Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

O, Ka zeg! Ik heb geen idee eerlijk gezegd...Ik weet wel dat je, als je iets gedistilleerd hebt gemaakt, je het nog een tijdje moet laten "uitdampen"..inderdaad voor de methanol e.d.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

o dat is ####!!!!! zeg.

ik hoop dat je er nog wat mee kan.....zonde van jullie werk

even een andere vraag, ik ben door alle toestanden nog niet aan de rabarberwijn toegekomen.

het sap zit nog in de vriezer.....

maar ik las dat het beste resultaat gehaald wordt als je het gehele proses op constand 20 graden houd....doen jullie dat ook ?

ik wil als ik een eigen plekje heb om te wonen toch echt beginnen....maar als ik nu af en toe meet in bv logeerkamer en het kleine verwarmde schuurtje is het rond 16 graden....

maar handig om eerst te weten waar het niet in de weg staat, donker toch ? en dus de goede temp......

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Volgens mij heeft methanol geen spiritus geur, maar komt de geur van spiritus door een toegevoegde stof daaraan.

Wel kan methanol in grotere hoeveelheden ontstaan door pitjes en zo. Door tijdens langzaam destilleren de voorloop apart op te vangen kún je dat grotendeels kwijtraken. Methanol kookt (verdampt) bij een lagere temperatuur dan ethanol.

Zou ik deze wijn of het destillaat ervan opdrinken? Nee, daar heb ik niet genoeg kennis voor, en ik ben voorzichtig. Ik denk wel dat je het destillaat probleemloos kunt gebruiken als schoonmaakmiddel. Eventuele plakkerige stoffen verdampen slecht, die blijven achter in het keteltje.

Ik vraag me wel af of dat milieuvriendelijk is. Stoken kost immers energie, en -anders dan ethanol- spiritus kost bijna niks.

@Thessa: 20 graden voor de hoofdvergisting (duurt 1 a 2 weken). Kan daarna koeler, 16 graden lijkt me ideaal.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Jorieke,kijk even op het destilleer forum,daar staat ook alles over voorloop,middenloop en naloop.Verder een hele heldere uitleg over destilleren van druiven.

Ja,er komt nu methanol vrij als je het destilleert,dat komt door de houten deeltjes en pitjes.

Wij hebben een rijstwijn opgestart.Ben benieuwd hoe die wordt.

Geplaatst:

Ja,er komt nu methanol vrij als je het destilleert,dat komt door de houten deeltjes en pitjes.

Nee! De methanol wordt (kan worden) gevormd tijdens de gisting. Zit dus al in de wijn, meer kans inderdaad bij pitjes en zo. Met destilleren ontstaat er niets, er worden alleen vloeistoffen die een verschillend kookpunt hebben, van elkaar gescheiden. In het aller slechtste geval zit er in het eindproduct evenveel methanol als in de wijn. Door het goed scheiden van de fracties (dat is nou net destilleren) véél minder.

Zie het als inkoken van een dunne saus, maar dan andersom. De prut en het water blijft achter. Als eerste verdampt methanol (als dat er al inzit), daarna ethanol (het beoogde product), en weer daarna hogere alcoholen (foezels) en dan pas water ("stoom").

Zelf stoken van wijn die je anders toch op zou drinken, kent slechts twee extra nadelen:

- Het is niet legaal

- Het is brandgevaarlijk.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 4 weeks later...
Geplaatst:

We hebben dozen vol met bananen van de markt. Ze zijn van buiten zwart geworden door te koude opslag, en dus zijn ze niet meer verkoopbaar. Onze varkens smullen er van, en ik heb er wat voor onszelf bewaard. Ik wil nu graag bananenwijn maken. De recepten die ik op het www vind, verschillen niet veel van elkaar, maar toch wel wat.

In elk recept hebben ze het over bakbananen. Die heb ik dus niet, het zijn 'gewone' bananen. Hopelijk geen groot probleem toch?

En is verse gist echt zo nodig? We hebben alleen zakjes gedroogde all-purpose wijngist.

