Stoyanov Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Iets vreemds meegemaakt op vakantie.Mijn vrouw kreeg van kennissen een paar hele mooie tomaten aangeboden.Thuisgekomen wees een gast van ons haar op het feit dat de tomaten ziek waren en dat mijn vrouw ze het beste meteen koel weg kon leggen.Niet gedaan/vergeten.Na een dag sneed mijn vrouw een tomaat open, waar je aan de buitenkant NIETS aan kon zien.Binnenin hadden echter beestjes zich tegoed gedaan aan het binnenste van de tomaat. Je kon de gangen zien zitten.Wie weet wat voor ziekte/plaag/beestje dit is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Als er aan de buitenkant niets te zien is dan zou de dader er nog in moeten zitten….. Misschien een foto ? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoyanov Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Helaas... mijn vrouw heeft geen foto gemaakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Tja, gangen doet toch echt vermoeden dat het om een rupsje gaat. Helicoverpa zea is een nachtvlinder, waarvan het rupsje m.n. in Noord-Amerika voor ernstige problemen zorgt in de teelt van katoen, mais en tomaat. De eieren worden niet in de tomaat gelegd, maar kan me voorstellen dat een jonge rups vlakbij het kroontje de tomaat inboort, waardoor je dit aan de buitenkant van de tomaat hebt gemist. Hoe dan ook, de "tomato fruitworm" - zie onder - is een mogelijkheid. Bron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts