appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Ik heb net op de markt drie kilo wilde perziken gekocht..ik wil ze eigenlijk wecken, maar mijn Amerikaanse boek heeft het over 30 minuten koken? dat lijkt me wel lang. internet geeft geen uitsluitsel.Heeft er iemand een goed -beproefd- inmaakrecept gewoon voor perziken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Mijn weckboek zegt schillen , halveren pit eruit, en de binnenkant van perzik zoveel mogelijk naar binnen kant in een weckpot stoppen,tot 1 cm onder de rand vullen met een gekookte oplossing van 300-500 gram suiker op 1 liter water.30 minuten wecken bij 90 graden.Dus wel het zelfde als Amerikaanse boek. Ik zou me er precies aan houden want ik vindt vruchten goed wecken best moeilijk. verder staat nog dat perzikken allen geschikt zijn om zo intemaken als rond de pit vruchtvlees rood is, onrijpe of half rijpe zijn niet geschikt en gaar rotten waneer deze ingemaakt worden. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2011 Auteur Geplaatst: 22 juli 2011 dank Hans, fijn om het ook van een andere kant te horen. De wilde perzikjes zijn al aardig rijp, maar dat is goed dus. Ze zijn wel verrukkuluk om te eten, maar drie kilo is zelfs mij te veel. Ik ga ook maar eens een Nederlands boek kopen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Thessa Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 wil je alleen wecken ? jam is heerlijk en lukt altijd !! van de week gemaakt , heerlijk ! en saus is ook een aanrader !! ( ik heb alleen de pit er uit gehaald en rest gepureerd samen met gelei extra en citroen sap uitstekende jam !! voor de saus zelfde alleen half suiker toegevoegd ) Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2011 Auteur Geplaatst: 22 juli 2011 Jam had ik vorige week ingemaakt en kan volgende week weer. Ik had ergens gelezen dat Italiaanse mama`s deze perziken inmaken voor de kerst..met dat idee loop ik nu dus rond. Die saus heb je die gesteriliseerd om te bewaren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Zo'n echt weckboek vindt ik wel erg makkelijk, van elk ding staat precies beschreven wat je wel en niet moet doen en omdat het zo nauw komtis het wel handig om zo'n boek te kopen, denk dat je op MP zo voor paar eurie zo'n boek kan scoren.Waren ze spotgoedkoop je wilde perzikken ? lijkt me heerlijk Thessa kun je saus nog precies uitleggen en wat je ermee kan als het af is en wat de bewaartijd daarvan is ?Denk dat voor Jet hetzelfde geld als bij mij dat je opgegeven moment wel voldoende jam hebt want anders lukt het niet ertegeaan te eten en daarom is gewoon gwecken het praktisch in gebruik. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2011 Auteur Geplaatst: 22 juli 2011 Zo'n echt weckboek vindt ik wel erg makkelijk, van elk ding staat precies beschreven wat je wel en niet moet doen en omdat het zo nauw komtis het wel handig om zo'n boek te kopen, denk dat je op MP zo voor paar eurie zo'n boek kan scoren.Waren ze spotgoedkoop je wilde perzikken ? lijkt me heerlijk Thessa kun je saus nog precies uitleggen en wat je ermee kan als het af is en wat de bewaartijd daarvan is ?Denk dat voor Jet hetzelfde geld als bij mij dat je opgegeven moment wel voldoende jam hebt want anders lukt het niet ertegeaan te eten en daarom is gewoon gwecken het praktisch in gebruik. Ja ik ga maar eens kijken op MP.Voldoende jam heb ik nog niet hoor Hans, maar straks komen nog de peren en de appels..de druiven, hopelijk de bramen.. genoeg jam te maken. er gaan zo`n 60 potten per jaar doorheen het is leuk om iets anders te hebben, zeker in de winter. En als je plots gasten krijgt: hup potje open voor een lekker dessert.Ik betaalde 5 euro voor drie kilo, maar de groentevrouw maakte een fout, het had 6 moeten zijn..de andere groentekraam waar ik abrikozen en nectarines had gekocht rekende me ook een een euro te weinig. het is vast Appelvrouwverwendag Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Thessa Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 de perzik saus;perzikken ontpitten, koken en purerenop hoeveelheid perzik half suiker toevoegen ( of je gewone suiker of gelei suiker gebruikt hangt af hoe dik de brei al is) borrelglaasje citroensap op kilo toevoegen en mocht je van vanille houden dit toevoegen maar ik vindt de smaak al genoeg naar vanille smaken ik sla dat over5 min door koken en in flessen doen ( ik gebruik altijd de lege saus flessen van de bbq en knoflook uit de supper even in de vaatwasser en klaar voor gebruik ) succes !! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
