook je keuze om voor te zaaien niet helemaal goed heeft uitgepakt, want ze sturen dus normaal een lange wortel direct de grond in, en dat zal hier niet goed gelukt zijn.

Ik zou zeker geen bloemen afhalen, want bij tuinbonen lukt de bevruchting altijd het beste bij de onderste bloemen. Van de bovenste bloemen komt nooit wat. Normaal is om juist de toppen eruit te halen als onderaan de peulen beginnen te vormen, dan kan de plant daar de meeste energie in steken.

Je hebt weinig last van de bladrandkever trouwens, en voor bonenluis is het denk ik nog te vroeg, dus je hebt pluspunten.

Ze lijken vrij gelig, behalve de middelste rij. Dat duidt waarschijnlijk op stikstoftekort (het gelige dus) en dat zorgt ook voor een gedrongen groei. Heb je bij die middelste rij iets anders gedaan? Die gedrongen, wat gelige plantjes voelen zich in elk geval niet helemaal gelukkig. Het ligt niet aan het ras.

Ze zijn voorkweekt in kleine 9cm potten, te klein denk ik. En dat in zand met compost.

De middelste heb ik van een oude buurman, die heeft ze in een kist met eigen tuingrond voorgezaaid, vorstvrij. Maar omdat mijn kleigrond beton wordt heb ik dat nog niet genomen...ook is er vorst geweest die misschien schade heeft veroorzaakt.

Ik twijfel of ik een nieuwe zaai direct in de tuin moet proberen, de bonen tussen de huidige planten leggen? Of is het al te laat?

Onkruidmanager 1.0

Wat tijd betreft kan het nog wel. Er zouden wel wat bloemetjes of beginnende peultjes kunnen verdorren en afvallen door de hitte bij jou, waarschijnlijk. Tuinbonen zijn geen warmte minnaars.

Ze kunnen er nog best tussen, maar als je klei echt hard is dan verwacht ik wel een vergelijkbaar resultaat van een tweede zaai. Boontjes hebben moeite met zware klei.

Vorig jaar was mijn eerste jaar hier op de klei van Littenseradiel. Plantgaten gemaakt en gevuld met compost, daar de bonen in gezaaid. Het begin ging prima; als zaailingen ontwikkelden ze zich goed. Maar toen... Ik denk dat de wortels moeite hadden door de keiharde klei te komen, waar van zichzelf ook weinig organisch leven in zit. Het resultaat viel erg tegen:

39956426740_3302731097_b.jpg

Dit is half Juni, met klei waar je beter iemands hersens mee kunt inslaan dan proberen er iets op te telen. Het zakje van 25 bonen dat ik erin heb gestopt leverde me een resultaat op van ik schat 60 bonen of zo. Die heb ik allemaal bewaard voor dit jaar en die zitten nu opnieuw in de grond. In dezelfde grond, maar met een berg rauw organisch materiaal ondergewerkt. Ik ben benieuwd hoe het gaat, ze staan wel fris boven, maar het was het vervolg wat vorig jaar een probleem was.