Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zieke druif


RoyW

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

De twee druivenplanten in mijn achtertuin zijn ziek. Weet iemand wat ik hier het beste aan kan doen? Ik begrijp dat er verschillende ziektes zijn. Heb daarom ook even foto's toegevoegd.

 

Met vriendelijke groet,

Roy Werkman

 

IMG20180721190459594HDR57061532193056.jpg

IMG20180721190259503HDR99081532193060.jpg

IMG20180721190225083HDR60631532193063.jpg

IMG20180721190152456HDR42271532193066.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je meerdere problemen in de druiven.

Op foto 2 zie bultjes van de galmijt (bladeren met bultjes verwijderen).

Het poeder op de druiven op foto 3 en 4 duidt op (echte) meeldauw maar foto1 lijkt ook weer valse meeldauw.

Zie tevens http://www.wijnspijsblog.nl/druiven/druiven-de-meest-voorkomende-gevaarlijke-ziekten/

Kijk maar ns op bijgevoegde site, vervolgens zijn er bij tuincentra middeltjes te koop om de schimmels te bestrijden. Hopelijk is de aantasting nog niet te ver.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Druivengalmijt is niet zo'n drama voor je druif. Weet ik niet of er veel bladeren aangetast zijn door de bulten ? Al die bladeren verwijderen kan een goed advies zijn, maar gaat er daarmee een groot deel van het blad weg, zou ik dat zelf niet doen. Lees je eens in in de aantasting 'druivengalmijt' en de cyclus van de beestjes ( mijten dus ). zijn goed te behandelen, maar wel in de winter. Is ook een topic over hier op het forum ( zie de zoekfunctie rechtsboven )

 

De meeldauw die je laatste foto toont is lastiger. Hebben veel , vooral oudere rassen, druiven last van. Ontstaat ook onder bepaalde weertypes en verkeerde standplaats voor de druif. Droogte voor de plant speelt ook een rol, terwijl te nat ook de oorzaak kan zijn. Maar een gezonde druif, goed gesnoeid ( luchtig houden ) en goede luchtige standplaats doen al een hele hoop. Niet overbemesten ook.

 

Je zegt er niet bij welke druif je hebt. welk ras dus.

Verder dus standplaats en wijze van snoeien.

 

De 1e foto met dat gele blad, zou ik me niet direct veel zorgen over maken, hangt onder de plant, is een wat ouder blad, krijgt misschien ook nauwelijks zon, en hangt te beschut. weghalen wel. Zit er veel van dergelijk blad in je struik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

De twee planten stonden al in de tuin toen ik het huis kocht. Heb geen idee wat voor rassen het zijn. Eén van de planten is een stuk ouder dan de andere (stammen 12 en 3 cm resp.), maar op beide planten zie ik de aantasting zoals op de derde foto. Niet alle trossen zijn aangetast.

 

De standplaats is op het westen tegen het huis aan op een pergola. Ik probeer de plant wel luchtig te houden en heb paar weken geleden ook al redelijk wat bladeren zoals op de eerste foto verwijderd. Die mijt is dus blijkbaar een apart probleem en niet zo erg. Ook het blad op de laatste foto is niet zo erg, want zit inderdaad onderaan en zijn er maar een paar van samen met een paar dorre bladeren. Dank je voor deze info.

 

Ik maak me vooral zorgen over de aangetaste uitlopers en bladeren. Toch ook maar een middeltje tegen schimmel halen? Zo ja, welke?

 

Vriendelijke groet,

Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Middeltje kopen en tegen meeldauw spuiten kan hoor, wat Bertus al zei,, als je dat wil, kan dat altijd. Gewoon een gangbaar product kopen wat daarvoor te krijgen is bij jou in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, dat gebeurt nu ook al wel, vooral op de oudste delen van de groei van dit seizoen, maar nog niet echt zo ver naar de jonge top toe. Is maar een minimaal verschil, maar dat verschil is wel goed te onderkennen met een wat ervarener oog.

Je zou wel kunnen zeggen dat die scheuten met het gele/bruine blad een vroeg herfstbeeld laat zien, maar omdat het zo onder de rest van het bladerdak hangt, denk ik eerder aan gewoon niet vitaal daar door kunnen groeien, geen drama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...