hansm Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Mja ik heb nu iets van 50 jam staan van dit jaar en nog van vorig jaar 10 en heb dan echt wel moeite dit op te krijgen das lekker hoor niet vervelend maar ik maak geen jam meer dit jaar dat wordt dan te gek..Ideaal vindt ik de siroop van joriekes recept ik ga van alles wat nu nog komt siroop maken das echt lekker en gaat ook vlug met opmaken kinderen enzo vinden het echt lekker, daar kan je tenminste lekker voorraad van maken Bedankt voor de saus recept maar zo maak ik ook jam, das vrijwel hetzelfde recept, waarschijnlijk blijft dat bij je dun en vandaar saus ipv jam ? Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Die wilde perzikken lijken me heerlijk. Hier betaal je heel veel voor een bakje van die dingen, en dan zijn ze vaak ook al overrijp. Ik zal zo even in mijn inmaakboek kijken of er wat over perzikken staat. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 @Hans: heb je al siroop gemaakt? Ik maak het nu weer met minder suiker (1 liter sap, 500 gram suiker), omdat het steeds te dik (en niet schenkbaar) werd. Zelfs als ik de boel na het toevoegen van suiker niet meer aan de kook bracht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Ja kersensiroop heb ik paar weekjes terug gemaakt, ik doe zelf niet minder suiker en zeker dat citroenpoeder want ik zag in de hals bij 3 flessen iets schimmel op de siroop, dik is het niet echt siroop/dun dus.Bovendien geeft de citroenpoeder beete zure smaak wat normale limonade ook heeft, zonder lijkt mij te/erg zoet.ik denk nog steeds dat het dikke wordt veroorzaakt in te lang opwarmen van de laatste stap waarbij suiker en sap bij elkaar komt, ik zie geen andere oorzaak en hoef ook geen moeite te doen om het normaal dun te houden.maar we vinden het echt lekker en koters vragen er ook om lusten het graag.volgend jaar wil ik zeker wel van alles wat geoogst wordt aan fruit het siroop gaan maken, aardbei,framboos, rabarber mischien wel paardebloem is vast ook allemaal erg lekker, enigste is braam doe ik op andere manier dat recept is van vroeger toen we het dronken en gewoon heel lekker en daarom probeer ik siroop daar niet van. Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 In mijn boek staat 2 dingen die overeenkomen met wat jij bedoeld. Ik heb geen zin om het hele recept over te typen dus ik doe het wat algemener. 1. WeckenSnij de vruchten doormidden en haal de pitten eruit. Doe ze in weckpotten en strooi er na elke laag suiker over(niet oplossen in water). Vul de pot tot aan de rand met vruchten.Doe sluit de potten en weck ze 20 tot 30 minuten. 2.Inmaken(deze typ ik wel helemaal over)1 kg fruit1 l water100-200 g zoetstof Stap 1 Kies een kookpanKies een kookpan die zo groot is dat het fruit door de suikersiroop kan worden bedekt. Kook niet te grote hoeveelheden per keer. stap 2Breng de suiker met het water en het citroensap aan de kook. Stap 3Bereid de vruchten nu pas voor, anders worden ze bruin. halveer de vruchten en haal de pit eruit. stap 4Leg de vruchten in de hete suikersiroop en laat ze op laag vuur voorzichtig koken. De kooktijd varieert naargelang de grootte en de rijpheid van de vruchten. Kersen hoeft u slechts 1-2 minuten te koken, peren ongeveer 10 minuten, tot ze zacht zijn. Stap 5Neem de vruchten met een schuimspaan uit de suikersiroop en doe ze in voorverwarmde glazen potten.Breng de siroop nogmaals aan de kook en giet die over de vruchten. vul de pot tot 1 cm onder de rand. Stap 6Doe de deksel op de potten en laat het afkoelen. Bewaren op een droge, koele plaats. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2011 Auteur Geplaatst: 23 juli 2011 Dank je wel allen voor de reacties en Dennis voor de laatste uitleg. Daar heb ik nog een vraag over. Spreekt men bij wecken altijd over 100 graden? Mijn buurvrouw vertelde gisteravond dat ze fruit vaak op 90 raden weckt en op de Franse thermometer staat voor fruit ook een temperatuur tussen de 80 en 90 graden aangegeven. Ze zegt ook dat ze de potten uit de ketel haalt voordat het water ijskoud is en ze dan een tijdje omgekeerd laat staan, dat weerhoud de vruchten ervan om bruin te worden. Ondertussen heb ik de perzikjes geweckt en ook enkele op eau de vie gezet ..met Kerst meer nieuws Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2011 Auteur Geplaatst: 23 juli 2011 @Hans: heb je al siroop gemaakt? Ik maak het nu weer met minder suiker (1 liter sap, 500 gram suiker), omdat het steeds te dik (en niet schenkbaar) werd. Zelfs als ik de boel na het toevoegen van suiker niet meer aan de kook bracht. En weck je het dan Jorieke? Want anders schimmelt het snel...Ik heb ook twee flessen witte bessen gelei..verdorie niet meer uit de fles te krijgen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik heb geen idee of het op 100 graden moet, stond er niet bij. Quote
Ludo Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Gedurende bepaalde tijd verwarmen op 100° noemt men steriliseren. Wordt toegepast bij groenten.Gedurende bepaalde tijd verwarmen op 80-90° noemt men pasteuriseren. Wordt gebruikt bij fruit.Verleden jaar heb ik appelmoes gemaakt (gewoon appelen gekookt tot purée met brokjes), ZONDER suiker. Deze hete brij ging in 500 cc potjes van mayonaise, dichtgeschroefd en zo in een voorverwarmde electro-oven gezet op 85°, gedurende 30 min . Hierdoor waren ze gepasteuriseerd. Tot nu toe (1 jaar later), nog niks schimmel gezien.Voor siropen die lang bewaarbaar zijn, kijk ook even naar mijn bericht "Rodebessen siroop groseille. Het suikergehalte is wel bepalend voor de bewaarbaarheid. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2011 Auteur Geplaatst: 23 juli 2011 Gedurende bepaalde tijd verwarmen op 100° noemt men steriliseren. Wordt toegepast bij groenten.Gedurende bepaalde tijd verwarmen op 80-90° noemt men pasteuriseren. Wordt gebruikt bij fruit.Verleden jaar heb ik appelmoes gemaakt (gewoon appelen gekookt tot purée met brokjes), ZONDER suiker. Deze hete brij ging in 500 cc potjes van mayonaise, dichtgeschroefd en zo in een voorverwarmde electro-oven gezet op 85°, gedurende 30 min . Hierdoor waren ze gepasteuriseerd. Tot nu toe (1 jaar later), nog niks schimmel gezien.Voor siropen die lang bewaarbaar zijn, kijk ook even naar mijn bericht "Rodebessen siroop groseille. Het suikergehalte is wel bepalend voor de bewaarbaarheid.Ja, dat bevestigd toch ook het verhaal van mijn buurvrouw.Ik ben echt blij met je appelmoes recept.Wil je dat misschien bij de recepten zetten zodat we het over een maandje terug kunnen vinden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ja best wel apart dat je appelmoes zo zonder suiker goed blijft, maakt recept daardoor weer leuk om te proberen.Is dit de pectine van de appel zelf die zorgt dat goed blijft, gebruik je dan beter mischien wat onrijpe appels (of juist goed rijp ?)Ik heb nog nooit zoveel mensen gehoord als hier die brokjes in appelmoes lekker vinden, bij ons zeurt iedereen erover en niet in de laatste plaats ikzelf Quote Players only love you when they're playing.
helena Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 @ Appelvrouw, was het goed bevallen de geweckte perziken? Heb een aantal kilo's op de markt gehaald om wecken eens te proberen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2012 Eerlijk gezegd...zozo...de smaak was prima maar ik vond de vruchten zelf veel te zacht.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
helena Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 hoelang had je ze voorgekookt, weet je dat nog? Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2012 Sorry geen idee meer, maar voorkoken zou ik zeker niet doen als je ze ook gaat wecken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.