Jump to content

Jet haar (inmaak) Blog

hansm

Recommended Posts

Even vette complimenten Jet voor je Blog, hij wordt elke keer mooier, en ik ben benieuwd hoe je recept gaat van de

komkommer-relish met pepers.

Ik vindt het maar allemaal simpele goed temaken inmaak recepten die lekker zijn !!

Echt een aanrader voor degene die veel dingen uit de tuin willen inmaken.

http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=1261196

Players only love you when they're playing.

Bonnie en ik zijn fan, we zullen je eens flink laten kleuren

maar serieus ik heb verschillende dingen van je blog gedaan, iedereen is meest nieuwschierig naar de sinasappel schijven op contreau, maar ze moeten wachten op feestdag dan gaan we ze eten met witroom ijs.

ik treiter ze dat de feestdag een van de kerstdagen is duurt nog lekker lang

maar je blog is niet simpel hoor gewoon duidelijk en mooi en je update vaak

Mensen ik bloos nog. En dan te bedenken dat ik eerst dacht het er niet bij te zetten (bij mijn profiel). Superleuk! Er staan vrijwel alleen recepten op die ik zelf heb uitgeprobeerd, of een hele goede vriend-in..ik had van internet namelijk soms een stom recept. Kan mij ook gebeuren, dus als jullie iets maken wat niet goed is, laat het weten. Een deel van de recepten komen van de moeder van mijn buurman, zij heeft haar hele leven ingemaakt, en de buren gebruiken nog veel van haar recepten en ik dus nu ook, b.v. het recept van paté, de paardebloemenwijn en de dragonlikeur.Deze laatste was in de hele omgeving beroemd!! De jams maak ik heel anders dan de buren...zij doen het op de ouderwetse manier, met veel suiker en lang inkoken. de enige consessie die ik naar hun manier doe is de suiker met de jam een nacht laten staan. Ik ben nu erg bezig met jams en gelei met kruiden..superleuk vind ik om dat te maken en lekker ook. Als ik aan bramen kom ga ik bramenjam met steranijs maken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Heb je zelf al de paardebloemwijn geproefd die wil ik volgend jaar ook graag maken,

omdat de jam en stroop van paardebloem zo goed bevalt.

Is de komkommer-peper relise trouwens lang houdbaar , die wil ik ook nog make ik zal kijken of je daar de uitleg al van hebt gemaakt.

edith ik zie dat je recept-uitleg gemaakt hebt, beetje moeilijker dan normaal maar denk best te doen voor me, thanks!

en ik zie nog vraag kan je de bleek selder erzomaar uit laten of verpest je dan het recept, ik vindt bleekselder echt vies namelijk

Heb je zelf al de paardenbloemwijn geproefd die wil ik volgend jaar ook graag maken,

Is de komkommer-peper relise trouwens lang houdbaar , die wil ik ook nog make ik zal kijken of je daar de uitleg al van hebt gemaakt.

Hey Hans, ik heb de paardenbloemenwijn nu 3 x gemaakt. De eerste keer volgens een recept uit een NL. wijnmaakboekje..dat werd niets. Het jaar daarop heb ik het met mijn buurvrouw samen gemaakt, zij maakt het al 20 jaar volgens het recept van haar schoonmoeder. Het wordt een heerlijk halfzoet aperitief met de geur en smaak van paardenbloem..heerlijk! Het is nog lastig om op de goede dag de voorbereiding van sinaasappelen en citroenen klaar te hebben, je maakt het dus als je zeker weet dat het mooi weer wordt. Van afgelopen lente staat het beneden in een grote fles te "bezinken"..af en toe ruik ik eraan, het ruikt goed.

Heb jij die recepten van paardebloemenjam en stroop voor mij?

Heb je zelf al de paardebloemwijn geproefd die wil ik volgend jaar ook graag maken,

edith ik zie dat je recept-uitleg gemaakt hebt, beetje moeilijker dan normaal maar denk best te doen voor me, thanks!

en ik zie nog vraag kan je de bleek selder erzo maar uit laten of verpest je dan het recept, ik vindt bleekselder echt vies namelijk

Gewoon lekker de bleekselderij eruit laten, die proef je duidelijk.Misschien iets meer paprika erin? Of ui? Vind je het selderij-zaad dan wel lekker? Anders kan je een beetje dille doen, of venkel.

Ja de recepten van de paardebloem jam en stroop staan hier al op forum vooral de stroop is echt top bijna honing achtig.

