Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Struikbonen komen niet op

Recommended Posts

Mijn boontjes zijn nu al een paar weken in de volle grond gezaaid, doch niet één die boven komt piepen.

Gewoon door het recente droge en schrale weer ? Hebben ander moestuinders momenteel ook dit probleem

Vorige week de eerste succesvolle zaai in de volle grond.

Geultje gemaakt van 5 cm tot vochtige grond.

Boontjes er in, eigen oogst 2016.

water gegeven na toedekken.

Ramen er op gelegd omdat ik een klein weekje weg was i.vm. te veel vocht (rot)

En vanwege het weer, koud weer voorspeld hier aan de kust.

Gisteren de ramen weggehaald, de boontjes kwamen boven.

Drie weken terug nog een zaai onder cloches misluk, te nat dus rot.

Zijn je boontjes gerot, dan hebben ze te nat gestaan.

Ze moeten met een week boven staan, als ze niet droog staan, dan doen ze niets….

Ik heb te veel muizen op de tuin, dus ik leg bonen/peulen etc altijd voor in potjes oid. In de volle grond komt er bij mij niks van op.

Met direct zaaien van bonen in de vollegrond moet je altijd een beetje geluk hebben. Ze kunnen door zowel muizen als duiven worden opgegraven.

Als ze teveel water krijgen via de gieter of va de regen kunnen ze ook gaan rotten. Met het bevochtigen van de zaaigeul (als deze te droog is), het leggen van niet-voorgeweekte bonen en na afdekken nogmaals licht besproeien moeten ze met wat warmte boven kunnen komen.

Ik week ze altijd 1 tot 2 uur in wat water.

Tot ze dik en rimpelig worden.

Dan leg ik ze als het minstens 3 dagen droog blijft. Dan rotten ze niet weg en komen ze vrijwel altijd op.

Ze kunnen minimaal een week zonder extra water.

Als je last van duiven hebt kan je er plastic potjes omgekeerd op zetten.

Ik zaai ze altijd voor in potjes. 4 of 5 bonen in een potje. 1 keer water geven en dan zet ik ze in zo'n kweekbak met kunststof kap. Ik zorg er wel voor dat deze niet in de volle zon staan want dan gaan ze rotten. Door de kap drogen ze niet uit en normaal gezien kom eigenlijk alles op binnen 1-2 weken.

Als ik ze in de volle grond zet komen ze op maar zodra ze boven zijn vreten muizen of vogels de kop eruit en staat er alleen een steeltje dat niets meer doet. De eerste jaren zorgde dit voor vel frustratie, 100 bonen leggen en 1 plant over....

Kunststof bakken eroverheen gaat alleen goed als het niet te warm is. potjes is wel en goed idee en zal ik eens proberen, die kunnen goed luchten waardoor het niet zo warm wordt als onder glas of kunststof.

Gewoon opnieuw leggen of zaaien en zorg dat je zaden niet te oud zijn. Als het muizen of vogels zijn kun je zien dat de grond omgewoeld is.

Bonen verliezen na een paar jaar hun kiemkracht, ben ik zelf ook wel achter gekomen met mijn stambonen dit jaar.