Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommervraagje...

Elmigo

Recommended Posts

Dag iedereen!

Ik vraag mij af of ik wellicht een hele kleine soort komkommer heb gezaaid. Snackkomkommer of iets dergelijks? Ik heb de zaden gekregen dus ik weet niet wat voor soort het is, maar de plantjes blijven heel erg klein (de grootste is 20cm hoog). Ze staan in potten van 15cm diameter, volledig gevuld met grond. Wèl zitten ze echt bomvol met kleine beginnende bloemetjes en ze zien er kerngezond uit. Alléén de grootste plant krijgt sliertjes waarmee deze omhoog klimt. Wat ik zo gek vind is dat deze twee sliertjes pas net zijn gekomen bij 1 plant (nog niet bij de rest) maar dat ze wel al een grote hoeveelheid bloemetjes produceren... Ik heb biologische moestuingrond gebruikt uit het tuincentrum, maar geen compost toegevoegd of iets dergelijks. Wel een kleine hoeveelheid biologische vloeibare mestvoeding.

Zelfs de Bush Champion lijkt op foto's groter, maar ik kan het mis hebben. Dit is de grootste en hij zit vol met beginnende bloemetjes. De andere 3 plantjes komen bij deze tot de helft ongeveer en zien er het zelfde uit.

2018061811583226261529323882.jpg

Is het misschien niet zo'n goed komkommerjaar? Wel opmerkelijk dat ze allemaal zo klein blijven. Ik weet natuurlijk ook niet wat normaal is voor een komkommerplant want dit is de eerste keer dat ik ze heb staan. Of dat ik überhaupt een moestuin heb staan, eerlijk gezegd

bij mij zijn de komkommer planten (dit jaar voor het eerst weer sinds jaren) ter plekke gezaaid.

Ze zijn nog erg klein, maar dat wijt ik ook aan mij watergeef regime. Een keer per week een plensbui en dan hopen dat ze een flink wortelgestel gaan ontwikkelen.

Dus zijn de plantjes daar nu eerst mee bezig. alleen mevrouw of meneer Weer, heeft het even wat koeler gemaakt waardoor het nu even wat spannend wordt. Zijn de plantjes nu bezig met de wortel of is de stilstand door de koelere temperatuur? Toch ga ik wel door met mijn experiment.

Beetje of topic. In een ander topic vroeg iemand hoe lang hij/zij de komkommer diende te laten zitten. Ik zou zeggen probeer in verschillende stadia te oogsten.Zo krijg je er ' een gevoel' bij. Let op hoe acceptabel de zaadpitjes ontwikkeling is en let ook op de groeisnelheid van de vrucht. Als ze lang zitten worden ze er niet lekkerder op is mijn ervaring.

[*]

Super, ik ga ook een beetje experimenteren! Momenteel zit ik in spanning af te wachten want er komen tot nu toe alleen mannelijke bloemetjes aan. Zonder vrucht zegmaar. Zodra de eerste bloem met vrucht er is, moet ik die dan bestuiven? Want komkommer hoeft niet per se bestoven te worden las ik. Er stond ook dat komkommer pas harde zaden aanmaakt als er bestuiving heeft plaatsgevonden. Maar goed, misschien zelf maar even uitproberen dan