Geplaatst:

je vraag over de gist

verse gist wordt nooit bij wijn maken gebruikt

bananenwijn

2000 gram bananen, de gewone en flink zwart van buiten, reden daarvoor is het hoge zetmeel gehalte

appelsap 2 ltr

2 theelepels amylase

2 theelepels pecto-enzymen

2 theelepels appelzuur

1 theelepel gistvoedings zout

kultuurgist sauternes, met all purpose krijg je een iets andere smaak maar is goed te gebruiken

1100 gram suiker

water tot 5 liter

bereiding;

kook 1 liter water met de in stukjes gesneden banaan met de helft van de schillen, 1/2 uur op laag vuur laten pruttelen

zeef dit af, gooi de pulp weg laat afkoelen tot 20 c

meng dit met de appelsap en de andere ingredienten

giet in je gistingfles en laat het zo een tijdje gisten

Geplaatst:

Even een vraagje: dit is toch niet bedoeld om te maken met bespoten -niet bio- bananen? Want ik heb begrepen dat er erg gespoten wordt in de bananenteelt...

Geplaatst:

sorry dames, ik heb dit recept overgenomen uit het boekje PRAKTISCH HANDBOEK VOOR DE WIJNMAKER

OM DE VRAAG NAAR EEN BANANEN WIJN TE BEANTWOORDEN

inderdaad zit hoogstwaarschijnlijk het een en ander op de schil dus dan de schil NIET meekoken

zo wordt het gebruik van bakkersgist in dit boekje beschreven

waarom is bakkersgist af te raden?

met bakkersgist verloopt de gisting traag. dit komt omdat de bakkersgist wel snel de vruchtsuikers omzet in alkohol en koolzuurgas,maar uiterst traag de toegevoegde suikers

bakkersgist wordt niet ,of zeer moeizaan aktief als de most gezwaveld is.

bakkersgist verdraagt geen alkoholgehalte boven 12%

tot zover volgens het boekje.

Geplaatst:

OK verhelderend..Henk had het geloof ik ook al gezegd. Maar ik vind 12% prima en mijn "wijn" smaakt goed, het is misschien wel beter het te onthouden als ik eens "wijn"van een andere soort wil maken...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ga naar een super toe

vraag naar fruit,van wat anders weggedaan wordt(en dat is globaal gezien tamelijk veel)

neem een vat

was het fruit schoon en doe in het vat

op ca. 8-10 liter water 2kg suiker

wijngist erbij

en laten gisten

na een paar weken fruit eruit halen en de wijn in vaten doen ter rijping

eventueel aanzoeten(waar nodig)

als de wijn helder is;bottelen en koel verder laten lageren

het zacht/hardfruit persen hoeft dus niet

wilt u meer weten,ik sta u graag te woord

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn vlierbloemen wijn die nu 4 weken staat is gestopt met gisten. Ze is nog veel te zoet dus nog lang niet klaar.. Ik vraag mij af hoe het komt en wat ik er aan kan doen.

Nu was het vorige week 40 graden hier en ik ben vergeten de temperatuur te meten die week in de ruimte waar de wijn staat, hij staat vrij koel maar in de deuropening (vanwege verbouwing van de ruimte kon het niet anders) en het kan zijn dat ze te heet geweest is, zeker weet ik het niet. Het is een flink vat dus voordat dat helemaal opgewarmd is met die koude nachten hier...

Dan nog: ik wil stookwijn maken van morellen, die heb ik een beetje veel. Maak ik die hetzelfde als gewone wijn? Op internet is het moeilijk te vinden vind ik, soms staat er dat stookwijn veel korter hoeft te staan, als je sapgisting doet en geen pulpgisting zelfs maar enkele dagen? Ik kan het mij niet voorstellen, iemand ervaring hier mee?

btw, stoken is hier NIET illegaal

Geplaatst:

Hi Piroska, voor zover ik weeet stopt de vergisting ook als je alcohol gehalte boven een bepaal percentage uitkomt, ligt natuurlijk ook aan de gistsoort die je gebruikt....dus zou je eens moeten meten wat het percentage is....

En voor stookwijn is dit een aardige uitleg met het hoe, waarom etc.

http://home.scarlet.be/pedroalco/Praktisch_Stoken/Stoken_met_Suikers/stoken_met_suikers.htm

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Een constante temperatuur is wel belangrijk bij het maken van wijn.

Met te hoge temperatuur heb ik geen ervaring want wij maakten altijd wijn in het najaar en begin winter.

De gisting in buikflessen vond meestal plaats op een (niet gebruikte) slaapkamer dus omstreeks 15 graden.

En zoals Danuta aangeeft is er wel enig verschil in gist. Sommige gisten sneuvelen al bij 10 graden anderen kunnen tot 14/15 graden(oa port). Je zou dus even het alcohol gehalte moeten meten.

Stoken (ook al is het illegaal) is een logisch vervolg op het maken van wijn.