(zal even linkje plakken) paardebloem-jam-t1362.html?hilit=paardebloem

jammer dat bloei seizoen over is, hoewel ik dacht dat er in herfst ook nog een bloei seizoen is hoewel niet zo groot ls in voorjaar.

Die wijn ga ik zeker doen.

mooi dan laat ik de bleekselder eruit, en zal wat meer paprika en ui doen, zaadjes van selderij ken ik niet, dille vindt ik lekker dus dat zou ik kunnen doen, bedankt weer.

Succes ermee Hans! de paardenbloemenjam ga ik zeker maken...dan kan ik hem daarna ook weer op het blog zetten .

Om even recht te zetten, het is nooit de bedoeling geweest om een "inmaakblog" te maken, en dat is het ook eigenlijk niet, ik schrijf ook af en toe over dingen die me verbazen/opvallen als ik onderweg van en naar Nl ga, soms een stukje over mijn kleinkindjes, en graag over de gekke verschillen tussen de Fransen en de Hollanders, de fijne verschillen zou ik moeten zeggen. Zo worden wij hier ieder jaar uitgenodigd voor de maaltijd voor de oudjes ( repas des anciennes ), daar hoort iedereen uit het dorp boven de 60 bij..of je nu vreemdeling bent of niet, komen, eten en dansen...en als je niet bent gekomen komt de burgemeester de week daarna met een soort kerstpakket ( meest wijn en paté) zodat je nog mee kan genieten..je hebt er recht op zegt ie dan..je hoort bij les Anciennes

Die krijgen maar 1x per jaar te eten, zullen wel erg mager ogen....

De oudste dame van het dorp is 101,5 en ze danst nog mee ( één dansje weliswaar )een echte Doyenne. En inderdaad niet dik.

Dat geld voor veel mensen, en het verbaasd je soms wat hier gegeten wordt ( en gedronken natuurlijk!!) Men werkt wel hard natuurlijk.

Het eten is hier zo rijk..(we eten op dat feest 9 gangen..en géén liflafjes) dat je zou denken dat je het er een tijdje op kan doen..wij eten vaak als we hier bij buren gegeten hebben de volgende dag(en) heel weinig. Wat wil je in een streek waar een voorgerecht b.v. bestaat uit pannenkoekjes gevuld met ham room en kaas..

wel tof dat jullie zo ingeburgerd zijn...

ik wist niet dat er paardebloemjam en wijn bestond... mn hele gazon stond er vol mee...

ik ga eens wat recepten uitproberen van je site Jet, ik vind je foto's trouwens ook geweldig!

Hans, goeie vraag van de selderij dat vind ik ook zo vies

Eh het meest grappige is dat ik bij paardebloem dacht oke ga ik doen voor de gein,

ik was verbaasd dat het echt heel lekker was.

Dat had ik ook met de wijn..wij zijn toch al niet gewend om een speciaal aperitief te drinken, ja een biertje,wijntje voor het eten..Hier trekken ze een speciale fles open.. champagne, ja, maar ook paardenbloemwijn of perzikwijn ( van de bladeren van de boom), frambozenwijn maakt mijn buurvrouw ook..dat vind ik zonde van de frambozen. Nu ben ik blij dat ik de wijn heb, en ik verras de Fransen ermee als ze komen eten, helemaal geweldig vinden ze het!

Ik lees weer een goed idee, kun je recept van bladeren van de perzikwijn voor ons opsnorren

zelf ben ik ook nietzo gewend te drinken maarja schenken aan mensen is ook leuk.

Trouwens hier ergens moet ook nog recept van champagne rabarber staan die wil ik volgend jaar proberen en is denk ik ook wel wat voor jouw.

Ik lees weer een goed idee, kun je recept van bladeren van de perzikwijn voor ons opsnorren

zelf ben ik ook nietzo gewend te drinken maarja schenken aan mensen is ook leuk.

Trouwens hier ergens moet ook nog recept van champagne rabarber staan die wil ik volgend jaar proberen en is denk ik ook wel wat voor jouw.

Dat ga ik doen, en die rabarber ben ik inderdaad in geïnteresseerd!

Hansm het recept heb ik inmiddels maar ik heb mijn buurvrouw gesproken: we gaan volgende week de perzikwijn "stoken"..dan hoop ik foto`s te maken, krijg je het recept en alles ineens.