Ciska Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Papalo gezaaid en groter potje gegeven.....en nu? Ben benieuwd naar de verder opkweek ervan. Moet ik hem toppen waardoor de plant bossiger wordt? en het gebruik ? vind de geur erg sterk (koriander)...denk dat ik de bladeren kan drogen en gebruiken in Mexicaanse gerechten? Wie heeft ervaring met deze plant? Hoor het graag.... Quote
Spitskool Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 (aangepast) Toppen inderdaad, dan vertakt hij meer. Het wordt uiteindelijk een wat stevige, houterige plant. Qua gebruik, ik gooi de verse bladeren graag door alle Mexicaanse en andere bonen-gerechten. Gedroogd zou ik niet weten hoe ze smaken. Heb je een foto van die van jou? Ik heb het idee dat de mijne wat achter lopen. 16 mei 2018 aangepast door Gast Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Ciska Geplaatst: 6 mei 2018 Auteur Geplaatst: 6 mei 2018 Die van mij hebben onder een lamp gestaan....en gaan straks naar buiten. Het worden dus houterige planten. Kunnen ze tot het najaar gewoon buiten of moeten ze per ze in een kas. Die van mij zijn nu ongeveer 20 cm lang? Ik zal ze toppen. Blad is bovenin wat gelig...hebben met hun blaadjes tegen een lamp gestaan... Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Ik hou ieder jaar zaad over. Volgensmij zijn ze eenjarig. Ik heb echter nog nooit geprobeerd om ze over te houden, maar ze krijgen in het najaar snel botrytis in de stengel. Ze zijn hooguit tweejarig, maar ik ben vrij 100% dat ze éénjarig zijn. Het is een lekker kruid. Ik weet vrijwel zeker dat de smaak vervliegt bij drogen. Je kunt hem net als korianderblad beter invriezen. Het is een gemakkelijke plant. Wij koken ook met de jonge bloemen, omdat we de bloei er zolang mogelijk uit proberen te houden. Ze produceren namelijk geen nieuw blad meer wanneer ze vol in bloei staan. Onderaan verhout de plant maar licht. Quote
Spitskool Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Oooh, prachtig. Die van jou zijn inderdaad groter dan mijn papalo's. De plant wordt trouwens niet zo houterig als bijvoorbeeld Rozemarijn, maar wordt wel een houterig 'hoofdstammetje'. En ze kunnen best hoog worden. Ik heb zelf de papalo in de zomer buiten staan in een grote pot een klein beetje beschermd tegen de wind. Ik denk dat ze het in de kas ook wel fijn vinden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Hij kan (zo las ik ergens) zo'n 1,5 meter worden, maar in pot blijft het bij mij meestal rond de meter steken. Oh, ook handig om te weten misschien is dat het jonge blad wat minder sterk smaakt dat het wat oudere blad. @permanatuurtuin Volgens mij zijn ze ook eenjarig inderdaad. Mij is het nog niet gelukt om ze door ze naar binnen te brengen in de winter, al zegt Vreeken dat dat wel goed zou moeten gaan. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Spitskool Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Is er toevallig nog iemand die wat Papalo zaden over heeft dit jaar en van wie ik wat (tegen betaling) over zou mogen nemen? Vreeken verkoopt ze als enige in Nederland lijkt het, maar daar is de wachttijd zo'n 8 weken geloof ik. 1 Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Arja Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Ik zit nu op oa Duitse sites te speuren. Daar zijn wel mogelijkheden, maar 10 euro verzendkosten is natuurlijk een beetje ... Ik zoek verder. Eventueel kunnen we samen bestellen. Quote
Spitskool Geplaatst: 2 maart 2021 Geplaatst: 2 maart 2021 Als je wat kan vinden Arja, dan doe ik graag met je mee. Ik heb Etsy ook al afgestruind, maar die prijzen waren er ook niet naar helaas. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.