Jump to content

`t Hooft van Benthuizen

RickT

Recommended Posts

Sinds 2008 houd ik mij met een aantal andere mensen bezig met het redden van een oud stoomgemaal in Puttershoek [`t Hooft van Benthuizen] Dit gemaal is in 2006 aangekocht door een projectontwikkelaar die het gemaal uit 1870 wil slopen, en er een uitvalsweg overheen wil aanleggen. Sinds kort heeft de projectontwikkelaar een sloopvergunning aangevraagd waar wij ons tegen verzetten. Daarom wil ik iedereen hier vragen de petitie tegen sloop te tekenen.

Jullie kunnen er hier http://hethooftvanbenthuizen.punt.nl/ alles over lezen.

2011712105723.jpg

Verliefd op het poldergemaal

PUTTERSHOEK - Werkelijk verliefd zijn ze, op 't Hooft van Benthuizen in Puttershoek. Rick Timmer en Debora de Roode uit Rotterdam doen daarom alles om het voormalige poldergemaal van de sloophamer te redden. ,,We hebben al heel wat zomers in de Hoeksche Waard doorgebracht,'' zegt Timmer (50).

,,Tijdens onze fietstochten kwamen we elke keer langs 't Hooft van Benthuizen. We vroegen ons steeds af: waarom gebeurt er nou niets mee? Uiteindelijk hebben we de stoute schoenen maar aangetrokken, want dit pand gaat ons echt aan het hart.''

Timmer en zijn partner De Roode (41) hebben de gemeente Binnenmaas hun mooie ideeën al voorgeschoteld. Het liefst willen ze het voormalige gemaal helemaal in oude stijl opknappen. Meubelmaker Timmer ziet het helemaal voor zich: ,,We zouden in het midden graag willen wonen. Aan de zijkanten willen we werkruimtes inrichten voor mijn meubelmakerij en voor een vriend van mij die ambachtelijk smid is. Dat is ook leuk voor de vele toeristen die er langs fietsen.''

Maar, benadrukt het stel, het gaat in de eerste plaats niet om hun eigen woonruimte – het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft. ,,Dit is industrieel erfgoed. Iedereen die ik in de Hoeksche Waard spreek wil graag dat het behouden blijft,'' zegt Timmer. ,,Het is een heel karakteristiek pand, ik val echt voor die architectuur.'' ,,De details zijn prachtig,'' vult De Roode aan. ,,Zo'n pand wordt nergens meer gemaakt.''

Het Rotterdamse stel heeft wel de medewerking nodig van projectontwikkelaar NCB, want die is eigenaar van het pand. Timmer en De Roode hopen dat ze het voor niets kunnen krijgen, waarna ze het voor eigen rekening opknappen.

Het pand is in 2005 door de toenmalige eigenaar Het Waterschap aan de Stichting Poldermuseum aangeboden voor een symbolische waarde. De stichting kon het financieel echter niet opbrengen om het pand te restaureren en uit te baten. Timmer denkt het financieel wél te redden. ,,Ik kan veel zelf doen. Bovendien wil ik er ook een scholingsproject van maken. Jongeren die willen leren hoe ze moeten restaureren, zouden hier stage kunnen lopen.''

Het stel denkt wel dat haast is geboden, wil 't Hooft van Benthuizen overeind blijven staan. ,,Hier kan geen winter meer overheen gaan, daarvoor is het pand in te slechte staat,'' vermoedt De Roode.

De gemeente Binnenmaas heeft toegezegd dat zij de ideeën van Timmer en De Roode zal voorleggen aan de projectontwikkelaar. Eerder is duidelijk geworden dat de ontwikkelaar appartementen wil bouwen. Het vervallen gemaal zou moeten wijken, zodat er een uitvalsweg ontstaat. Er zijn echter nog geen sloop- of bouwvergunningen aangevraagd.

Goed dat jullie je zo hard maken voor een mooi oud pand. Helaas ben je afhankelijk van de goodwill van de projectontwikkelaar en aangezien die meestal alleen goodwill voor hun eigen portemonnee hebben ben ik bang dat het pand binnenkort tegen de vlakte gaat. Er zal dan wel een modernistisch lelijk gebouw voor terug komen.

Bij ons in de binnenstad speelt ook al jaren zo'n kwestie. Drie panden die eigenlijk een monumentale status zouden moeten hebben gaan tegen de vlakte. Ze zouden best opgeknapt kunnen worden, maar dat levert niks op voor de projectontwikkelaar. Actiegroepen hebben alle procedures aangespannen die ze konden, maar niks hielp. De boel staat inmiddels al jaren leeg en te verpauperen net zolang tot de mensen smeken of het nou alsjeblieft eens gesloopt mag worden.