Geplaatst: 29 juni 20187 j Hallo, Ik probeer courgettes te kweken in mijn kleine tuintje maar het wil niet echt lukken.De plant maakt een mooie gele bloem maar na 3 a 4 dagen verdroogt de bloem en komt er geen beginnende courgette aan.De plant staat in speciale moestuinaarde in pot en krijgt elke avond water. De onderkant is goed gedraineerd. Kiezelstenen liggen onderin de pot.Verder kleuren de bladeren gelig. Wat doe ik verkeerd?
Geplaatst: 29 juni 20187 j In moestuinaarde zit te weinig voeding voor een courgette, en de pot is veel te klein. Misschien kan je hem nog verpotten in een maatje wasmand en dan in pure compost of potaarde zetten.
Geplaatst: 29 juni 20187 j Normaal zou je courgette nu rondom rond bladeren moeten hebben die een vierkante meter grond bedekken. Dus zeker groter planten als je het nog een kans wil geven. Al vrees ik dat het steeltje zo verhout zal zijn dat het nooit nog een grote plant zal worden.
Geplaatst: 30 juni 20187 j Te kleine pot, courgettes worden behoorlijk groot en hebben veel voeding en water nodig. Misschien dat het in een metselkuiip nog wel gaat lukken, maar de courgette groeit het beste in de volle grond. Oh, en de bloemen die je ziet zijn mannelijke bloemen (die staan altijd op een steeltje), daar vormt zich geen vrucht aan. Vrouwelijke bloemen hebben al een minibolletje onder de bloem. Meestal komen die wat later dan de mannelijke bloemen.
Geplaatst: 1 juli 20187 j Auteur Wauw, mannelijke en vrouwelijke bloemen. Weer wat geleerd. Ik vond het ook al bijzonder om te zien dat s avonds de bloemen dicht gaan. En bladeren hadden dus al veel groter moeten zijn. Goed om te weten.Ik ga de courgette in volle grond zetten. Wie weet kan ik m nog redden.Ik had hem in pot gezet omdat de naaktslakken de courgette dan met rust laten.Ik had twee courgette in de volle grond staan maar de naaktslakken hadden ze meteen te grazen genomen.
Geplaatst: 1 juli 20187 j De naaktslakken zijn hardnekkig, dan snap ik wel dat je in potten tuiniert. Al kunnen daar ook slakken bijkomen. Ik zou, als ik zoveel last had van slakken, biervallen maken of eco slakkenkorrels strooien rondom de planten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.