Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei- en frambozenvraag


Muntje

Aanbevolen berichten

Ik heb 6 aardbeiplanten en 2 frambozenstekjes gehad. Ze staan inmiddels al even in de grond. Wat voor soort het is weet ik van beide niet. Er werd altijd maar wat mee gedaan... Ik wil natuurlijk een optimale opbrengst

 

Van de framboos (nu een plantje van 15cm) weet ik dat hij 2x vruchten geeft. De ene stek heeft al 2 rijpe frambozen gegeven, de andere doet nog niks). Hoe, wat en wanneer te snoeien?

 

In verband met de ruimte wil ik voor de aardbeiplanten een toren maken. Nu zie ik op Pinterest vaak torens voorbij komen mbv pvc buis. Werkt dit?

Een andere optie is een muur op het zuiden waar ik nog wat tegenaan kan maken. Hebben jullie voorbeelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de aardbeien kan je ook gewoon kratten gebruiken.

 

Je hebt 2 type frambozen zomer en herfst.

de zomer framboos groeit op tweejarig hout dat betekent dat je het eerste jaar niks krijgt en tweede jaar oogst.

maar het derde jaar ook oogst want de nieuwe scheuten van het tweede jaar hebben ook een jaar nodig,

Bij een zomerframboos snoei je alleen de takken weg waar vruchten aan hebben gehangen.

Bij een herfstframboos geven je scheuten in het eerste jaar vrucht die haal je er dan ook af na de oogst.

maar je kan ze ook half terugsnoeien en nog een oogst krijgen maar dit geeft wel meer kans op ziekten!

Dus na de oogst snoei je herfstframbozen maar soms zijn er ook uitloppers die geen vrucht hebben gedragen als je die laat staan.

Krijg je ook een tweede oogst.

zomersnoei

De zomersnoei is niet niet verplicht maar kan helpen als je last hebt van ziekten.

Hierbij dun je de stekken die te dicht bij elkaar zijn 2 cm en laat je de rest staan hierdoor voorkom je ziekten.

ook moet je zieke takken en dode takken van vorig jaar (die dus nog geen blaadjes hebben terwijl de andere takken dat wel hebben.) wegsnoeien.

 

SUCCES!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in de herfst oogst krijgt dan is het een herfstframboos ja.

als je in de zomer juni-juli frambozen krijgt dan is het een zomerframboos

 

Je hebt al plantjes met groene stekken toch?

als die dit jaar vrucht geven dan is het een zomerframboos

als je groene stekken dit jaar de grond uitkwamen en frambozen geven dan is het een herfstframboos.

 

Dit zijn twee manieren om het uittevinden.

Als je toch nog onzeker bent of het een herfstframboos of zomerframboos is noem dan maar het ras op.

bijv. fallgold en autumm bliss zijn herfstframbozen en glen ample en tulameen zijn zomerframbozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook niet helemaal waar he Iwan ?

Als je in juni frambozen krijgt kan het een zomerframboos zijn, maar kan het ook een herfstframboos zijn, die ongesnoeid of deels ongesnoeid is gebleven het vorige seizoen.

Misschien maak ik het voor de lezer wel extra ingewikkeld hoor en vaker komen vragen langs over dat gegeven: hoe moet ik de framboos nou snoeien ....

 

Ik leg het wat anders uit dan Iwan, al heeft die het al heel aardig uitgelegd.

 

Je hebt grofweg gezegd 2 soorten van frambozen. eenmaal bloeiende frambozen, die dus maar 1x in een seizoen kunnen bloeien. Dat doen ze op de gegroeide takken van het jaar er voor. Dat heet : op oud hout bloeien. Dus op stengels die de winter door zijn gekomen en in het voorjaar weer uitlopen.

 

Maar dan zijn er ook nog frambozenrassen die de potentie hebben om meermaals te bloeien ; herhaald bloeiende frambozen. Die worden herfstframbozen genoemd, wat eigenlijk raar is, want oke, ze kunnen dus ook in de nazomer en herfst bloeien, maar ze kunnen ook in het voorjaar bloeien.

Die herfstframbozen worden veelal helemaal tot de grond weggesnoeid elke winter, ze maken dan nieuwe jonge scheuten vroeg in het voorjaar en daar bloeien ze dan in de 2e helft van de zomer en de herfst op en geven vruchten. Dat heet : op nieuw hout bloeien.

Maar als je nou niet alles in de winter weg zou snoeien van de herfstframboos, maar bv stukken laat staan, dan bloeien herfstframbozen op die takken ook in het voorjaar. Herfstframbozen kunnen dus 2 oogsten geven in 1 seizoen. Dat vergt overigens wel veel kracht van de plant en de oogsten zijn dan ook meestal niet al te groot, maar toch.

 

Wat ik jou aan zou raden : snoei nu helemaal niks. Wacht eens af. kijk eens of de framboos ook in het najaar gaat bloeien. Zo niet, heb je een gewone eenmaal dragende, eenmaal bloeiende framboos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier van onze herfstframbozen 2x per jaar een goede oogst.

Een deel hebben we dit jaar als proef helemaal afgeknipt.

We gaan kijken of er echt grote oogstverschillen zijn.

 

Overigens zijn er meer vruchtdragers op nieuw hout zoals Erika PBR.

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar lijken de herfstframbozen zeer vroeg te zijn. Ik heb ze in februari allemaal tot 10 cm van de grond gesnoeid en de eerste groene vruchten nu al gespot. Vorig jaar hebben ze tot in oktober goed gegeven dus zie het zeer positief tegemoet.

 

IMG2018062220062387271529752842.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...