Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kersenbomen hebben het zwaar

Fruittuin17

Recommended Posts

Dat ziet er niet goed uit nee, Fruittuin...hebben de bomen na aanplanten wel voldoende water gekregen? Was het plantgat wel ruim genoeg?

https://www.tuinadvies.nl/artikels/fruit_kersen

Snoeien denk ik nu beter niet...pas in de winter periode (november-maart)

Verder zou ik, in het geval van een zoete kers, bonenkruid aanplanten onder uw boompjes, en in het geval van zure kersen bijvoorbeeld Oost-indische kers...

http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm

Succes!

Snoeien in de winter lijkt me een heel slecht plan bij kersenbomen..

Iemand anders nog ideeen hierover?

Het is erg droog geweest dus ze hebben weinig water gehad, maar die lange takken waren al zo kaal toen de eerste blaadjes uitliepen. Alleen op het eind een blaadje

Wat mijn inschatting is, is dat de boom het dus moeilijk heeft en dat je dan de oorzaak bij de wortels moet zoeken en/ of bij het poten afgelopen winter.

Je zal de bomen op kale wortel gekocht hebben ? Meen me ook zoiets te herinneren uit een eerder topic over je aanplant / plannen voor je fruitboomgaard. Weet ik natuurlijk niet wat bv de tijd is geweest tussen aankoop ( of ook het rooien van de boom bij de kweker ), je aankoop, je vervoer en daarna het poten. Heb je de bomen opgekuild gehad ? Heb je de boom op een aanhanger met blote wortel aan de lucht vervoerd ? Ik weet het niet hoor, het lijken maar details, maar een boom op kale wortel droogt heel makkelijk uit. Ligt hij een halve dag met kale wortel op de wind boven de grond en mogelijk zelfs in de zon ( temperaturen maken niet uit, zolang het niet vriest )

Je had nogal wat bomen, dus dat nam best wat tijd om ze te poten. Vandaar mijn vraag.

Kan ook best zijn dat je ze in pot gekocht hebt hoor, maar toen je ze gepoot hebt, en dus uit de pot haalde, was het een compacte kluit, of was het dus eigenlijk een stam met toch blote wortels in een pot gezet ?

Kortom, ik verwacht dat de boom het daarna gewoon moeilijk heeft gehad en nog heeft. Te weinig wortels had. En dus nu al zo lang behoorlijk droog ook nog eens. Daar moet dan echt elke week een dikke plens water bij ( paar emmers ), toch wel tot einde zomer.

Wat ik zou doen : waar geen blad meer aan zit, diep wegsnoeien tot een 20-30 cm van de stam. 'een' tak met bovenin 1 of 2 blaadjes ook hetzelfde. Rest laten. De boom hoeft dan minder zijn best te doen de boel levend te houden.

En dan nog de boomband checken. Staat de boom altijd stabiel vast ( kan hij niet onderin bewegen ? ) ? . zo niet, extra paal plaatsen aan de andere kant, waardoor de wortels niet kunnen bewegen. Bewegende wortels / kluit wil je niet. hij moet nieuwe wortels maken.

Niet mesten !

Hij komt uit pot en staat vastgebonden.

Dus bit jij zegt die lange takken nu insnoeien?

Welke takken vind jij kaal? Ik zie op elke foto 1 tak waar nog wel iets verspreider wat blad aan zit maar eigenlijk houdt het allemaal niet over. Dus wat wordt dan het plan?

Of is er nog kans dat het blad nog gaat komen nu het wat meer regent?

Op de foto's zie ik dat de buitenste takken allemaal dode bladeren hebben, dus die zou ik afknippen op inderdaad 20-30 cm van de stam.

Ik denk dat de kluit uitgedroogd is. Ik zou dus water geven (ééns per week op een zandbodem en eens per twee weken op een kleibodem). Als je genoeg regen gehad hebt, dan is het probleem misschien al opgelost.

Ik denk dat de boom het overleefd, maar het herstel kost waarschijnlijk wel minimaal 1 jaar extra. Kersen groeien snel, dus op termijn haalt hij dat misschien weer in.

Wat permatuurtuin zegt dus.

Niet te veel takken innemen, maar max 2 denk ik ? Het is meer dat je de boom 'helpt' niet alles in leven te hoeven houden. Ja, boom zou zich nog dit seizoen kunnen herstellen, de groeiimpuls ( licht : we zitten nog voor de langste dag ) is nog voldoende aanwezig. En anders komt dat volgend jaar. Niet verder uit laten drogen, maar te nat houden ook zeker niet hoor. Tijdens hitte van de as zomer goed op letten.