veuvecouderc Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Wat doen we met zuring? Voorheen scheurde ik wat blaadjes af voor door de sla, maar de zuring werd wat groot en uitgedroogd van de zon dus ik heb de hele planten afgesneden zodat ze opnieuw kunnen beginnen. Van de oogst hield ik laten we zeggen 50 gram frisse blaadjes over. Niet echt een berg maar met het oog op de toekomst en de nieuwe lading (fris van de regen) ging ik maar eens op zoek hoe ik van meer zuring af kom. Het lekkerste leek mij om een variatie te maken op 'paling in het groen', maar alleen kan ik hier niet aan paling komen . Voor zover ik het heb begrepen kun je grote hoeveelheden zuring niet echt in 1 keer kwijt. Het wordt nog wel eens gecombineerd met spinazie in een taart of soep of toegevoegd aan allerlei gerechten voor een 'frisse' smaak. Zuring heeft ook een beetje hoog oxaal gehalte dus echt goed is het niet voor je in grote hoeveelheden. Affijn, uiteindelijk heb ik besloten om mijn 50 gram te offeren aan een droogexperiment. Geinspireerd door de djeroek poeroet die mijn verkering nogal eens in de keuken gebruikt dacht ik, wie weet kun je met gedroogde zuring ook je oosterse gerechten 'opfrissen'. Wat de uitwerking in die gerechten is weet ik nog niet, maar na 10 uur drogen (op 40%) heeft de zuring een behoorlijk deel van zijn bekkentrekkendezuurkracht verloren. Het smaakt nog steeds zuur (genoeg) maar laten we zeggen dat de helft van het zure weg is. Nu maar wachten wanneer de chef weer eens sajor lodeh of gado-gado gaat maken, met de gedroogde zuring! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Hey Leslie, dat is een verrassende toepassing. Ik denk niet dat het iets voor mij is..als ik iets Indisch maak koop ik lekker gemakkelijk weg een boemboe bij de toko. Maar misschien ga ik wel een klein bosje drogen voor iets anders waar ik nu nog niet opgekomen ben .Hier in de Lorraine maken ze wel zalm met zuringsaus, best lekker en in Zuid Frankrijk heb ik wel eens omelet met zuring geserveerd gekregen..ik ga het recept maar eens op internet zoeken.. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Gevonden.Ik vond verschillende recepten, in grote lijnen twee verschillende, recepten met en zonder toevoeging van peterselie en kervel.Hier de simpele variant met alleen zuring:Voorbereiding: 10 minKooktijd: 5 à 15 min Ingrédienten (voor 4 personen) :- 8 eieren- 150 g zuring- 1 eetlepel melk- 50 g boter- zout en peper Bereiding : Was en snij de zuring klein.Laat goed uitlekken Klop de eieren met de melk en het zout en peper. Laat de boter in een koekenpan smelten en voeg dan de zuring toe, laat 5 minuten slinken onder regelmatig roeren. Voeg vervolgens de eieren toe en laat de omelet gaar worden naar eigen smaak ( nog wat vochtig van binnen of stevig).Als je peterselie en kervel wilt toevoegen doe je dat als je de eieren toevoegt aan de pan. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Goeie tip! Een lekkere omelet is nooit weg, gaat ook best wat zuring in zo te zien! Ik vond op een website die hier al eens eerder voorbij is gekomen veldzuringpannekoekjes. Heb ze nog niet gemaakt maar toch maar even het recept. Veldzuringpannenkoekjes, bron http://www.kruidjes.be Ingrediënten: 500 g bloem½ liter water1 ei1 liter melkeen sprits zout30 g boter of olijfolie100 g veldzuringblaadjes Afwerking: 250 g platte kaas5 eetlepels fijngesnipperde bieslookeen snuifje peper Was de zuringblaadjes en laat ze 2 tot 3 minuten blancheren.Laat ze uitlekken. Ze zijn dan heel zacht en vallen bijna uit elkaar. Het deeg:Doe de bloem, het ei, melk, water en zout in een kom.Meng alles en laat wellen (=dik worden).Doe er nadien de zuring onder en mix die in het deeg fijn.Doe een klontje boter (of olijfolie) in je pan en bak goudgele pannenkoekjes.Serveer ze met de kaas, gemengd met peper en fijngesnipperde bieslook Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Zelf heb ik vandaag zuring aan mijn inmaakaugurken toegevoegd. Kan vast ook geen kwaad. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinfreak Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Hoi, Een collega van mij maakt er soep van.. Zelf nooit gemaakt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Hoi, Een collega van mij maakt er soep van.. Zelf nooit gemaakt.. Echt als zuringsoep, of als toevoeging? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 kan je veel mee doen......ook een groene saus mee maken voor bijv bij vis (omdat zuring toch iets citrussig is)en soep maar dat is al genoemd.salade.tapenade/ pesto zuringmoes ...ook al eens ergens tegengekomen, als spinazie.in risotto... zuring is gewoon veelzijdig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts