diesel4666 Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Ik heb een moestuin in mijn achtertuin van 8x8m. Errond staat een buxushaag, die helaas helemaal opgegeten is door de buxusmot. Heel ons dorp is er van vergeven. Deze gaat er nu dus uit en ik ben op zoek naar een vervanger om komende winter te plaatsen.Het haagje moet ongeveer 1m hoog worden, geen gigantische groeier zijn en geen te grote impact op de moestuin hebben qua wortels e.d.Liefst inheems.Ik dacht aan Liguster. Goed idee?Andere ideeën? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Liguster is in elk geval wintergroen en dus het hele jaar door een goeie windbreker voor wat op je tuintje groeit.Dat is minder belangrijk naarmate er meer bebouwing is die al voor beschutting zorgt. Beuk is ook een klassieke keuze natuurlijk. Meidoorn en sleedoorn groeien langzaam.Zoiets als rode bes heeft ook wel de potentie om als een losse haagvorm te dienen - beetje dichter op elkaar plaatsen dan je bij losstaande struiken zou doen. Kunnen hoger groeien dan de bedoeling is als er weinig licht is.Kweepeer en aanverwanten kan ook goed, als je leivormen wilt gebruiken is je keuze in fruit nog groter, maar goed leiden vergt wel wat tijd en kundigheid.Een gemengde haag kan ook mooi zijn.Impact van wortels kan ik niet goed beoordelen, zou dat niet wat meevallen als je dingen klein houdt? Het antwoord op je vraag zal veel van smaak afhangen volgens mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Hier heb ik een 75meter haag van kleine 1m hoog van Acer campestre, veldesdoorn dus. wel 3x in het seizoen snoeien, maar dat moet je bij liguster ook wel. Nooit eigen keuze geweest, deze haag is bij ons op het complex gebruikelijk, heb me daar gewoon op aangepast. Liguster is zeker niet alle winters wintergroen hoor, deze winter met die rare late week koude bv nauwelijks, maar zou mijn voorkeur hebben ja. ook wel 3x snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Lichustrum heb ik hier ook staan gehad . Is verwijderd omdat ik eigenlijk vond dat tijd dat ze mooi stond zeer beperkt was . Kwamen niet ongehaverd uit de winter . Door de grootte groeikracht moet je deze al snel snoeien en eigenlijk al snel iets te veel om er mooie uit te komen en tegen dat ze weer mooi staat moet je weer beginnen denken om deze terug te snoeien. Lichustrum is ook niet echt een aantrekkingspunt voor insecten en vogels . Hier ook de buxus aan het verwijderen en een deel word al zeker lavendel voor de insecten .Rest moet ik ook nog uitzoeken. Hier is het in de voortuin ook juist tegen de afsluiting met de geburen dus moet laag blijven. Maar denk aan meer diversiteit zal wel minder strak zijn maar het biotoop zal waarschijnlijk ook beter zijn voor de moestuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts