RobN Geplaatst: 25 juni 2018 Geplaatst: 25 juni 2018 Ik heb vorig najaar diverse bessen struiken geplant, josta, kruisbes, 4x framboos, 2x braam,.2x witte bes en 2x rode bes.Nu hier en daar wat besjes en framboosjes maar vooral de rode en witte, en de frambozen en bramen struiken groeien nauwelijks uit. Wel blaadjes maar geen takken of nieuwe scheuten uit de grond.Wat zou dat kunnen zijn? De kost en kruisbes lijken wel wat mee tak en blad te vormen maar nauwelijks bessen. Nu kan dat misschien een jaar of wat duren ?? Quote Onkruidmanager 1.0
bio-fee Geplaatst: 25 juni 2018 Geplaatst: 25 juni 2018 Ik denk dat ze gewoon nog een jaartje de tijd nodig hebben. Het eerste jaar is nodig om een goed wortelstelsel te volgen en het jaar erop kan de plant zijn energie in het maken van takken gaan steken. Quote
Bit Geplaatst: 25 juni 2018 Geplaatst: 25 juni 2018 Wat al gezegd wordt. Daarnaast checken of de boel niet wat te droog staat. Overal waar ik in tuinen kom is het echt mega droog. En dat al best lange tijd. Véél droger dan mensen denken.( en water geven is iets wat je echt moet kunnen ) Quote
RobN Geplaatst: 25 juni 2018 Auteur Geplaatst: 25 juni 2018 Klopt droog is het wel.Ik zal wat meer gieteren en een jaartje wachten.Moet ik dan nog snoeien het 1 en ander? Quote Onkruidmanager 1.0
mastert Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Interessant topic. Ik heb verleden jaar verschillende bessen struiken geplant.Ik vind het zo apart ,dat sommigen bessen aldragen, en andere helemaal niet. Vooral mijn Hinnonmakies Geel blijven achter. Sommige zwarte bessen hebben geen vrucht, maar beginnen wel nieuwe mooie takjes aan te maken. De aalbessen,en frambozen zien er het beste uit. @Bit, Ik heb weleens ergens gezien, dat fruit niet zo maar iedere dag een beetje water moeten krijgen, maar af en toe flink veel, om diep genoeg tot de wortels door te dringen. Ik heb om mijn fruitstruikjes houtsnippers. Houweling van fruitbomen.net zei me, dat je ondanks de positieve kanten daarvan, zoals koelte en vochtigheid, dan wel genoeg moet wateren. Ook weer om diep genoeg met het water te komen. Is dit ook van belang? Quote
Bit Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Nu ja, dat is eigenlijk met elke mulch lijkt me. Valt er nu een buitje van 2mm, dat wordt de mulch laag vochtig, maar verder niks. Wat ik weet ( en ook zie ) is, dat bessenstruiken , maar ook frambozen enz. ook heel oppervlakkig wortelen. Het zijn eigenlijk bosplanten ( onderbegroeiing ) en hebben dus de behoefte aan een goede mulchlaag. Wortelen dus vrij oppervlakkig, maar maken ook diepe wortels, voor stevigheid en dieper vocht. Oudere langstaande struiken hebben niet snel last van droogte als je ook nog eens mulcht. Geef je wél water, dan best 1x goed veel ( en veel is dus veeel ) dan een paar keer minder. Bij veel fruit moet je overigens daarmee oppassen , wegens de kans op barsten van zwellende vruchten ( kruisbessen doen dat wel, maar pruimen en kersen ook bv ) Ook bekend van tomaten bv. Quote
mastert Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Voor mij als relatieve beginner, is het moeilijk in te schatten, of mijn struiken het goed of slecht doen. De meeste aalbessen hebben gedragen, de "Witte Parel", was ik zelfs van onder de indruk. Wat mij wel opvalt, is dat vooral wat kruisbessen struikjes, die ik verleden jaar geplant heb, geen vruchten dragen. Het lijkt zelfs wel, of sommigen in hun herfst modus gaan, het blad wordt duidelijk donkerder. Dat terwijl ze allemaal hetzelfde bewaterd worden. Omdat ik uiteindelijk naar een soort gesloten systeempje wil gaan, heb ik ook niet heel veel mest gegeven. Een keer koemestkorrels, wat commercieele compost, koffieprut, blader compost, en dan de houtsnipper mulch. Ik ben zelf best tevreden over de meeste planten, maar echt goed vergelijken kan ik nog niet. Ik ga dan in ieder geval de struikjes, die het relatief minder doen, wat meer per keer, en minder vaak water geven. Alvast bedankt voor de tips. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.