RobN Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 Het is misschien wel geen groente, maar voor een week of 2 geleden heb ik een rijtje japanse haver voor het eerst in mijn leven gezaaid. Wel ong een cm of 1 a 2 diep en afgedekt met de gewone kleigrond zoals het is.Regelmatig water gegeven maar het komt nog steeds niet op, kan het door de zaaidiepte komen, of door het te warme weer? Misschien het klei te hard? Alhoewel de sperziebonen ernaast prima erdoor komen. Of zal het zaad gewoon niet meer kiemkrachtig zijn?Ik wil het graag wel een nieuwe poging geven omdat ik nu wel wat vrijgekomen stukjes er mee wil inzaaien. Men praat over snelle bodembedekking etc maar als het niet wil kiemen..... Of zaaien en afdekken met potgrond of kokosgrond of gewoon los zaaien en niet afdekken? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 Ik heb het 3 weken geleden gezaaid. Binnen 1 week was alles opgekomen. Eerst de grond fijngemaakt en daarna de Japanse haver licht ingeharkt (ik denk minder diep gezaaid dan jij). Vooral de eerste week geef ik bijna dagelijks water. Mijn ervaring is wel dat Phacelia en gele mosterd sneller opkomen. Meestal leg ik er een fijn (bouw)net over om te voorkomen dat vogels het opeten. Zie je daar toevallig sporen van? Zitten de zaden nog in de grond? Naast de vogels uit je zaaibed houden heeft zo'n net als voordeel, als je het platlegt tenminste, dat het uitdroging en harde kortstvorming voorkomt. Mijn Japanse haver is 2 jaar oud en komt dus nog goed op. Ik zou het gewoon opnieuw proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 2, 2018 Author Share Posted August 2, 2018 Volgens mij komt het nu toch nog enigzins op, zie wat "grassprietjes" opkomen dus ben benieuwd Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts