Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar erg laat een paprikaplant geplant, maar deze heeft geen paprika's gekregen. We weten dat hij niet winterhard is, toch laten staan. Dit jaar is hij erg groot geworden, met allemaal witte bloemen. Deze bloemen zijn nu groene "knopjes" geworden en enkele worden nu paars en als je er zacht in knijpt dan word het sap, net als in bessen. Weet iemand wat dit is?

Geplaatst:

Oké...misschien even toelichten: wij hebben geen moestuin en geen ervaring hierin. Daarom een vraag op dit forum.

De plant is opgekomen door voor de grap een klein paprikaatje in de grond te doen.

Aangezien de plant niet winterhard is, waren er toch sowieso geen paprika's aangekomen? Hoe help ik ze dan om zeep?

Een iets meer opbouwend antwoord zou wel handig zijn...

Geplaatst:

Paprika's zijn idd niet winterhard

Maar dat betekend niet dat ze niet meerjarig kunnen zijn

In landen van herkomst zijn ze meerjarig

En die ''besjes'' zijn jonge vruchtjes

Geplaatst:

Zonder foto kunnen we geen uitspraak doen over wat die “vruchtjes” zijn. De bessen van de zwarte nachtschade zijn namelijk giftig en aangezien het familie van elkaar is, kunnen we meer zeggen als er wat foto’s gepost worden. Om zonder foto’s er maar van uit te gaan dat het paprikas zijn vind ik persoonlijk wat tricky...

Geplaatst:
Oké...misschien even toelichten: wij hebben geen moestuin en geen ervaring hierin. Daarom een vraag op dit forum.

De plant is opgekomen door voor de grap een klein paprikaatje in de grond te doen.

Aangezien de plant niet winterhard is, waren er toch sowieso geen paprika's aangekomen? Hoe help ik ze dan om zeep?

Een iets meer opbouwend antwoord zou wel handig zijn...

Excuus, maar in je eerste bericht zei je niets over het feit dat je helemaal geen ervaring hebt met moestuinieren. Dus je bericht kwam nogal bizar op mij over.

Paprika is niet winterhard in Nederland, maar het is wel een meerjarige plant. Dus je kan hem binnen laten overwinteren, en dan gaat hij het jaar daarop gewoon weer bloemen en vruchten maken. Als de bloemen bevrucht zijn, komt achter het uitgebloeide bloemetje het eerste begin van een paprika, dat groene knopje dus. De kleur kan vervolgens van alles worden, wellicht heb jij er eentje die van groen via paars naar rood kleurt. Dus met een beetje geluk krijg je dit jaar nog paprika's. Maar dan moet je ze niet kapot knijpen.

Geplaatst:
Zonder foto kunnen we geen uitspraak doen over wat die “vruchtjes” zijn. De bessen van de zwarte nachtschade zijn namelijk giftig en aangezien het familie van elkaar is, kunnen we meer zeggen als er wat foto’s gepost worden. Om zonder foto’s er maar van uit te gaan dat het paprikas zijn vind ik persoonlijk wat tricky...

Maar je merkt het snel genoeg als het geen paprika is, want dan groeien de vruchten niet uit tot herkenbare paprika's. Maar een foto zou wel fijn zijn. En je hebt wel een punt, want zwarte nachtschade schijnt dit jaar (door de warmte?) overal wel erg enthousiast op te komen.

Geplaatst:

Mee eens,

Maar soms blijken de paprikas die uitgroeien tot vruchten, niet de vorm te hebben die je in gedachten had. Denk aan een blokpaprika die een puntpaprika blijkt te worden. Ik kan mij voorstellen dat dat verwarrend is voor een beginnend moestuinier...

Een foto zegt zoveel meer....

Geplaatst:

@ Pippi Die toename van zwarte nachtschade is mij ook opgevallen. Hoewel ik 2 jaar geleden ook een naast verwante nachtschade-achtige had in mijn tuin die wel eetbaar is, is er geen haar op mijn hoofd die de proef op de som wil nemen dit jaar.

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor jullie reactie! Ik heb een aantal foto's genomen. We hebben dit jaar de plant gewoon laten groeien, omdat iemand (die wel eens vaker tuiniert) tegen ons zei dat we echt geen paprika's hoefden te verwachten. Mijn vrouw heeft vorig jaar (mei ofzo) een heel klein paprikaatje in de grond gestopt, die heeft natuurlijk geen paprika's meer opgeleverd. Dit jaar bloeide de plant (het zijn er eigenlijk 3) best snel en omdat we zeker dachten te weten dat het geen vrucht meer zou dragen hebben we hem lekker laten groeien, gewoon om te kijken hoe dat gaat (en omdat we hem best wel mooi vonden). We hebben ook een erg kleine tuin, dan stond er tenminste wat in . Ik heb vier foto's bijgevoegd. 1 van de hele plant en 3 close-up van de bloemetjes en van wat ik besjes noem. Ik hoop dat ze duidelijk zijn. Als het wel paprika's zijn, dan zitten er veel te veel op één plek ben ik bang, kan ik dat nu nog verhelpen,zodat ze nog een beetje groeien?

Geplaatst:

Dat bedoel ik

Dit lijkt in de verste verte niet op een paprika.....sorry...

en als ik mij niet vergis eerder op een karmozijnbes..(verbeter mij als ik het verkeerd heb) en daarvan zijn volgens mij de besjes ook giftig. De paprika is waarschijnlijk ter ziele gegaan en daar heeft een vogel een ander zaadje laten vallen...

Geplaatst:

Haha top! Dank voor jullie reacties! Wij vonden het ook al niet lijken op een paprikaplant (van foto's van internet), maar ja beginners, he!? Hij groeide precies op de plek waar er vorig jaar één stond. Hartelijk dank! Ik ga deze plant binnenkort verwijderen en volgend jaar proberen er iets nieuws in te doen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...