Bij men eerste cursus wijn maken werd ons gevraagd het bezinksel vooral niet weg te gooien maar mee te nemen voor de cursus leider die had een kennis in Belgie etc.

Voor een handige klusser is een koperen keteltje met een spiraal (en een beetje ijs in de winter) al snel aanleiding de resten en vooral ook de mislukte wijn om te zetten in iets drinkbaars.

Maar pas op, zoals eerder al een keer op het forum besproken, zonder kennis van zaken kan het gevaarlijk voor de gezondheid zijn.

Geplaatst:

Misschien eerst maar eens stoken zonder fruit zodat er geen pectine inzit waardoor er geen methyl alc kan ontstaan? Gewoon met zuivere suiker?

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

thanks, inmiddels begint hij weer een beetje te borrelen, het was denk ik te koud geweest om echt actief te zijn. Het schommelt hier momenteel heel erg, vorige week 40 graden, vannacht 9 graden.. Ik heb gewoon Hongaarse wijngist gebruikt, werkzaam tussen de 12 en 34 graden staat erop. Na de verbouwing gaan de vaten op een andere plek, het kon even niet anders helaas en 150 liter naderhand nog verplaatsen is moeilijk in je eentje

Alcoholpercentage zojuist gemeten bij 18 gr C, 6,6 ik wil rond de 11,5. Het duurt dus nog wel even, iets over de helft nu, kan je dat ook in tijd dan zo bekijken eigenlijk? (nooit over na gedacht)

dank voor de link Danuta ik ga kijken.

Stoken is hier geen probleem, we weten hoe het moet om veilig te zijn.

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn wijnen in gisting.

In totaal 7 soorten :

ongeveer 20 liter rode wijn

appel/rozijn

anijs/rozijn

peren/rozijn

pruimen

en 2 experimentjes ananaswijn en bosbessenwijn van een sapje van de Lidl.

106900996189635582145854275270633004814045nwijn-in-gisting33351420581082.jpg

Geplaatst:
thanks, inmiddels begint hij weer een beetje te borrelen, het was denk ik te koud geweest om echt actief te zijn. Het schommelt hier momenteel heel erg, vorige week 40 graden, vannacht 9 graden.. Ik heb gewoon Hongaarse wijngist gebruikt, werkzaam tussen de 12 en 34 graden staat erop. Na de verbouwing gaan de vaten op een andere plek, het kon even niet anders helaas en 150 liter naderhand nog verplaatsen is moeilijk in je eentje

Alcoholpercentage zojuist gemeten bij 18 gr C, 6,6 ik wil rond de 11,5. Het duurt dus nog wel even, iets over de helft nu, kan je dat ook in tijd dan zo bekijken eigenlijk? (nooit over na gedacht)

dank voor de link Danuta ik ga kijken.

Stoken is hier geen probleem, we weten hoe het moet om veilig te zijn.

Kijk eens op de site van : "UNICUM FERMENTUM" ondersteunt uw hobby!

Hier vind je tal informatie´s en alle produkten die het wijn maken bevorderen.

Ik ga dit jaar eens champagne proberen te maken.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

In 2012:

Pea pod wine is in ieder geval leuk om te maken, en om eens te proeven (fan van The Good life ) Maar de tussentijdse smaak-test was niet echt positief Ik ben benieuwd of het nog uitmaakt dat de flessen nu nog een tijd in de kelder liggen.

We hebben nog steeds flessen pea pod wine liggen in de kelder. Gemaakt in 2011, gebotteld in 2012. Niet echt lekker.... Maar ook niet heel vies, zeg maar.

In 2013 was de smaak al wat beter, maar je kon de kapucijnerschillen nog steeds wel proeven.

En we hebben net weer een fles opengetrokken. Je ruikt de schillen nog wel, maar proeft ze niet echt. Knijper op je neus dus, anders drinkt het toch minder lekker... Misschien dat de smaak/geur ook minder is als je echt erwtenschillen gebruikt? In plaats van schillen van kapucijners? Wij gaan het voorlopig niet uittesten, we hebben geen erwten staan dit jaar

IMG017852951439740698.JPG

Geplaatst:

Heb ook diverse jaren wijn gemaakt, van aardbeien, pruimen, bramen etc. Maar ze kunnen me niet echt bekoren die vruchtenwijnen.

Alleen de bramenwijn is wel goed te drinken, evenals vlierbloesemwijn voor de rest maak ik niks meer....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...