Heleen1963 Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 We hebben eigenlijk een luxe probleem : Onze pruimenboom is loodzwaar van de vruchten . De takken buigen onder het gewicht , en ik ben bang dat dit de boom fataal zal worden . Nu kan ik 2 dingen doen of uitdunnen, (wat doe je met onrijpe pruimen ?) Of de boom stutten. Met beide methoden heb ik geen ervaring , kan iemand mij raad verschaffen ?? Alle bruikbare tips zijn welkom . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Ik zou uitdunnen, als dat te doen is. Komt de oogst van volgend jaar ten goed ook nog eens. En de kwaliteit van de komende oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pompedomp Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 ik zou ook uitdunnen. de pruimenboom van mijn ouders was een beetje gestut en zo zwaar dat de boom eigenlijk door midden is gebroken. hij had 3 hele grote dikke hoofdtakken en 1 daarvan is naar beneden gekomen ondanks het stutten. dus als je het niet goed doet, heb je alsnog een probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 even een update : Ik heb een halve emmer (viel me nog mee Hoeveel ) pruimen afgehaald en mijn man is even aan een paar takken gaan schudden (hij is wat groter nl dan ik ) De boom staat er voor mijn idee weer ietsje lichter bij , op hoop va zegen dat het goed blijft gaan . Vorig jaar is een enorm wespennest uit onze schoorsteen verwijderd , dus hoop ik dat de pruimen dit jaar voor onszelf zijn en iedereen die wil want ik denk dat we ondanks het uitdunnen nog een prima oogst krijgen . Dank jullie wel voor het mee denken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Hallo, onrijpe pruimen worden in het midden-oosten enorm gewaardeerd. Bij elke turkse groenteboer zijn ze te koop. Zelf vind ik ze een beetje wrang, ik geloof dat je moet eten met een beetje zout. Ze worden ook in verschillende gerechten gebruikt. Misschien iets om te proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts