Geplaatst: 2 juli 20187 j Hallo iedereen Kort geleden werd mijn tomatenplant aangevallen. Ik heb er één klein groen rupsje gevonden en dat verwijderd, maar voor de rest vond ik er geen andere diertjes.Dit is hoe de plant er uit zag een week geleden. Ondertussen merk ik dat sinds gisteren het aantal gaatjes weer fiks is toegenomen. Plus, er ontstaan nu ook gaatjes in mijn paprikaplant. Op de blaadjes en stengels zijn er alweer geen insecten te vinden die me schadelijk lijken. Toch vond ik onder de pot een mierennest terug, met als gevolg dat de planten wel bezocht worden door mieren. Niet in grote mate, maar per plant toch een mier of drie. Zouden zij durven eten van de blaadjes? Maar, in de bak met tomaten had ik een plantje bijgezet en daar merk ik nu bruine bubbeltjes (+/- 3-4 mm lang, +/- 1-2 mm hoog). Het lijken gedroogde minislakjes, en de mieren lijken er wel verlekkerd op. Wanneer ik er op duw, kraakt de buitenkant lichtjes, en komt er toch een sapje uit. Ze zitten duidelijk op de plant. Zijn dit werkelijk slakjes of eerder mininestjes van een andere diertje die ik er niet wens?Volstaat wat bruine zeep in water, denken jullie? Om dit dan te besproeien. Of hebben jullie andere tips?Ik vrees een beetje voor mijn plantjes aangezien de tomaten eindelijk beginnen te kleuren en de eerste paprika's hun groei starten.In de rij, staan ook courgettes en pepers, die plaats ik momenteel in een 'safezone' iets verder weg. Alvast bedankt!
Geplaatst: 2 juli 20187 j Als je 1 rupsje hebt gevonden, zitten er meer. Mogelijk rupsjes van de groente-uil. Die lusten ook de tomaten.Kwestie van goed kijken. De vaak donkere uitwerpselen op bladeren, verraden vaak waar de rupsjes zich bevinden onder bovenliggend blad.Omdat deze rupsjes ook groen zijn, zijn ze simpelweg moeilijk te spotten.
Geplaatst: 3 juli 20187 j en dan zijn er ook nog meerdere soorten kevertjes die op een dergelijke wijze schade veroorzaken. De eerste 2 foto's tonen gekochte tomatenplanten, in reeds forse maat gekocht ( mogelijk toen ook al met tomaten er in ? ) Vaak neem je dan dergelijke kevertjes van je koop-plek mee naar huis.
Geplaatst: 3 juli 20187 j Auteur Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind geen enkele rups meer, en ook kevers vind ik niet terug. Toch valt het ook op dat nieuwe bloempjes de kans niet krijgen. Afgebeten stengeltjes hinderen de groei. Hun vreetbui gaat dus maar verder, en nog steeds kon ik niets betrappen. Ik probeer morgennacht nog eens een kijkje te nemen, aangezien ik het steeds 's morgens opmerk. Hebben jullie eventuele tips naar bestrijding toe, al dan niet preventief alvorens de daders te ontdekken? Ik vrees dat het al mijn plantenbakken zal 'besmetten'. Hier en daar duiken er nu ook gaatjes op bij mijn pepers. Losse hoge (30-40cm) plantjes waar de bovenste blaadjes soms gaatjes vertonen. Maar ook hier, nergens een spoor. Volgens mij graaft het zich in in de aarde. Ik merk wel bultjes op de stengel, maar ik vermoed dat dit er niets mee te maken heeft. Het is de eerste keer dat ik aan mini-tuinieren doe.
Geplaatst: 4 juli 20187 j Die “bultjes” zijn beginnende wortels.....dit komt vaak bij tomaten voor. Daarom kun je tomaten ook heel diep als zaailing planten. Geen zorgen dus.... Persoonlijk behandel/ spuit ik de groenten niet, dus maak mij zelf nooit zo druk over gaatjes in bladeren....zolang het de spuitgaten nog niet uitloopt dan ......wordt het toch erger dan blijf ik controleren op rupsjes of kevers oid. Die vang ik dan gewoon met de hand weg. Maar kijk ook eens naar slakken....achter potten, onder etc...die zijn meestal snachts actief.
Geplaatst: 4 juli 20187 j Auteur Ok, bedankt voor de tips!Ik hou de jacht aan en zie wel waar het me brengt. Ik hoop dat ze dit doorstaan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.